موضوع چیست؟
در نگاه‌ اول وقتی موضوعاتی مثل تصرف بخشی از دماوند مطرح می‌شود، ذهن ساده تصور می‌کند که چه خوب! وقتی یک کسی دارد منابع طبیعی راتصرف می‌کند، بالاخره کسی هست که صدایش بلند می‌شود و افشا می‌کند. اما داستان‌ کمی فراتر است.

در صدر مشروطه یک باره ترک‌های ترکیه ادعا کردند که زرتشت پیامبر ترکی است و ایرانی نبود! در آن زمان این ادعا واکنش بسیاری را بین روشنفکران و وطن‌پرستان ایرانی‌ ایجاد کرد. از جمله میرزاده عشقی شاعر ملی وطن در این باره شعر زیبایی سرود؛

ای دختران ترک!خدا را حیا کنید             باری در این معامله شرم از خدا کنید
زرتشت بردنی نبود این طمع چه سود         از ما فقط به بردن دل اکتفا کنید
امروز قصد بردن پیغمبران کنید             فردا بعید نیست که قصد خدا کنید

حالا داستان باندهای چپاول و غارت، بی شباهت به داستان مدعی زرتشت شدن نیست! و فردا بعید نیست که آنها برای تمام ایران سند مالکیت صادر‌کنند.

داستان چگونه شروع شد؟
روزنامه همشهری روز یک شنبه ۵مرداد ۹۹ گزارشی به نقل از سازمان جنگل‌ها منتشر کرد که از صدور سند وقف یک برش از کوه دماوند به نام سازمان اوقاف خبر داد.

انتشار این خبر با توجه به اینکه کوه دماوند به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده با واکنش‌های زیادی مواجه شد.

ابتدا معصومه ابتکار، معاون محیط زیست روحانی ‌گفت این کوه اثر ملی است و «بر اساس قانون هیچ گونه امکان واگذاری آن وجود ندارد»

پر واضح بود که دو جریان وباند مدعی در این داستان تاکنون دعواهای پشت‌پرده‌شان را کرده بودند و حالا نوبت به دعوای مطبوعاتی وافکار عمومی بود. چون بلافاصله با  واکنش طرف مقابل مواجه شد:

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران وجود سند برای کوه دماوند را تکذیب کرده و گفته سند مربوط به چند روستای واقع در مراتع دماوند است: «قله دماوند وقف نیست، بلکه موقوفه یکی از یال‌های دماوند است که به عنوان مرتع ملار شناخته شده است.»

پس تا اینجا پذیرفته که دعوا بر سر یکی از یال‌های دماوند است که مراتع غنی دارد.

اما کش و قوس‌ها ادامه می‌یابد ودرمواجهه با موج سنگین افکار عمومی که حساسیتش را نسبت به این خبر نشان داد،سازمان اوقاف و امور خیریه متنی را منتشرکرده که از بیخ زیرآب مساله را زد؛ «مع الاسف بدون تحقیق و تدقیق و رعایت جوانب حرفهای حوزه اطلاع رسانی، اخیرا خبری توسط برخی از رسانه‌ها منتشر شده مبنی بر اینکه برشی از کوه دماوند به نام سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است. این در حالی است که کوه دماوند جز اراضی انفال است و منطقا طبق قاعده فقهی «لا وقف الا فی ملک» قابلیت ملکیت و به تبع آن وقف‌شدن را ندارد. انتشار این خبر مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است که معمولا از سوی رسانه های ضدانقلاب به چنین اخبار کذبی دامن زده می‌شود».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)