حسین سواری فرزند هاشم، متاهل و داراى۴ فرزند از اهالى کوى علوى (حی الثوره) شهر اهواز در ۱۰ آذر ماه ۱۳۹۷ بعد از هجوم به رژه نیروهاى مسلح در اهواز موقعى که زن او حامله بود شبانه توسط اداره اطلاعات بازداشت و در شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز قاضى «مهدى شاهین» محاکمه و به اتهام محاربه، ارتباط با گروه هاى خارج از کشور و عضویت در آنها به ۱۵ سال محکوم شده است و هم اکنون در زندان شیبان بدون ملاقات در بند ۷ که به بند قرنطینه‌ها مبدل شده، بسر مى برد.

حسین سوارى به میوه فروشى مشغول بود و در کارهاى فرهنگى از جمله کمپین لغتى هویتى (زبان من هویت من است) و دیگر کارهاى فرهنگى در منطقه فعالیت هاى زیادى داشته است.

او در سال ۱۳۸۴ بعد از بازداشت هاى گسترده انتفاضه آپریل ۲۰۰۵ و بازداشت دوستانش به همراه شمارى از شهروندان عرب در «اردوگاه ولید» جهت پناهندگى راهى کشور عراق مى شود. در عراق به دلیل مشکلات پناهندگى به کشور ثالث منتقل نمى شود و به دلیل طولانى شدن مدت بقایش در عراق ازدواج مى کند و در بصره براى چندین سال زندگى کرده است، سپس همراه خانمش به اهواز بر مى گردد و چند بار به ستاد خبرى احضار مى شود اما بازداشت نشد و حکمى علیه او صادر نشده است و به زندگیش همراه خانواده‌اش در آرامش در کوى علوى (حى الثوره) شهر اهواز بسر مى برد.

بعد از حادثه رژه نیروهاى مسلح در اهواز سال ۱۳۹۷، نیروهاى امنیتى اقدام به بازداشت هاى گسترده کرده است و هر که پرونده اى نزد نهادهاى امنیتى داشته است را بازداشت کردند، حسین سوارى نیز بازداشت مى شود و فعالیت هاى سابق و اعترافات سال هاى پیش دوستانش باعث مى شود چندین ماه در بازداشتگاه اطلاعات بازداشت شود و بعد از چندین ماه شکنجه شدید به زندان شیبان منتقل شد.

حسین سوارى بعد از انتقال به زندان مرکزى اهواز یا زندان شیبان در بند ۵ این زندان بود اما بعد از اعتراضات زندانیان در فروردین ۱۳۹۹ به بند ۷ که به قرنطینه زندانیان تبدیل شده است، منتقل شده است.

منابع حقوق بشر مى گویند؛ در طول مراحل دادرسى حسین سوارى از داشتن وکیل محروم بوده است. این منابع افزودند: خانواده وفرزندان این زندانى از مشکلات معیشتى فراوانى رنج مى برند، او از ملاقات با خانواده‌اش محروم و حتى فرزند کوچکش #ولید را با چشم ندیده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)