مدتهاست که فعالان حقوق جامعه دگرباش درتلاشند که ذهن افراد را از تعاریف کلیشه‌ای و دوقطبی«زن/مرد» نسبت به جنس و جنسیت پاک کنند و آنان را با طیف گسترده جنسیت آشنا سازند.
در این کشاکش همچنان افرادی که هویت خود را جدای از تعاریف سنتی جنسیت آشکار میسازند توسط سیستم پایبند به نگاه دوقطبی و سنتی از جنسیت و افراد ناآگاه طرد و در اغلب فعالیت‌های حائز اهمیت جمعی حذف و یا نادیده گرفته می‌شوند.

افرادی که هویت خود را در دوگانه‌ی زن/ مرد تعریف نمی‌کنند و در میانه‌ی طیف جنسیتی قرار دارند؛ در کشور ما همواره تحت فشارند و به آگاهی و فرهنگ سازی نسبت به طیف جنسیتی و تعاریف نان‌باینری و آشنایی بیشتر جامعه با گستره‌ی خانواده‌ی (+)lgbtqai نیاز دارند.

آنها «انسان»‌هایی میان ما و در کنار ما هستند؛ دوست ما، همکلاسی، همکار و هم‌دانشگاهی ما، خانواده ما، اقوام و آشنای ما و…

بزرگ‌ترین آسیبی که می‌توان به این افراد رساند، «رفتار بر مبنای ناآگاهی» مقابل آنان‌است.

در سیستم جنسیت زده‌ی ایرانی که همواره سبب ایجاد شکاف بیشتر میان تعریف دو قطب جنسیتی می‌گردد و به تابوهای از پیش تعیین شده‌ی خود متعهد است؛ اعمال ما خواسته و یا ناخواسته آسیب و ضربه‌ی شدید‌تری به اعضای خانواده‌ی دگرباش وارد می‌کند که گاها پیامد‌های آن غیرقابل ترمیم است.

🔻در این مطلب به اختصار به وظایف انسانی خود مقابل افراد نان باینری اشاره خواهیم کرد؛ رعایت این نکات کوچک‌ترین مسئولیتی است که در مقابل جامعه دگرباش مستلزم انجام آن هستیم.

۱. جنسیت زدگی نابخردانه‌ترین ذهنیتی است که میتوانیم با بازتاب آن در رفتار خود موجب رنجش دیگری شویم.
از کلیشه‌های منتسب بر رفتار مردانه و زنانه دست بکشیم و دیگران را در انجام اموری که به شکل‌گیری تفکر جنسیت زده و یا ابراز آن کمک‌ می‌کنند همراهی نکنیم.

۲. خطاب کردن افراد نان‌ باینری با ضمایری که دلخواه آنان نیست میتواند آزاردهنده باشد؛ با افراد حرف بزنید و از آنان بپرسید که مایلند شما آنان را به چه ضمیری خطاب کنید و به خواسته‌ی آنان احترام بگذارید.

۳. مدام جنسی که از آنان میبینیم را یادآوری نکنیم. ممکن است فردی با آلت منتسب به زنانه رفتار‌هایی را که ضمن تعاریف مردانه تعریف شده و متداولند برگزیده باشد و یا برعکس. یادآوری آن که این رفتارها برازنده او نیست و او دختر/ پسر است؛ عملی از روی ناگاهی و عدم درک شماست. از آن به جد بپرهیزید.

۴. گرایش جنسی افراد لزوما تعیین کننده‌ی هویت جنسی آنان نیست. ممکن است فردی استریت و به دور از تمایلات همجنس خواهانه‌ هویت خود را نان باینری، جندر کوئیر و یا… بداند. مقایسه‌ی هویت جنسیتی افراد با گرایش آنان رفتاری به دور از منطق و آسیب‌زاست. قطعا هرشخص هویت خود را بیش از دیگری میشناسد و به آن معتقد است. به عقیده‌ی آنان من باب جایگاه هویت خود میان طیف گسترده‌ی جنسیتی احترام بگذارید.

۵. افراد نان باینری را به رسمیت بشناسید.
این امر از مهم‌ترین اموری است که نیاز به فرهنگ سازی آن داریم. از افراد نان باینری حمایت کنید و هویت آنان را به تمسخر نگیرید. با ایجاد شراطی که در آن احساس امنیت و آرامش کنند به آنها نشان دهید که همانطور که هویت خود را نزد خویش به رسمیت میشناسند، نزد ما پذیرفته‌شده و قابل اطمینانند.

این نکات، به عنوان مشتی از خروار آدابی بود که جهت حفاظت از انسانیت،صلح جامعه‌ی بشری و رعایت حقوق انسانی همه‌ی افراد، همگی مستلزم رعایت و توجه به آن هستیم.
بیشتر حواسمان به یکدیگر باشد!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)