به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز جمعه ۹خرداد تا روز جمعه ۱۶خرداد ماه ۱۳۹۹ سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی همچنان ادامه یافت.

در هفته ای که گذشت دست کم دو اعدام توسط رسانه های حکومتی نظام ملایان به ثبت رسید. یک زندانی در زندان قزلحصار تهران و یک زندانی در زندان  مرکزی مشهد به دار کشیده شدند.

هم چنین، پس از گذشت ۷ ماه از کشتار آبان۹۸، وزیر کشور روحانی مجبور شد اذعان کند که حداقل ۲۲۵ تن از شهروندان در اعتراضات سراسری آبان ۹۸، جان باختند و این درحالی است که آمار اصلی حداقل ۷ برابر آماری است که رحمانی فضلی، اعلام کرد.

بازداشتهای خود سرانه و  فله ای و احضار فعالان سیاسی و مدنی نیز بخشی از نقض حقوق بشر پایمال شده در هفته دوم خردادماه۹۹ در ایران می باشد.

شکنجه و آزار زندانیان سیاسی و خانواده های آنان و هم چنین شیوع گسترده کرونا در زندانهای ایران سرتیتر اخبار نقض حقوق بشر هفته گذشته بوده است.

 اعدام

-به نقل از روزنامه خراسان، سحرگاه روز ۱۲ خرداد ۹۹، جوان ۳۴ ساله‌ای که هشت سال قبل به اعدام محکوم شده بود و با وجود اعلام گذشت برخی از اولیای دم، در زندان مرکزی مشهد اعدام شد.

-روز  ۱۳ خرداد۹۹، دست‌کم پنج زندانی در زندان رجایی شهر کرج، جهت اجرای حکم به انفرادی منتقل شدند. همه این زندانیان به اعدام محکوم شده اند. انتظار می‌رود حکم این زندانیان چهارشنبه هفته آینده در این زندان به اجرا درآید.

بازداشت‌ها

خبرگزاری رکنا اعلام کرد، معاون دادستان مشهد، از بازداشت دو شهروند به دلیل برگزاری ورزش صبحگاهی گروهی و انتشار فیلم آن خبر داد.

۱۰خرداد۹۹، محمدعلی راجی فرزند محمد راجی، درویشی که در حادثه گلستان هفتم پاسداران تهران، پس از بازداشت و ضرب و شتم شدید از سوی نیروهای امنیتی در آگاهی شاپور تهران جان باخت، با حکم قاضی صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۹۱ روز حبس محکوم شد.

روز ۱۰ خرداد ماه ۹۹ شهروند بهائی ساکن خمینی شهر اصفهان بنام پروانه حسینی، در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه صاحب الزمان اصفهان به منزل شخصی وی پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-روز ۱۰ خرداد ماه ۹۹ شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران به ریاست احمد زرگر با صدور دادنامه ای شهاب الدین نظری، فعال مدنی ساکن تهران را به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

-روز ۱۰ خرداد ماه ۹۹, ماموران امنیتی در شهرستان یاسوج از توابع استان کهگیلویه و بویر احمد یک فعال فضای مجازی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. روح الله شهبازی پور رئیس پلیس فتا استان کهگیلویه و بویراحمد این خبر را  اعلام و تایید کرد.

-میترا بندی امیرآبادی و هیوا یزدان مهدی آبادی شهروندان بهایی ساکن یزد، روز شنبه ۱۰ خردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

– سعید اقبالی، فعال مدنی روز ۱۱ خرداد۹۹، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. وی در شهریور ۹۸ محاکمه و به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

– روز ۱۱ خرداد۹۹، عمر خاکزاد، فرزند حاصل از اهالی پیرانشهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-روز ۱۱ خرداد ماه ۹۹ ماموران پلیس امنیت در استان مازندران یک شهروند ساکن بابلسر را بازداشت کردند. فرمانده انتظامی بابلسر این خبر را تائید کرد.

-روز دوشنبه ۱۲ خردادماه ۱۳۹۹، ویدا حقیقی نجف آبادی، شهروند بهایی ساکن نجف آباد جهت تحمل دوره محکومیت خود بازداشت و راهی بند زنان زندان دولت‌آباد اصفهان شد.

