۵۰ بیمارستان فرسوده و تخریبی در تهران وجود دارد که عمر هر کدام از آنها بیش از ۵۰ سال و برخی بیش از ۸۰ سال است. بیمارستان‌هایی که با ادامه سیاست‌های فعلی نظام می‌تواند به گورستان بیماران و پرسنل درمانی شاغل در این ساختمان‌ها، تبدیل شود.

رضا کرمی‌محمدی «رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران» تهران در روز ۱۵ تیر ۹۹ اعلام کرد: «شهر تهران ۵۰ بیمارستان قدیمی دارد که بیش از ۵۰ سال عمر دارند و فاقد شرایط ایمنی استاندارد هستند.»

اظهار نظر کرمی کمی پس از آن است که آتش‌سوزی در کلینیک سینا مهر در روز ۱۱ تیر ماه منجر به جان باختن ۱۹ نفر از جمله ۱۵ زن و ۴ مرد شد. البته موضوع نداشتن ایمنی بسیاری از ساختمان‌ها در تهران، به بعد از آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو برمی‌گردد.

۲۹۷۷۷ ساختمان ناایمن در تهران

محسن هاشمی چندی پیش اعلام کرده بود «بعد از انفجار ساختمان پلاسکو، ۳۳ هزار ساختمان ناایمن شناسایی شد که تنها ۲۰۰ ساختمان ایمن شده‌اند… ولی بیش از ۲۹ هزار ساختمان هیچ اقدامی انجام نداده‌اند».

آنچه یقینی است با وجود گذشت بیش از سه‌ونیم سال از فاجعه ساختمان پلاسکو اما نظام نسبت به نو یا ایمن‌سازی این ساختمان‌ها اقدام نکرده است.

حال بعد از فاجعه‌ی کلینیک سینا مهر، نگرانی‌ها پیرامون ساختمان بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مجتمع‌های پزشکی افزون گشته و اعلام خبر ناایمن بودن ۵۰ بیمارستان فقط در تهران، جان بسیاری از کادر درمانی و ارباب رجوع را تهدید به مرگ می‌کند.

ممانعت از انتشار اسامی بیمارستان‌های فرسوده و تخریبی توسط نظام

نظام علاوه بر عدم هرگونه نوسازی و بازسازی بیمارستان‌ها در تهران و سایر شهرها، با فشار به مراجع مربوطه، مانع از انتشار نام بیمارستان‌های فرسوده می‌شود.

کرمی‌محمدی در این باره می‌گوید «ملاحظاتی وجود دارد که نمی‌توانیم اسامی آن‌ها را اعلام کنیم، زیرا معرفی آن‌ها وضع را بدتر می‌کند… اعلام اسامی این بیمارستان‌ها تبعات اجتماعی دارد».

مهمترین بیمارستان‌ها فرسوده تهران

شایان ذکر است بیمارستان رازی تهران که در سال ۱۳۱۲ تاسیس شده رتبه نخست فرسوده‌ترین بیمارستان‌ پایتخت را به خود اختصاص داده است.

همچنین بیمارستان‌های فیروزآبادی و بیمارستان خمینی در سال ۱۳۱۳، بیمارستان بهارلو در سال ۱۳۱۸، بیمارستان امیراعلم و بیمارستان روزبه در سال ۱۳۱۹، بیمارستان اشرفی اصفهانی، بیمارستان ۱۵ خرداد و بیمارستان طرفه در سال ۱۳۲۰ و بیمارستان لولاگر در سال ۱۳۲۵ تاسیس شده که فرسوده‌ترین بیمارستان‌های تهران هستند.

مهمترین بیمارستان‌ها فرسوده شهرستان‌ها

از سوی دیگر ساختمان‌های تخریبی بیمارستان‌ها تنها شامل پایتخت نمی‌شود. ساختمان برخی از بیمارستان‌های شهرستان‌ها بیش از ۱۰۰ سال و برخی نزدیک به ۱۵۰ سال قدمت دارند.

بیمارستان اشرفی اصفهانی آغاجاری در سال ۱۲۵۰ (با ۱۴۹ سال قدمت)، بیمارستان خمینی بروجرد در سال ۱۲۸۷، بیمارستان روانپزشکی رازی در سال ۱۲۹۰، بیمارستان فاطمی اردبیل در سال ۱۲۹۹، بیمارستان مدنی خوی و بیمارستان نور و حضرت علی اصفهان در سال ۱۳۰۰، بیمارستان مطهری ارومیه، بیمارستان یحیایی‌نژاد بابل و بیمارستان پورسینای گیلان در سال ۱۳۰۷، و بیمارستان آذر ۵ گرگان در سال ۱۳۱۰ تاسیس شده‌اند.

ساخت بیمارستان بر روی گسل زلزله

علاوه بر سیاست بی‌توجهی از سوی سران نظام به نوسازی و ایمن‌سازی بیمارستان‌ها، ساخت بیمارستان‌های انگشت‌شمار جدید نیز داستان فاجعه‌بار خود را دارد.

در یک نمونه یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های کشور که بالغ بر ۳ هزار پرسنل و روزانه حدود ۶ هزار مراجعه‌کننده دارد بر روی گسل ساخته شده است. البته این نیز تنها نمونه از نوع خود نیست.

پیشتر محمد شکرچی‌زاده؛ رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نظام از ۱۶ بیمارستان ساخته‌شده بر روی گسل‌های تهران خبر داده بود. بیمارستان میلاد از جمله‌ی این بیمارستان‌هاست.

وضعیت ساخت بیمارستان‌های جدید

انوشیروان محسنی بندپی استاندار نظام در تهران نیز اخیرا گفته است «پس از انقلاب در این استان تنها یک بیمارستان دولتی ساخته شده است.» این وضعیت نیز تنها شامل تهران نیست. در تعدادی از استان‌های کشور در ۴۰ تا ۵۰ سال اخیر، هیچ بیمارستان دولتی ساخته نشده و احداث برخی بیمارستان‌ها، بیش از چند دهه به طول انجامیده است.

در یک نمونه بیمارستان ولیعصر بهبهان که عملیات کلنگ‌زنی آن در سال ۱۳۶۴ زده شده، تاکنون ناتمام مانده و اخیرا تنها ۲ بلوک از آن به بهره‌برداری رسیده است.

ساخت بیمارستان در کشورهای دیگر به جای ایران

وضعیت نابسامان و تخریبی بیمارستان‌ها تهران و دیگر شهرهای کشور در حالی است که نظام در سال‌های اخیر، اقدام به ساخت بیمارستان ۱۶ طبقه و پیشرفته‌ترین بیمارستان در کربلا، همچنین احداث ۶ بیمارستان دیگر در عراق طی یک دهه‌ی اخیر کرده است.

البته این امر تنها مختص به عراق نیست و در حالی که بیمارستان‌های فرسوده کشور می‌روند تا به گورستان شهروندان مراجعه‌کننده و کادر درمانی آن تبدیل شوند، کشور آفریقایی اوگاندا نیز از ساخت بیمارستان جدید توسط نظام بی‌بهره! نمانده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)