این مقالات با هدف ارتقای دانش امنیتی برای حامعه کوییر (+LGBTQ) ایران تهیه شده و در آن مباحث اولیه برای بالا بردن امنیت و آموزش نحوه محافظت از اطلاعات شخصی مطرح شده است. کاربران با مطالعه این مقالات با خطرات امنیتی احتمالی و نحوه مقابله با این خطرات نیز آشنا خواهند شد.

خطرات احتمالی برای کاربران کامپیوترها شخصی:

نخستین مرحله در تامین امنیت کامپیوترهای شخصی، استفاده از سیستم عامل مناسب است. باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی سیستم عامل‌های موجود در بازار ایران، دستکاری شده‌ هستند. این امر به دلیل عدم رعایت قانون کپی رایت در ایران بوده که با شکستن قفل نرم‌افزاری، می‌توان هر برنامه‌ای را به صورت رایگان بر روی هر سیستمی نصب کرد. ممکن است در حین این دستکاری‌ها، برخی ابزارها و قابلیت‌های امنیتی ویندوز که به هدف محافظت از اطلاعات کاربران تدارک دیده ‌شده‌اند، عمدا یا سهوا از کار انداخته شوند. در این صورت حفره‌های امنیتی خطرناکی در ویندوز بوجود خواهد آمد که امکان آلوده شدن آن به هر نوع ویروس و بدافزاری را ممکن می‌سازد.

برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی، حتما از سیستم عامل‌های اصلی استفاده کنید و مطمئن شوید که برچسب یا هولوگرام آن دست نخورده باشد. همچنین می‌توانید از افراد حرفه‌ای که در این زمینه فعالیت می‌کنند کمک گرفته و ویندوز دستکاری نشده و مطمئنی از آنها درخواست کنید.

علاوه بر این، نباید به نرم‌افزارهای موجود در بازار ایران هم اعتماد کنید. این نرم‌افزارها هم دستکاری شده‌اند و ممکن است به انواع بدافزارها، ویروس و جاسوس‌افزار مجهز شده‌باشند. از همه بدتر، آنتی ویروس‌ها هستند که وظیفه محافظت از اطلاعات سیستم شما را بر عهده دارند اما اگر همان آنتی ویروس به صورت عمدی دستکاری شده باشد، می‌تواند اطلاعات شما را به بیرون انتقال دهد و تبعات زیادی به همراه داشته‌باشد.

بهترین راه برای حل این مشکل، دانلود یا خرید اپلیکیشن‌ها از منابع غیر ایرانی است.

ویروس‌های کامپیوتری:

ویروس‌ها برنامه‌هایی هستند که می‌توانند به اطلاعات سیستم شما آسیب برسانند یا به طور کلی آنها را از بین ببرند. علاوه بر این اغلب ویروس‌ها قابلیت انتقال از یک سیستم به سیستم دیگر را دارند و از طریق هارد‌های قابل حمل، فلش یا هرگونه ابزار داد و ستد اطلاعات مثل شبکه و گوشی همراه هم می توانند منتقل شوند.

برای در امان ماندن از خطرات ناشی از آلوده شدن سیستم به ویروس‌ها، بهتر است از اتصال هارد قابل حمل و یا فلش به سیستم خودداری کنید. توصیه بهتر این است که کامپیوتری اطلاعات حساستان بر روی آن ذخیره شده، کاملا مجزا کنید و به هیچ عنوان دستگاه‌های قابل حمل خود را به آن متصل نکنید. برای کارهای روزمره خود از کامپیوتر دیگری استفاده کنید.

برخی از بدافزارها هیچ آسیبی به سیستم یا اطلاعات آن وارد نمی‌کنند. در عوض اطلاعات قربانی را جمع‌آوری و به منبعی دیگر ارسال می‌کنند. این قبیل بدافزارها که به جاسوس‌افزار معروفند، توانایی روشن کردن وب کم و میکروفون سیستم ها را نیز دارند. جاسوس‌افزارها این اطلاعات را هم جمع‌آوری کرده و به منبع دیگری ارسال کنند. معمولا آنتی ویروس‌ها توانایی شناسایی چنین برنامه‌هایی را ندارند و باید برای مقابله با آنها فایروال نصب کنید.

آنتی ویروس و فایروال برای تامین امنیت سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. وظیفه اصلی فایروال مدیریت ترافیک بوده و در واقع به عنوان یک حفاظ دفاعی در برابر ترافیک‌های وارده از اینترنت به سیستم مورد نظر عمل می‌کند. در مقابل آنتی ویروس سیستم را از خطرات داخلی محافظت می‌کند، مثل شناسایی فایل‌ها یا اپلیکیشن‌های مخرب.

بهتر است برای برخورداری از امنیت بیشتر بر روی یک سیستم هم فایروال نصب شود و هم آنتی ویروس.

می‌توانید از لینک‌های زیر برای دریافت نرم‌افزار امنیتی و فایروال رایگان استفاده کنید:

آنتی ویروس: https://www.avg.com/en-eu/free-antivirus-download

فایروال: https://personalfirewall.comodo.com/

نگهداری از فایل‌های مهم:

بهترین راه برای نگهداری از فایلهای مهم، ذخیره کردن آنها در CD یا DVD است، زیرا پس از انتقال اطلاعات دیگر امکان آلوده شدن آنها به ویروس وجود ندارد. اما باید مراقب باشید چون در صورتی که قبل از انتقال به CD یا DVD اطلاعات آلوده شده‌باشند، آنگاه بدافزار به CD یا DVD هم منتقل می‌شود و هیچ آنتی ویروسی نمی‌تواند آنرا پاک کند.

اطلاعات پاک نمی‌شوند:

بر خلاف تصور رایج، زمانی که اطلاعات خود را از حافظه کامپیوتر پاک می‌کنید، حتی اگر Recycle bin را هم خالی کنید، باز هم احتمال برگرداندن یا بازیابی اطلاعات وجود دارد. زمانی که فایلی از حافظه حذف می‌شود، در واقع آن قسمت از حافظه داخلی کامپیوتر آزادسازی می‌شود تا بتوان اطلاعات جدیدی در آن محل ذخیره کرد. به عبارت دیگر شما دیگر قادر به مشاهده فایل نخواهید بود و با روش‌های معمول دیگر نمی‌توان به آن فایل دسترسی پیدا کرد. تا زمانی که اطلاعات جدیدی بر روی همان محل ذخیره نشود، اطلاعات قدیمی قابل دسترس هستند و با استفاده از نرم‌افزارهای خاص می‌توان این اطلاعات را بازیابی کرد. برای حذف کامل اطلاعات از روی حافظه، از نرم‌افزارهای File Shredder یا Eraser استفاده کنید. با این وجود باز هم نمی‌توان از حذف ۱۰۰% اطلاعات مطمئن شد، بنابراین در صورت نیاز، بهتر است به طور کلی حافظه را از بین ببرید.

در بخش بعدی به بررسی خطرات استفاده از تلفن‌های هوشمند و سایر ابزارهای تصویربرداری خواهیم پرداخت.


بخش دوم این مطلب:

راهنمای ویژه امنیتی برای جامعه کوییر ایران (بخش دوم)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)