-روز ۱۲خرداد۹۹، کاووس محمدی معاون فرمانده نیروی انتظامی استان فارس  از بازداشت یک پسر جوان در محدود شرق شیراز خبرداد.

روز ۱۳ خرداد ماه ۹۹ حسین عبدالله زاده متولد ۱۳۷۳ساکن شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی که در بازداشت نیروهای امنیتی بسر می برد؛ پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام به بند قرنطینه و در حال حاضر در بند ۳ زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

روز  ۱۳ خرداد ۹۹، مصطفی بادکوبه‌ای شاعر منتقد و زندانی سیاسی سابق بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

-روز ۱۴ خرداد ماه ۹۹ یونس « آراز » قلیزاده شهروند ساکن تبریز، جهت سپری کردن دوران محکومیت حبس بازداشت و به زندان مرکزی تبریز منتقل شد. اتهام وی «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

-ندا آشتیانی، زندانی سیاسی ابتدای هفته جاری با پایان ایام مرخصی جهت تحمل ادامه دوران محکومیت سه ساله‌ی خود به زندان اوین بازگشت.

-روز ۱۴ خرداد۹۹، داوود گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران، خبر داد که از ابتدای سال جاری تاکنون «بیش از ۵۰ نفر» به ‌اتهام «جرایم مرتبط با کرونا» بازداشت شده‌ اند.

احضار

-در روز ۱۱ خرداد۹۹، ملیکا قراگوزلو، دانشجو و دبیر انجمن دانشجویان دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی به اتهام «شرکت در تجمع غیرقانونی دانشگاه» و «بدحجابی» به کمیته انضباطی احضار شد.

-روز ۱۱ خرداد ماه ۹۹ دادسرای نظامی تبریز، با صدور دادنامه ای آلان بنگین، شهروند ۲۱ ساله ساکن اهل اشنویه را به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد. وی متهم به «همکاری با احزاب کرد»  شده است.

– روز ۱۱ خرداد ماه ۹۹ ماموران پلیس امنیت در استان مازندران یک شهروند ساکن بابلسر را بازداشت کردند. فرمانده انتظامی بابلسر این خبر را تائید کرد.

-روز ۱۱خرداد۹۹، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان هرمزگان از احضار و تشکیل پرونده برای ۵ تن از کارکنان یک آتلیه، به علت انتشار تصاویر و کلیپ های آتلیه ای زوج های جوان در اینستاگرام خبر داد. حساب اینستاگرامی این افراد نیز مسدود شد.

-روز۱۱خرداد۹۹، رسول طالب مقدم از اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران جهت تحمل دوران محکومیت خود به شعبه یک اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد. او قبلا  به دو سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال تبعید به خراسان جنوبی و دو سال محرومیت از عضویت در دستجات، احزاب و گروه ها و استفاده از تلفن همراه محکوم شده بود.

-روز چهارشنبه ۱۴ خرداد ماه ۹۹, ماموران امنیتی مشهد پس از احضار برخی از فعالان اینستاگرامی, این شهروندان را بازداشت کردند. خبرگزاری فارس این دستگیریها را تایید کرد.

-روز ۱۴ خرداد ماه ۹۹ دادگاه انقلاب تهران، با صدور و ابلاغ احضاریه ای صدیقه وسمقی، شاعر، نویسنده و فعال سیاسی ساکن تهران را جهت حضور در جلسه دادرسی فراخواند.

