کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته اول مرداد ۹۹ را در فاصله زمانی جمعه ۲۷تیر تا روز جمعه ۳مرداد ماه ۱۳۹۹ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.


درهفته گذشته دست کم ۵ زندانی در زندانهای ارومیه،  قزوین، نقده و رجایی شهر به دار کشیده شدند .و این درحالی بود که مردم ایران دراعتراض به حکم اعدام سه معترض آبان ۹۸ با بیش از ۱۱میلیون هشتگ #اعدام _نکنید قضاییه سرکوبگر ولایت فقیه را مجبور به قبول اعاده دادرسی و یک گام عقب نشینی کردند.

فعالان رسانه ای طی بیانیه ای درخصوص متوقف شدن اعدام سه جوان معترض ایرانی نوشتند: « میلیون‌ها ایرانی با گرایش‌های مختلف سیاسی یا فاقد گرایش سیاسی، شامل هنرمندان، روشنفکران، استادان دانشگاه و فرهنگیان و دیگر اقشار مردم، با شعار کوتاه و موثر “اعدام نکنید “، اعتراض خود را به این حکم اعلام کردند. اکنون هیئت منصفه‌ای به بزرگی ایران، این جوانان را مستحق اعدام نمی‌داند. صدور این احکام در شرایطی صورت می گیرد که عاملان کشتار صدها معترض آبان ۹۸ (به گفته مقامات رسمی ۲۳۰ کشته) هنوز تسلیم عدالت نشده اند.»

مورگان اورتگاس؛ سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا؛ روز چهارشنبه اول مرداد در پیام توئیتری  خود نوشت: «ما از این‌که دریافتیم رژیم ایران از برنامه خود برای اعدام سه مرد در ارتباط با اعتراضات عقب نشسته است، دلگرم شدیم. ایالات متحده همواره در کنار مردم ایران خواهد ایستاد و ما خواستار اجرای عدالت در مورد افراد بسیار دیگری هستیم که در معرض خطر شکنجه و اعدام قرار دارند. فشار کارساز است! اعدام‌در ایران‌را متوقف‌کنید».

اما درهفته ای که گذشت  سپاه پاسداران در ۲۶تیر۹۹ یک ”شو“ اطلاعاتی را در قضاییه جلادان که در روز ۲۳تیر برگزار شده بود با حضور دو دانشجوی نخبه دانشگاه شریف و با حضور انجمنهای اسلامی و بازپرس و بازجو نشان داد هدفی جز فشار و اعتراف‌گیری اجباری ندارد. این عمل ضد انسانی همان خط مشی تواب گیری در دهه شصت بود. این جلسه در حالی صورت گرفت که این دو جوان در بازداشت یکی از نهادهای امنیتی هستند و در تمام مدت بازداشت از دیدار و ملاقات با وکیل مورد اعتماد و منتخب خود و حتی از دیدار با خانواده‌شان محروم هستند. درهمین زمینه آیدا یونسی، خواهر دانشجوی زندانی علی یونسی درتوییت خود نوشته است:

« آن وکیل تسخیری (رضا دردی زاده) که منصوب کرده اید بیشتر در نقش هموارکننده سناریو نیروهای امنیتی است تا موکل و مدافع برادرم!!!  وکیل تسخیرى که به سفارش بازجوها حتى یک بار با خانواده ها تماس نداشته، آیا در حال بازجویى از على یونسى و امیرحسین مرادی و پرونده سازى است؟ در ظلم و بی‌عدالتی سنگ‌تمام گذاشته‌اید. حتی حاضر نیستید این ۲ دانشجو وکیل انتخابى داشته باشند که بعد از ۳ ماه بتوانند کلمه ای از خود دفاع کنند. این چه سیستم قضایی است که برادرم نمیتواند وکیل انتخابی داشته باشد؟»

وزارت‌خارجه آمریکا سه‌شنبه ۳۱تیر درباره زندان و بازجویی از دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف نوشت: امروز قوه قضاییه رژیم ایران، با دسیسه‌چینی علیه با استعداد‌ترین و نوید‌بخش‌ترین ایرانی‌ها در حال فعالیت است. این بار آنها دو دانشجوی درخشان دانشگاه شریف به نام‌های علی یونسی و امیرحسین مرادی را بازداشت کرده و نزدیک به دو ماه در زندان انفرادی نگاه داشته‌ا‌ند. رژیم ایران از این دانشجویان در ملأ عام باز‌جویی و از آنها درخواست اعتراف کرده است. ما این به‌اصطلاح قضات و تجاوز آنها به عدالت واقعی را محکوم می‌کنیم و خواستار مراحل تشریفات قانونی برای این دانشجویان هستیم.

