استفاده از اینترنت برای کاربران همیشه در ایران با مشکلات مختلفی روبرو بوده است. اما گزارش ها از شدت این مشکلات در آستانه برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دارد.

اشکالات ایجاد شده در سرعت اینترنت و همچنین شدت فیلترینگ توسط دولت در ایران باعث شده است نه تنها کاربران معمولی و بخش خصوصی با مشکلاتی برای استفاده از اینترنت روبرو باشند، بلکه بخش دولتی هم از این اقدام دولت بی بهره نبوده است.

چندی پیش روزنامه قانون، چاپ تهران با تیتر «اینترنت در کما» اوضاع دسترسی کاربران به اینترنت را وخیم گزارش کرده بود.

خبرگزاری فرانسه هم در همین ارتباط به توئیت های کاربر ایرانی در توئیتر اشاره کرده و گفته است: این تنها در ایران اتفاق می افتد. انتخابات از راه می رسد و اینترنت قطع می شود.

مدیر شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی در تهران ، تلویحا دلیل قطعی اینترنت را در این راستا جستجو می کند: «شایعه ای که وجود دارد این است که این اختلال به دلیل انتخابات است. نیاز به جستجوی خاصی برای پیدا کردن این دلیل نیست.»

مقام های رسمی در ایران اما ارتباط  کندی و قطع شدن اینترنت با مسئله انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه را رد می کنند.

اینترنت ملی، ابزار ایجاد محدودیت

پروژهٔ «اینترانت ملی» یا «شبکه ملی اطلاعات»، پروژه‌ای است که ازسوی دولت ایران برای انتقال مراکز داده‌ها و میزبانی وب‌گاه‌های ایرانی به داخل کشور برنامه‌ریزی شده‌است.»

پیش از این برخی از مسئولان وزارت ارتباطات ایران در سخنانی، «اینترنت ملی» را جایگزین «اینترنت جهانی» دانسته بودند.همچنین مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات پیش تر، مسدود شدن سرویس‌های رایانامه خارجی نظیر جی‌میل را فرصتی برای حرکت به سمت «ایمیل ملی» تلقی کرده‌بود. از این رو به نظر می رسد که دولت ایران درپی جداسازی کامل شبکه اینترنت ایران از شبکهٔ جهانی اینترنت است. اگرچه برخی از نمایندگان مجلس و اشخاص حقوقی، وجود برنامه‌ای برای جدا شدن ایران از اینترنت جهانی را تکذیب کرده‌اند.

به گزارش جرس، علی اکبرموسوی خوئینی، پژوهشگر فنآوری اطلاعات در این زمینه گفت: «از آن جا که هرگونه وی پی ان و حتی فیلترشکن نیاز به حداقلی از پهنای باند برای برقراری لوپ خود دارد، کاهش شدید سرعت اینترنت موجب قطع و وصل شدن آنها به تناسب سرعت می شود .از طرف دیگر برخی پورت هایی هم که مورد استفاده وی پی ان قرار می گیرند در شرایطی مسدود می شوند. مقام های مسوول مدعی هستند که ما اینترنت جهانی را قطع نکرده ایم! که البته راست ودروغ است چرا که ارتباط با اینترنت جهانی به صفر نرسیده ولی عملا فقط سایت های به اصطلاح مجاز داخلی قابل دسترس هستند. با همه این اوصاف، بازی موش و گربه اینترنتی میان کاربران و حکومت همچنان ادامه دارد و تکنولوژی، راهکارهای دیگری نیز پیش روی کاربران قرارمی دهد. البته مردم با دشواری های بیشتری کم وبیش با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. هر چند از این عمل حکومت عصبانی هستند ولی همچنان در تلاش بر استفاده از حق دسترسی آزاد خود به اینترنت هستند.»

نایب رئیس کمیسیون مخابرات مجلس ششم تاکید کرد: «هر چند نهادها و اراده های فراقانونی در عملی ساختن چنین سانسور سیستماتیکی نقش دارند اما نمی توان از نقش دولت و وزارت ارتباطات منصوب و عضو دولت که مجری زیرساخت فنی همه این سیاست هاست چشم پوشی کرد. به عبارت دیگر رییس دولت مستقر کنونی نیز باید پاسخگوی چنین امر غیرقانونی وخلاف تعهدات دولت در تضمین آزادی بیان و رسانه ها باشد . چنین رییس دولتی که وعده های انتخاباتی برای دور بعد می دهد، برای اثبات صداقت خود اکنون که درموضع قدرت بوده و وزارت ارتباطات را در اختیار دارد باید به سانسور اینترنت و ظلم به کاربران پایان دهد.»

محدود کردن اینترنت، نقض آشکار حقوق مردم

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از پایین آوردن سرعت اینترنت از سوی اکثر سرویس دهندگان در ایران، بتازگی در ارتباطات صوتی که از سوی مسنجرها برقرار میشده، اخلال ایجاد شده است.

این گزارش می افزاید پورت صوتی اسکایپ، جی ‌تالک، اوو و سایر مسنجرهای موجود از سوی کارگروه تعیین محتوای مجرمانه اینترنتی مسدود شده است و دیگر کاربران داخل کشور نمی‌توانند ارتباط صوتی از طریق اینترنت برقرار کنند.

گفتنی است، مسدود کردن وبگاه‌های اینترنتی در ایران با تصمیم کمیته‌ای تحت نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور نمایندگان صداوسیما، مخابرات و وزارت اطلاعات صورت می‌گیرد و شرکت خدمات ارتباطات داده‌ها مجری تصمیم‌گیری این کمیته‌ است.

در اسفند ماه ۱۳۹۱، گزارشگران بدون مرز در روز جهانی مبارزه با سانسور اینترنتی، گزارشی منتشر کرده که در آن ایران به همراه چین، سوریه، بحرین و ویتنام پنج کشور دشمن اینترنت نام گرفته‌اند.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش به شرح زیر بود:

  • بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
  • بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
  • ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
  • بخشی از بند ۲۵ اعلامیه هزاره: آزادی رسانه ها برای اجرای نقش اساسی آنها و نیز حق مردم برای دسترسی به اطلاعات را تضمین کنیم .

آبدیده شدن سپاه برای برخورد با فتنه

به گزارش سایت آناج تبریز، معاون فرمانده کل سپه پاسداران یک شنبه  گذشته در جلسه “روشنگری سازمان بسیج اساتید دانشگاه های آذربایجان شرقی” با تاکید براینکه “سال ۹۲ آبستن حوادث و فتنه هایی است”، گفت اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ “نباید هشت ماه طول می کشید، علت اصلی طولانی شدن دوران فتنه این بود که ما در سال ۸۸ غافل گیر شدیم، و نمی دانستیم با فیس بوک، توئیتر، بالاترین و بی بی سی فارسی و این حجم رسانه با مدل های مختلف چگونه باید مقابله کنیم.”

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران که حمیدرضا مقدم فر پیشتر مدیر آن بود نیز از تبریز گزارش داد که معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران در این سخنرانی گفته است “صدها سایت اینترنی، شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای و رادیو تلویزیونی و رسانه‌های نوین اجتماعی مامور تولید اخبار و شایعات و اعمال تکنیک برای‌ عملیات‌های روانی و مدیریت و مهندسی افکار عمومی مردم و جهت دادن به آن برای تحقق خواسته‌های آنان در کاهش مشارکت، ایجاد ناآرامی و بی‌ثباتی” و “انتخاب یک عنصر نامناسب برای ریاست جمهوری هستند.”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com