-روز ۱۴ خرداد ۹۹ ماموران امنیتی استان ایلام ۲ تن از شهروندان ساکن شهرستان بدره از توابع این استان را پس از بازداشت به مکان نامعلومی منتقل کردند. اتهام آنان «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان

نقض حقوق بشر و بخصوص نقض حقوق زندانیان در هفته گذشته ادامه داشت:

 زندانی سیاسی کمال جعفری از اساتید دانشگاه های مشهد، و محبوس در زندان وکیل آباد مشهد از حق دسترسی به درمان و مرخصی محروم است. این در حالی است که این زندانی از بیماریهایی مانند نارسایی کلیه، فشار خون بالا و اعصاب و روان رنج می برد. کمال جعفری به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

-جابر آلبوشوکه، زندانی سیاسی محکوم به حبس ابد درسلول انفرادی زندان شیبان اهواز در شرایط بحرانی به سر می برد به گفته نزدیکانش او دیگر قادر به تکلم نیست. اما توسط رئیس زندان فرد جنایتکاری به نام افشین آزاده از هرگونه رسیدگی پزشکی محروم شده است.

-علی جلالیان، پدر زینب جلالیان به  شبکه حقوق بشر کردستان گفت، فرزندش در قرنطینه زندان قرچک ورامین به سر می برد. وی اعلام کرد، که پرونده زینب به شعبه ۱۰۱ دادگاه جزایی تهران ارسال شده است، اما  از دلیل تشکیل پرونده جدید و موضوع این دادگاه اظهار بی اطلاعی کرد. پدر این زندانی سیاسی با ابراز نگرانی شدید در خصوص انتقال زینب به زندان قرچک و ادامه نگهداری وی در قرنطینه زندان، خواستار پایان دادن به تحمیل شرایط سختی شد که بر فرزندش اعمال می‌شود.

-روز  ۱۳ خرداد ۹۹، بار دیگر جعفر عظیم زاده را برای اعزام به زندان احضار نمودند. وی مانند روز گذشته کتباً انصراف خود را از اعزام به دادگاه تحویل داد، اما نهایتا به اجبار وی را به دادگاه منتقل کردند. آقای عظیم زاده در دفاع از خود گفت: «جرمی مرتکب نشده و میز محاکمه جای کسانی است که کارگران را به فقر کشانده اند» .

-روز ۱۴خرداد۹۹، دادگاه عمومی تهران حکم مصادره زمین افشین بایمانی، ‌زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج را صادر کرد. بر اساس این حکم زمین آقای بایمانی توسط ستاد اجرای فرمان امام مصادره خواهد شد. روز شنبه ۱۰ خردادماه ماموران با در دست داشتن حکم مصادره به این محل مراجعه کردند اما با مقاومت خانواده بایمانی و ساکنان محل روبه‌رو شدند. همچنین هفته گذشته ماموران اداره اطلاعات اصفهان در تماس با دختر آقای بایمانی اقدام به تهدید وی کرده‌اند.

-۱۳خرداد۹۹، حبیب محمدی از فروردین‌ماه سال گذشته به عنوان رئیس جدید زندان منتصب شده و در این مدت شخصا زندانیانی را که به وضعیت بد زندان معترض بوده اند بارها مورد ضرب و شتم قرار داده است.

زندان بوکان حدود۲۵۰ زندانی را در خود جای داده است. تراکم بالای جمعیت زندانیان و شیوع ویروس کرونا، سبب افزایش نگرانی زندانیان شده است. رئیس این زندان به بهانه عدم برگزاری جلسه شورای طبقه‌بندی، از اعزام زندانیان واجد شرایط به مرخصی خودداری می‌کند.

-به نوشته مجله اینترنتی «حقوق ما» دستگاه قضایی ایران تعدادی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای را با اتهاماتی واهی راهی زندان در تبعید کرده است و «مجازات همزمانِ تبعید و حبس که فرد متهم باید در تبعید و به دور از منطقه محل سکونتش حکم زندان را سپری کند، باعث عذابی مضاعف و مشکلات فراوان برای خانواده زندانی ‌می‌شود» .

-به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، روز دوشنبه ۱۵اردیبهشت۹۹ یک زندانی ۳۳ ساله بنام «پرویز قهرمانی» که با اتهام حمل ۸گرم مواد مخدر در بازداشت بسر می‌برد، در اثر تجویز داروی اشتباه در زندان جانش را از دست داد.

-سهیلا حجاب وکیل دادگستری طی نامه ای نوشت:  به حذف فیزیکی توسط بازجو تهدید شده است

خانم سهیلا حجاب، وکیل دادگستری در روز۳خرداد۹۹، پس از اتمام دادرسی و تایید ۱۸ سال  حکم د ردادگاه بدوی توسط سپاه پاسداران ربوده شده و به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.