یکی دیگر از تحولات هفته گذشته اعتراضات مردمی در بهبهان، ارومیه، تبریز و تهران بود. و در پی آن ده ها تن بازداشت شدند. فرمانده انتظامی استان خوزستان بازداشت معترضان  بهبهان را تایید کرده و درتاریخ ۳۰تیرماه۹۹، حیدر عباس زاده، درگفتگو با خبرگزاری حکومتی ایرنا اعلام کرد تمامی تحریک‌کنندگان تجمع اعتراضی پنج‌شنبه شب بهبهان را بازداشت کرده‌اند.

هم چنین درهفته گذشته قضاییه جلادان پرونده جدیدی برای سه زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج را آغاز کرد و زندانیان سیاسی مجید اسدی، محمد بنازاده امیرخیزی و پیام شکیبا به بند۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

 درهفته ای که گذشت جاوید رحمان و تعدادی از کارشناسان سازمان ملل خواستار آزادی گروهی از زندانیان درایران شدند؛ روز ۱ مرداد ماه۹۹، در سایت سازمان ملل منتشر شد گروهی شامل ۱۶ کارشناس حقوق‌بشری  منجمله جاوید رحمان، می‌گوید طبق گزارش‌ها نرگس محمدی در زندان زنجان بیمار است و علائم ابتلا به ویروس کرونا دارد. آنها می گویند زندانهای ایران شرایط مناسبی ندارد ازجمله این زندانیان آتنا دائمی، جعفرعظیم زاده است که خواهان آزادی بلادرنگ آنان شده اند.

درهفته گذشته صدور احکام سنگین قضایی برای معترضان درایران رکورد  جدیدی شکست .

صدور حکم ۱۶سال و ۷ ماه زندان برای سه جوانی که عکس قاسم سلیمانی را پاره کرده بودند .

صدور  حکم ۱۵سال حبس و تبعید برای محمد نوریزاد و صدور  حکم ۲۵۰ضربه شلاق و ۳۰ماه حبس و ۲۵۰میلیون تومان جریمه نقدی برای کارگران و مردمی که به کشتار کولبران درشهریور۹۶ اعتراض کرده بودند، نشان دهنده  سرکوبی عریان و ضد انسانی در قضاییه ظالمانه ولی فقیه می باشد.

-صدور حکم ده سال حبس برای زهرا محمدی معلم زبان کردی اعتراضات گسترده ای را در برداشت.
همچنین انجمن صنفی معلمان کردستان خواستار لغو حکم صادره علیه زهرا محمدی شده و نوشتند: « بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تدریس و آموزش زبان مادری مجاز و حق مسلم همه ملل و اقوام مختلف ایران بوده و ملل و اقوام مختلف می‌توانند با زبان مادری خود بخوانند و بنویسند؛ اما متأسفانه این اصل مهم و حیاتی به فراموشی سپرده شده و علاوه بر اینکه این اصل اجرا نشده بلکه کسانی که در جهت پیشرفت و ترقی زبان مادری تلاش نمایند با احکام سنگین قضایی روبرو می‌گردند».

اعدام در هفته اول مرداد ۹۹:

– یک جوان ۲۱ ساله در زندان مرکزی قزوین اعدام شد. نام این فرد مجید چوپانی، بودکه به  اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

-روز ۳۰ تیرماه۹۹، حکم اعدام، دو زندانی به نام‌های اسد کشاورز و امین سفرکش در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد.

-روز ۳۰تیر۹۹، زندانی امنیتی محمود موسوی مجد در زندان رجایی شهر اعدام شد.

-روز ۱ مردادماه۹۹، یک زندانی به نام “کامیل قادری اقدم” فرزند عزیز اهل پیرانشهر در زندان نقده اعدام شد.

بازداشت در هفته اول مرداد ۹۹ :

-روز ۲۶ تیرماه۹۹، پس از اعتراضات مردمی در بهبهان به وضعیت نابسامان اقتصادی و صدور احکام اعدام، شمار زیادی از معترضین در منازل خود با هجوم مأمورین اطلاعاتی بازداشت شدند. از جمله این دستگیرشدگان فرزانه انصاری فر، خواهر شهید اعتراضات سراسری آبان۹۸ فرزاد انصاری فر می باشد.

در تاریخ۲۸تیرماه۹۹، یک جوان کُرد به نام مجتبی بساطی، اهل شهرستان اسلام‌آبادغرب (شاباد) توسط مأمورین اطلاعاتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.

