در چهلمین روز کشته شدن تعدادی از معترضان آبان ۹۸ در ایران و افزایش شدید جو امنیتی در بسیاری از شهرها، مقامات زندان اوین تهران در اقدامی غیرقانونی و همراه با خشونت فراوان، روز چهارشنبه چهارم دی نرگس محمدی نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر ایران را به زندان زنجان منتقل کرده‌اند.

تقی رحمانی همسر نرگس محمدی روز پنجشنبه پنجم دی ماه با اعلام این خبر در صفحه توییتر خود نوشته است که انتقال او به زندان زنجان «اجباری» و در حقیقت «تبعید همراه با ضرب و شتم» بوده است. به نوشته تقی رحمانی، پس از مخالفت نرگس محمدی با این «تبعید اجباری و بدون حکم»، غلامرضا ضیائی رئیس زندان اوین به همراه تعداد دیگری از زندانبانان او را در حضور مامور وزارت اطلاعات مورد ضرب و شتم قرار داده اند؛ به شکلی که دست وی زخمی و دچار خونریزی شده است.

گفته شده علت تبعید نرگس محمدی به زندان زنجان تحصن اخیر او در حمایت و همبستگی با معترضان و خانواده‌های کشته شدگان اعتراضات آبان ماه بوده است. بر اساس گزارش نرگس محمدی به همراه منیره عربشاهی، یاسمن آریائی، صبا کرد افشاری و آتنا دائمی از دیگر زنان زندانی سیاسی در زندان اوین تهران از روز شنبه گذشته (۳۰ آذر) تحصن خود را در آستانه فرارسیدن چهلم کشته شدگان اعتراضات آغاز کرده بودند.

عذرا بازرگان مادر نرگس محمدی نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال با تایید انتقال دخترش به زندان زنجان به دلیل اقدام به تحصن در حمایت از معترضان اعتراضات آبان ماه گفته است که غلامرضا ضیایی رییس زندان اوین در توهین به نرگس محمدی و ضرب و شتم او نقش مستقیم داشته است. به گفته او، نرگس محمدی در ملاقاتی که در زندان زنجان با او داشته به وی گفته که با وجود مقاومت‌هایش برای جلوگیری از انتقال به زنجان، رییس زندان اوین شخصا او را از پا گرفته و به زور سوار خودرو کرده است. به گفته بازرگان، در ملاقات امروز نقاط کبودی و جای ضرب و شتم بر روی بدن نرگس محمدی به وضوح قابل مشاهده بوده است.

پیش از این گزارش شده بود که مقامات زندان اوین در واکنش به تحصن زنان زندانی در ابتدا سعی کرده‌اند با اقداماتی از جمله قطع تلفن بند و ممنوع الملاقات کردن زنان متحصن، آنها را وادار به عقب نشینی و توقف تحصن کنند که پس از بی نتیجه ماندن این اقدامات و تداوم تحصن از سوی زنان زندانی، مقامات زندان سرانجام برای پایان دادن به تحصن نرگس محمدی را پیش از فرارسیدن پنجم دی ماه به زندان زنجان منتقل می‌کنند.

این اولین بار نیست که مقامات قضایی جمهوری اسلامی نرگس محمدی را با هدف افزایش فشار و آزار و اذیت او به زندان زنجان منتقل می‌کنند. او پیشتر و در سال ۹۱ نیز به این زندان فرستاده شده و در آنجا از سوی عده‌ای از زنان زندانی بزهکار مورد حمله قرار گرفته بود. حمله‌ای که بر اساس برخی گزارش‌ها به تحریک مسئولان زندان انجام شده بود. تقی رحمانی همسر نرگس محمدی در همین زمینه با اشاره به حضور پیشین وی در زندان زنجان نوشته است که «شرایط نامناسب» این زندان در آن زمان منجر به ابتلا نرگس محمدی به بیماری‌های جدید و بدتر شدن بیماری‌های سابقش شده بود.

نرگس محمدی خود در نامه‌ای که روز پنجشنبه پنجم دی ماه از زندان زنجان منتشر کرده با تایید ضرب و شتم خود از سوی مسئولان زندان اوین به ویژه غلامرضا ضیایی رییس این زندان نوشته است: «برای بریدن صدای من نظام جمهوری اسلامی ایران از هیچ اقدام خشونت‌آمیز، از زندان و حبس‌های طولانی تا ندیدن فرزندانم و حتی قطع تماس‌های تلفنی و نشنیدن صدایشان و ضرب و شتم و تبعید و توهین و هتک حرمت دریغ نمی‌کند. سوم دی‌ماه روز نکبت خشونت عریان مردان امنیتی و زندان علیه من بود.»

او همچنین در این نامه با اشاره به انواع آزار و اذیت‌ها و فشارهای مقامات قضایی جمهوری اسلامی بر خود نوشته است: «جمهوری اسلامی ایران هرآنچه من داشته‌ام از من ربوده و غارت کرده است. اما قلبم در سینه به یغمای مردان قدرت‌پرست ظالم در نخواهد آمد و با فریاد مادران جگر سوخته و مردان آزادی‌خواه و جوانان پرشور سرزمینم خواهد تپید و فریادم را قدرت خواهد بخشید.»

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نرگس محمدی را با اتهامات واهی «اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» و همچنین نقش داشتن در تاسیس کمپین لغو گام به گام اعدام «لگام» به ۱۶ سال حبس محکوم کرده است. مقامات قضایی جمهوری اسلامی همچنین تاکنون بارها با هدف افزایش فشار بر نرگس محمدی از ملاقات او با فرزندانش و حتی تماس تلفنی با آنها جلوگیری کرده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com