وی در تاریخ ۱۵خرداد۹۹، با ارسال نامه ای از شکنجه های وحشیانه ای که د راین زندان بروی اعمال می شود پرده برداشته است دربخشی ازنامه آمده است:

بازجویی که مامور اطلاعات سپاه است و خود را جای قاضی قوه قضائیه می گذارد و بدون دلیل و مدرک و هیچ گونه توجیح قانونی مرا مورد آزار روحی و روانی قرار داده و به یک وکیل دادگستری هک حرمت نموده این بازجوی غیرقانونی در این پرونده کاری شبیه به آدم ربایی را انجام داده و خود را همه کاره مملکت می داند و فقط با توهمات ذهنی خود جرم سازی می کند انگار که مملکت صاحبی ندارد و فاقد قوه قضائیه می باشد، این بازجو مرا تهدید به حذف فیزیکی کرده است و برای رسیدن به این هدفش مرا در زندان قرچک ورامین بین زندانیان جرائم سنگین قرار داده، زندانیانی که دارای همه نوع بیماری به ویژه مبتلا به کرونا هستند همه را به همراه من در یک بند نگه می دارند، آب آشامیدنی شور و وضعیت غذایی و بهداشتی وحشتناک است از روی عمد زندانیانی مانند من که وکیل دادگستری و فعال حقوق بشری هستم را در چنین زندان وحشت آوری نگه می دارند تا از لحاظ روحی و روانی بیمار شوم.

صدور احکام

روز ۱۱ خرداد ماه ۹۹ دادسرای نظامی تبریز، با صدور دادنامه ای آلان بنگین، شهروند ۲۱ ساله ساکن اهل اشنویه را به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد. وی متهم به «همکاری با احزاب کرد»  شده است.

به گزارش خبرگزاری میزان در تاریخ۱۲ خرداد۹۹، سه متهم در اصفهان مجموعا به ۲۲۲ ضربه شلاق در کنار سایر مجازات ها محکوم شدند. محمدرضا حبیبی، رئیس کل دادگستری استان اصفهان ضمن تایید این حکم، به جزییات آن نیز پرداخت.

– رسول کریمی شهروند اهل پیرانشهر ، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. رسول کریمی، از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه ۹۸ در کرمانشاه به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

وضعیت زندانیان در شرایط کرونا

-روز ۱۲خرداد۹۹، ۱۱ زندانی از بندهای ۱۴ و ۱۵ زندان مرکزی ارومیه، بدلیل مثبت بودن تست کرونا، به بیمارستان طالقانی این شهر منتقل شدند. پنج نفر از آنان از بند ۱۴ و ۶ نفر دیگر از بند ۱۵ بودند.

-دستکم یازده تن از زندانیان در زندان رجایی شهر کرج و زندان ارومیه به دلیل ابتلا به بیماری کرونا به بیمارستان خارج از زندان منتقل شده‌اند. کماکان ورود زندانیان و تراکم جمعیت در بند قرنطینه زندان قرچک ورامین و بندهای قرنطینه زندان اوین صورت می‌گیرد.

قتل

از موارد نقض حقوق بشر در ایران قتلهایی است که بصورت روزانه شاهد آن هستیم و نتیجه مستقیم فساد حکومتی و ایجاد فساد در جامعه است:

روز جمعە ٩ خرداد نیروهای سپاه  در مرز چومان بانه به سوی دسته‌ای از کولبران آتش گشودە و یک کولبر را بشدت زخمی کردند. نام یکی از این کولبران زحمتکش علی خضرزاده می باشد.

-روز ١٢ خرداد ٩٩، نیروهای سپاه پاسداران در مرزهای بخش قطور شهرستان خوی به سوی دستەای از پناهجویان افغانی تیراندازی کردە و یکی از آنها را به قتل رساندند.

 

گزارش نقض حقوق بشر در ایران مربوط به هفته اول خرداد را اینجا بخوانید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)