-روز ۲۸ تیرماه ۹۹، یاسین نامجو، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ جهت تحمل حبس به زندان گچساران منتقل شد.

-روز ۲۸ تیرماه۹۹، یک شهروند اهل شهرستان پیرانشهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-روز ۲۹ تیر ماه ۹۹، ماموران امنیتی پیرانشهر، رضا قربانی، ساکن محله کارخانه قند این شهرستان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

-روز ۲۹ تیر ماه ۹۹در شهرستان سنندج مرکز یاسر ادوائی، توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-نوکیش مسیحی خانم «معصومه قاسمی» توسط ماموران دادسرای زندان اوین بدون هیچ دلیلی بازداشت شد.

-در پی اعتراضات مردم ارومیه ده ها تن از مردم بازداشت شدند اسامی تعدادی از آنان به شرح زیر است:

شیوا مجرد و فرید خورشیدی، حکیمه احمدی، یاسمین ظفری، رحیم و سعدالله ساسانیان، سالار طاهرافشار، فعال آذربایجانی اهل ارومیه، و در تهران نیز حمید جباری، مقابل ساختمان سفارت ارمنستان در تهران بازداشت شد.

-فتاح فروهر، شهروند بازداشت ‌شده از اهالی شهرستان پیرانشهر جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات ارومیه منتقل شد.

-به گزارش سایت حکومتی تابناک در تاریخ۳۰تیرماه۹۹، یک شهروند تهرانی به اتهام چاپ و انتشار کتاب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. محل کار این شهروند در چاپخانه ای نزدیکی میدان فردوسی بود.

-روز ٣٠ تیر ٩٩، دادگاه منصور الماسی، شهروند ٣٨ ساله اهل بوکان برگزار گردید اما بدون ابلاغ حکم صادره، وی، به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

-روز ۳۰ تیرماه ۹۹، سعید مزرعه و فارس مزرعه شهروندان اهل سوسنگرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. هنگام دستگیری منزل این دو برادر توسط نیروهای امنیتی تفتیش و ضبط شده است.

روز ۱مردادماه۹۹، حسین حسن‌خانی، اهل مهاباد دبیریکی از دبیرستانهای مهاباد، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت گردید.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان هفته اول مرداد ۹۹:

– ۳۱تیر۹۹، در بند ۱۴زندان مرکزی ارومیه یکی از زندانیان بنام امید امجد، مورد تهاجم زندانبانی بنام خوشبخت قرار گرفته و افسر نگهبان دیگری هم به کمک خوشبخت آمده و این زندانی را تا سرحد مرگ کتک زدند. در این حمله وحشیانه سر این زندانی شکست و خون از سروصورتش جاری شد و بیهوش بر زمین افتاد.
سایر زندانیان با دیدن این صحنه به کمک امید امجد شتافتند و با خوشبخت و افسر نگهبان دیگر درگیر شده و آنها را از بند بیرون کردند. امید امجد بصورت فوری به بیمارستان منتقل شد اما احتمال میرود که ضربه مغزی شده باشد.

– ۲۹ تیر ماه ۹۹، حسین سیلاوی، علی خسرجی و ناصر خفاجیان « مرمضی »، سه تن از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام که از فروردین ماه ۹۹، در مکان نامعلومی بودند به زندان شیبان و سیپدار اهواز منتقل شدند. این افراد از حق ملاقات با خانوادهای خود محروم هستند. وضعیت جسمانی حسین سیلاوی، زندانی سیاسی محبوس در قرنطینه زندان شیبان اهواز بسیار وخیم است. و از حق درمان نیز محرومند.

-شکستن بینی و دندان یک زندانی توسط زندانبانان در زندان بوکان، در روز ۲۷ تیر ماه ۹۹، شاهین مصطفوی زندانی محبوس در زندان بوکان، در اعتراض به وضعیت بد قرنطینه و خوراک این زندان دست به اعتراض زد اما توسط دو مامور بنام های احمدیان و کاظمی به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفت. در نتیجه این ضرب و شتم، یک دندان، بینی و پلاتینی که پیشتر به دلیل شکستگی در لگن این زندانی قرار داشت شکست.

شکنجه زنان زندانی در زندان سپیدار اهواز، در شرایطی که دمای هوا در شهرستان اهواز بین ۴۰ تا ۵۰درجه در نقاط مختلف این شهر در نوسان است، زندانیان زن در زندان سپیدار اهواز از نبود وسایل سرمایشی در رنج و عذاب هستند. تنها کولر بند زنان خراب شده و آنان حتی از داشتن پنکه نیز محروم هستند. و در همین شرایط آب زندان نیز بعضا قطع میشود.

