در دنیای امروز همگی باهم در ارتباطیم و با یکدیگر اطلاعات زیادی (که به نفت جدید معروف شده) را به اشتراک می‌گذاریم، باید با همکاری هم در جبهه جدیدی به نام حریم خصوصی به مبارزه بپردازیم.

در کنفرانس جهانی ۲۰۲۰ اپل (WWDC)، که روز دوشنبه هفته پیش برگزار شد، این شرکت نسل بعدی سیستم عامل خود را با امکانات و پیشرفت‌های بیشتر، به جهان معرفی کرد: iOS 14 برای آیفون‌ها و آی‌پدها، سیستم عامل ۷ برای ساعت‌های هوشمند، به همراه سیستم عامل Big Sur برای مک‌بوک‌ها.

آنچه که در این کنفرانس برای ما جالب بود، معرفی چند قابلیت امنیتی و حریم خصوصی جدید بوده که به سیستم‌عامل‌های جدید این شرکت اضافه شده‌است. این قابلیت‌ها قرار است در زمینه‌های زیر به کاربران کمک کنند:

  • کنترل بیشتر بر روی میزان دسترسی اپلیکیشن‌های نصب شده به داده‌های کاربر
  • شناسایی اپلیکیشن‌های مشکوکی که حریم خصوصی کاربر را نقض می‌کنند و بدون خبر آنها، داده‌های آنها را به دیگران ارسال می‌کنند.
  • شناسایی اپلیکیشن‌های مخربی که مخفیانه داده‌ها و فعالیت‌های کاربر را تحت نظر می‌گیرند.

به گفته شرکت اپل: حریم خصوصی جزو حقوق بنیادی بشر بوده و در هسته تمامی فعالیت‌های ما ، قرار دارد. در iOS 14، کاربران کنترل بیشتری بر روی داده‌های خود داشته و با شفافیت بیشتری می‌توانند بر نحوه استفاده اپلیکیشن‌ها از داده‌هایشان نظارت داشته باشند.

قابلیت‌های امنیتی و حریم خصوصی جدید:

  1. هر برنامه‌ای نمی‌‌توانند به موقعیت مکانی دقیق شما دسترسی داشته باشد:

در نسخه های قبلی آیفون می‌توانستید دسترسی به موقعیت مکانی را از برخی برنامه‌ها بگیرید، اما در جدیدترین نسخه iOS می‌توانید هنگام مجوز دهی به برنامه، به جای موقعیت مکانی دقیق، محل تقریبی را انتخاب کنید.

  1. علامتی برای آگاهی از ضبط صدا یا تصویر:

از این پس، هرگاه میکروفون یا دوربین آیفون در حال ضبط صدا یا تصویر باشند، کاربران علامت زرد رنگی در قسمت استاتوس بار گوشی مشاهده خواهند کرد.

علاوه بر این، می‌توانید در قسمت Control Center، اپلیکیشن‌هایی که از میکروفون و دوربین شما استفاده کرده‌اند را مشاهده کنید.

  1. امکان اتصال به اپلیکیشن‌ها با Sign-in with Apple:

با کمک این قابلیت می‌توانید بدون ایجاد حساب کاربری جدید، با همان اپل‌آی‌دی خود به اپلیکیشن‌ها وارد شوید و از آنها استفاده کنید.

  1. دسترسی محدود به گالری تصویر:

در iOS 14، زمانی که می‌خواهید چند تصویر با یک برنامه به اشتراک بگذارید، نیازی به اعطای مجوز دسترسی به کل عکس‌های موجود در گالری نیست. در نسخه جدید می‌‌توانید بین مجوز دسترسی به چند فایل یا مجوز دسترسی به تمامی فایل‌ها، یکی را انتخاب کنید.

  1. اضافه شدن بررسی رمز‌ها و اخطارهای حریم خصوصی به مرورگر Safari:

اپل در این نسخه، دو قابلیت جدید را به مرورگر خود در iOS و macOS اضافه کرده‌است. در قابلیت بررسی رمز، در صورتی که کاربر از رمز‌های قدیمی و سرقت شده استفاده کند، به او هشدار داده خواهد شد.

به گفته این شرکت، مرورگر Safari رمزهای ذخیره شده را با بانک اطلاعاتی رمزهای سرقت شده مطابقت داده و در صورت مشاهده هرگونه تشابهی، به کاربر هشدار می‌دهد. با استفاده از روش‌های رمزنگاری پیشرفته، Safari به طور منظم مشتقی از رمز شما را با بانک اطلاعاتی مرزهای لو رفته مطابقت می‌دهد. این برنامه در صورت مشاهده تشابه، برای ارتقای کیفیت رمز، به کاربر کمک خواهد کرد. تمامی این فعالیت‌ها بدون آشکار شدن رمز، حتی برای خود شرکت اپل، صورت می‌گیرد.

قابلیت دیگری که به این مرورگر اضافه شده، از دنبال شدن شما در وب توسط دنبال کننده‌های تبلیغاتی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر موارد یاد شده، مرورگر Safari گزارش حریم خصوصی هفتگی تولید می‌کند، که شامل فعالیت‌های این اپلیکیشن برای حفظ امنیت کاربر می‌باشد.

منبع:

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)