اینترنت می‌تواند فواید بسیاری برای کودکان به همراه داشته‌باشد. آنها می‌توانند برای انجام تحقیقات مدرسه، صحبت با معلمان یا همکلاسی‌ها و همچنین بازی‌های گروهی، از اینترنت استفاده کنند.

متاسفانه دسترسی کودکان به اینترنت، خطرات و تهدیدات خود را در پی دارد. از این میان می‌توان به محتوای نامناسب، زورگویی اینترنتی و رویارویی با صیادهای آنلاین اشاره کرد. یک صیاد اینترنتی می‌تواند به عنوان یک کودک یا نوجوان به یکی از اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌هایی که برای تعامل بین کودکان طراحی شده، وارد شود و از آن طریق با کودکان رابطه دوستی برقرار کند. سپس از این دوستی استفاده کرده و کودک را ترغیب می‌کنند تا اطلاعات شخصی خود از قبیل آدرس محل سکونت، شماره تماس را در اختیار او قرار دهد.

والدین باید مراقب باشند که فرزندشان در اینترنت چه چیزی می‌بیند یا می‌شوند، با چه کسی صحبت می‌کند و از خودش چه چیزی را به اشتراک می‌گذارد. باید با فرزندان خود صحبت کنید، برای محافظت از آنها از ابزارهای موجود استفاده کنید و مراقب فعالیت‌های آنها باشید.

از فعالیت‌های فرزند خود در اینترنت آگاه باشید:

مقابله کردن و جلوگیری از رفتارهای نامناسب کودک در اینترنت، مشکل را حل نخواهد کرد. برای اینکه بتوانید امنیت فرزند خود را در فضای مجازی تامین کنید، باید به او آموزش دهید تا مراقب رفتارهای خود باشد.

در مورد قوانین زیر حتما با کودک خود صحبت کنید:

-نباید تصویر شخصی خود را در جایی آپلود کرده یا از کسی عکسش را درخواست کند.

-هرگز اطلاعات شخصی مثل آدرس، شماره تماس، نام مدرسه یا آدرس آن را به کسی بازگو نکند.

-همیشه از نام مستعار استفاده کرده و نباید رمز حساب خود را به کسی بدهد.

-هرگز نباید به ایمیل‌، پیام، پست یا پیامک تهدید آمیز پاسخ دهد.

در صورت برخورد با هرگونه مکالمه ترسناک یا آزاردهنده حتما به یکی از والدین یا شخص مورد اعتماد دیگری ماجرا را تعریف کند.

نکاتی برای نظارت والدین:

-مدت زمانی را با فرزندتان در فضای مجازی و اینترنت سپری کرده و رفتار مناسب در اینترنت را به او یاد دهید.

-برای دسترسی راحت‌تر، صفحات مورد علاقه کودکتان را در مرورگر نشان‌گذاری (Bookmark) کنید.

-قبض تلفن و موبایل خود را چک کنید تا مبلغ اضافی یا غیر عادی در آن وجود نداشته باشد.

-باید بدانید در مکان‌هایی مثل مدرسه، مراکز آموزشی خصوصی، خانه دوست، یا هر جای دیگری که کودک می‌تواند بدون نظارت شما از کامپیوتر یا اینترنت استفاده کند، چه تدابیر امنیتی وجود دارد.

-اگر کودکان در مورد یک تجربه ناخوشایند در اینترنت با شما صحبت کرد، حرف‌هایش را جدی بگیرید.

-در صورت مشاهده هرگونه مزاحمتی مثل ارسال متن یا تصاویر مستهجن، سریعا به مراکز قانونی مراجعه کرده و شکایت کنید.

علائمی که نشان می‌دهد فرزندتان توسط یک صیاد اینترنتی هدف قرار گرفته شده است:

۱-سپری کردن مدت زمان زیاد در اینترنت به خصوص شبها

۲-تماس تلفنی از اشخاصی ناشناس

۳-دریافت هدایای ناخواسته از طریق پست

۴-خاموش کردن ناگهانی کامپیوتر به محض ورود شما به اتاق

۵-دوری از خانواده و عدم تمایل به صحبت کردن در مورد فعالیت‌های آنلاین

به خاطر داشته باشید که کلید اصلی حل این قبیل مشکلات، برخورداری از بحث‌های آزاد و صحبت‌های آزادانه با فرزندتان است. باید طوری با فرزندتان رفتار کنید که در صورت بروز هرگونه مشکلی در فضای مجازی از مطرح کردن آن با شما هیچ ترسی نداشته باشد.

اینترنت و نوجوانان:

با گذر زمان، کودک به نوجوانی تبدیل می‌شود که نظارت بر رفتارها، فعالیت‌ها و مدت زمانی که در اینترنت سپری می‌کند، سخت می‌شود. امروزه اغلب نوجوانان گوشی هوشمند خود را داشته و همیشه هم آن را با خود به همراه دارند. علاوه بر این، آنها به حریم خصوصی نیاز خواهند داشت (که حق مسلم آنها است). چنین رفتارهایی با توجه به اینکه دوران نوجوانی، دوره استقلال فرزندان محسوب می‌شود، رفتاری سالم و طبیعی است. نوجوانان از این آزادی برای کشف ناشناخته‌های دنیای مجازی استفاده می‌کنند.

به همین علت باید در مورد خطرات ناشی از تعامل با افراد ناشناس با آنها صحبت کرده و به فرزند خود گوشزد کنید که همیشه افراد در صحبت‌های خود صادق نیستند. در مورد اهمیت رمزها و اینکه رمز برای جلوگیری از سرقت هویت افراد استفاده می‌شوند، با او صحبت کنید. هرگز نباید رمز خود را در اختیار هیچ کس (بهترین دوست، دوست دختر یا دوست پسر) قرار دهند.

با مشارکت و تعامل در رفتارهای آنلاین فرزندتان، می‌توانید از امنیت و سلامت او مطمئن شده و در عین حال امکان استفاده از دنیای پربار اینترنت را برایشان فراهم می‌کنید.

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)