-جانباختن یک زندانی در زندان زاهدان به دلیل عفونت ناشی از اصابت گلوله روز ۲۹ تیرماه ۹۹، یک زندانی به نام اسماعیل توتازهیدر زندان زاهدان به دلیل عفونت ناشی از اصابت گلوله به پا و ممانعت عوامل زندان برای رسیدگی و رساندن وی به بیمارستان، جان خود را از دست داد.

-خودکشی یک دختر جوان در زندان قرچک ورامین و پنهانکاری مسئولان زندان یک دختر جوان بنام منیره بهرامی حدودا سی ساله در زندان قرچک ورامین خودکشی کرد.

صدور احکام هفته اول مرداد ۹۹ :

-آرشام رضایی در دادگاه تجدیدنظر؛ به ۸ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد.

-در تاریخ۱مرداد۹۹ حکم اعدام برای یک نفر درتهران صادرشد.

۳۱تیرماه۹۹، یک متهم در تهران از بابت اتهام قتل به ۲ بار اعدام محکوم شد.

-احمد حاتم پور، ۳۰ساله، ساکن شهرستان بهبهان و از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروهها و سازمان‌های مخالف نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری و بعنوان مجازات تکمیلی هم به ۲ سال ممنوعیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شد.

روز ۲۴ تیر ماه، ایوب شیری فعال ملی مدنی ساکن تبریز و از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

-روز ۲۸ تیر ماه ۹۹، دادگاه سقز آرمان حسین زاده، بهمن رحیمی، میلاد حسینی و سینا عبداللهی، شهروندان ساکن شهرستان بانه را به تحمل ۱۶ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. اتهام این افراد تبلیغ علیه نظام، آتش زدن بنرهای قاسم سلیمانی و عضویت در یکی از احزاب کُرد عنوان شده است.

-روز ۲۸ تیر ماه بابک حسینی مقدم ۳۰ساله، فعال مدنی ساکن تبریز و از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

-روز ۳۱ تیرماه ۹۹، محمد نوریزاد، فعال مدنی و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین با اتهامات نشر اکاذیب و اخلال در نظم و آسایش عمومی محاکمه شد. وی در مجموع به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری، دو سال تبعید به شهرستان ایذه و دو سال هم محرومیت از خروج از کشور محکوم شد.

-روز ۱مردادماه۹۹، حکم ١٠ سال زندان برای  یک شهروند کُرد به نام دارا رشیدی،  اهل سردشت در زندان مرکزی ارومیه ابلاغ شد. دارا رشیدی به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُرد، بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه سپاه المهدی ارومیه منتقل شده بود.

– فاطمە داوند، از فعالین مدنی بوکان از سوی دادگاه مهاباد به پنج سال حبس محکوم شدە است.

ده شهروند اهل شهرستان بانه به نام‌های: «سردار امین پور، محسن قادری، برزان رحیمی، آزاد محمودزاده، شهرام صالحی، یاسین عثمانی، عزت احمدی، آکام محمودزاده، ریبوار صالحی و مهدی ارخوانی» از سوی دادسرای عمومی بانه جمعا به ۳۰ ماه حبس، ٢۵٠ ضربە شلاق و پرداخت ٢۵٠ میلیون تومان جریمە نقدی محکوم شدند.

– روز ۲ مرداد ماه ۹۹، مهدی نقدی، ۳۶ساله از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام، به تحمل ۲ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

قتل در هفته اول مرداد ۹۹ :

-با شلیک مستقیم نیروهای سپاه در روز جمعه ٢٧ تیر ٩٩، شمزین احمدی، کولبر جوان اهل ارومیه پس از ٨ روز به دلیل شدت جراحات وارده جانش را از دست داد.

-جانباختن یک چوپان بر اثر اصابت خمپاره‌های سپاه در مرز پیرانشهر، روز ۲۸تیرماه۹۹، یک چوپان به نام «رسول باکند» متاهل و دارای دو فرزند، اهل پیرانشهر بر اثر شلیک خمپاره‌ پاسداران جان خود را از دست داد.

-روز ۳۰ تیرماه۹۹، نیروهای امنیتی  بدون اخطار قبلی یک کولبر کُرد به نام ویسی حسین‌‌نژاد، اهل چالدران را مورد تیراندازی قرار دادند که در پی شلیک این نیروها، وی به شدت زخمی شده است.

-روز ۳۰ تیرماه۹۹ یک کولبر به نام میکائیل خسروی، اهل بوکان در مناطق مرزی بانه بر اثر شلیک نیروهای مرزبانی به شدت زخمی شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)