مرگ خاموش برای شهروندان تهران، آلودگی هوا

روز جمعه ۲۹ آذر اعلام شد که مدارس تهران در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل خواهد بود. این تعطیلی در روزهای بعد تا پایان هفته جاری تمدید شد. بهانه این کار آلودگی هوای تهران است. اما آیا واقعا راهی برای حل مشکل آلودگی تهران وجود ندارد؟

آلودگی تهران سالهاست که جان انسان‌ها را آماج قرار داده است و روزانه اخبار مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا در پایتخت شنیده می‌شود. هر از چندگاهی مدارس تهران تعطیل می‌شوند یا امید به وزش باد یا بارش باران بسته می‌شود تا آلودگی را بشوید و ببرد. این روندی است که طی ۴ دهه حاکمیت ولایت فقیه همواره بر شهر تهران حاکم بوده است. اما دریغ از یک اقدام علمی و عملی که آلودگی هوای تهران را کاهش دهد.

از بدو تشکیل حکومت ولایت فقیه همواره صحبت از طرح ترافیک در تهران به گوش می‌خورده است. نخستین گام این طرح ایجاد مسیر ویژه برای اتوبوس‌های شرکت واحد بود. اما بعد از آن هر چه از طرح ترافیک و بهبود وضعیت هوای تهران شنیده و در عمل نیز دیده شده، ایجاد محدودیت بیشتر برای خودروها بوده است.

از سال ۸۴ طرح زوج و فرد به مرحله اجر گذاشته شد اما این طرح هم دردی از آلودگی هوای تهران دوا نکرد.

بعد از طرح زوج و فرد طرح تقسیم خودروها به ۴ گروه آبی، سبز، زرد و قرمز اجرا شد که فرجامی نداشت.

بعد نوبت به «طرح کنترل آلودگی هوا» رسید که هر خودرو فارغ از زوج و فرد در هر فصل ۲۰ روز می‌توانست در محدوده طرح ترافیک تردد کند. سرنوشت این طرح هم مانند طرح‌های قبلی بود.

نتایج تمامی این طرح‌ها نه تنها کاهش آلودگی هوای تهران نبوده است بلکه با گذشت زمان تهران آلودگی روزافزونی را تجربه می‌کند. در سال جاری در حالی که هنوز ۳ ماه از سال جاری باقی مانده، تاکنون ۵۶ روز هوا برای گروه‌های حساس و ۴ روز برای همه گروه‌ها ناسالم بوده است!

شایان ذکر است ۲۵ درصد آلودگی ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون ناشی از سایش لنت، لاستیک و آسفالت و همچنین ۴.۵ درصد آلودگی ناشی از اگزوز خودروهای سواری است. منابع متحرک بیش از ۶۰ درصد و منابع دیگر مانند نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع هم در مجموع حدود ۳۵ درصد آلودگی تولید می‌کنند. عمده‌ آلودگی هوای تهران را خودروهای دیزلی و موتورسیکلت‌ها و سواری‌ها تولید می‌کنند. تعداد خودروهای دیزلی حدود ۲ درصد کل خودروها و موتورسیکلت‌ها در تهران هستند که اکثر آنها کامیون هستند.

اگر همین مجموعه کنترل شود، آلودگی کاهش پیدا می‌کند. این ۲ درصد، حدود ۶۵ درصد آلودگی ناشی از حمل ‌و نقل را ایجاد می‌کند. بعضی از این خودروها بسیار فرسوده و متعلق به زمان جنگ جهانی دوم هستند!

امروز در بسیاری از کشورها مانند هند و مکزیک که به معضل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ خود دچار هستند با گسترش خودروهای هیبریدی تلاش می‌کنند تا آلودگی هوای شهر‌های آلوده‌شان را کاهش دهند.

بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، بیشترین میزان آلودگی مربوط به بخش غرب و جنوب تهران است. مسیرهایی که معمولا خودروهای سنگین از آن استفاده می‌کنند. اوج آلودگی این مناطق از ساعت ۲۲ است که کامیون‌ها اجازه‌ی تردد دارند.

بی شک این سوال بارها و بارها برای بیشتر افراد در جامعه ایران مطرح شده که چرا با وجود طرح‌های مختلف و انجام تمهیدات  از جمله منع تردد خودروها، در نظر گرفتن محدوده های طرح ترافیک و به تازگی محدوده کنترل آلودگی هوا، روز به روز بر شدت و طول مدت ماندگاری این آلودگی افزوده می شود و همیشه باید امید به آسمان و باران و وزش باد جهت رفع آن داشت.

باید در یک جمله گفت اراده کافی برای رفع این مشکل از سوی سران و مهره‌های حکومت ولایت فقیه رفع این آلودگی وجود ندارد.

آلودگی هوا در کلان شهرها علاوه بر علت منابع آلاینده ثابت منابع آلاینده متحرک است که به چند بخش ناوگان حمل و نقل عمومی، ناوگان حمل ونقل خصوصی و خودروهای شخصی تقسیم می شود.

مطابق آمارها اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی که بسیاری از آنها فرسوده هستند بیشترین سهم آلایندگی و بعد خودروهای شخصی و موتور سیکلت ها دارند که در زمان اعلام وضعیت و شرایط اضطرار برای از کار نیفتادن چرخه حمل و نقل عمومی از تردد سایر خودروها جلوگیری به عمل می آورند تا بار آلودگی هوا کاهش یابد.

اما حکومت به خاطر درآمدزایی از محل تردد خودرو‌های شخصی به محدوده طرح ترافیک از انجام این طرح سر باز می‌زند.

برای رفع فرسودگی و آلایندگی اتوبوس ها راهکارهای مختلفی ارائه شده است که برای اجرای هرکدام نیاز به منابع و پشتوانه مالی بالا وجود دارد و بدون آن امکان پذیر نیست. نوع و کیفیت سوخت و اثرات آن بر آلایندگی که بگذریم تامین بودجه این طرح‌ها با توجه به حجم اختلاس‌ها و دزدی‌های حکومت ولایت فقیه امکان‌پذیر نخواهد بود.

پیروز حناچی شهردار تهران در آبان ۹۸ در پی اعلام وضعیت اضطرار آلودگی هوا در تهران تنها راه‌حلی که برای این معضل ارائه داد این بود «برای کاهش آلودگی راهی جز باد، باران و کاهش تردد خودرو نداریم.»

تمامی حرف و حرف آخر را درباره حل مشکل آلودگی تهران حناچی زده است. این نظام راهی برای حل مشکل آلودگی تهران ندارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com