این مطلب را در روزنامه آفتاب نیز بخوانید:  http://aftabeyazd.ir/?newsid=159469

خلق اثر هنری سیاه و سفید امروزه  با وجود قدرت نمایی گجت ها، رقابت کمپانی های بزرگ در ارایه بهترین قدرت تفکیک پذیری پیکسل ها و ابر امکاناتی که در جهت خلق تصاویر هوایی ، ۴K و HDR در اختیار عکاسان و فیلم سازان قرار می گیرد تا چه اندازه ریسک و یا وسوسه انگیز است؟ ماهیت دراماتیک در عکاسی سیاه و سفید بدین معناست که دیگر استنادی به رنگ ها که خود روایت گر داستان و بیان صریح احساس هستند وجود ندارد. بنابرین عکاسی سیاه و سفید قادر است تا با به کارگیری بافت ها، داستان و احساس، نمای ارتباطی از درهم ریختگی و بیان تصویری مهیج و احساسی وحتی با موضوع نه چندان حایز اهمیت را به خوبی بازگو کند. یکی از قابلیت های عکاسی به روش سیاه و سفید خلق جلوه های لایتناهی است که از پنج اصل پیروی می کند.

  • قدرت الگو قالب (طرح و نقش)

 

در عکاسی سیاه و سفید اصولا باحذف رنگ ها، تمرکز و توجه صرف پرداختن به سوژه شده بطوریکه عکاس بدون استفاده از رنگ ها در عکس، از ابزار تخیل و فضاهای خالی برای انتقال پیام استفاده می کند.

عکس های سیاه و سفید اغلب تعبیر و تفسیر را در تصویر روایت می کنند که دلیل آن نیز می تواند به کارگرفتن طرح ها و الگو های قالب  به عنوان یک سوژه موثر در خلق تصاویر برجسته  باشد.

توجه به به ماهیت تکرار در الگو ها در واقع همانند طعمه ای است که چشم را برای خلق اثری قدرتمند فریب می دهد. به بیانی ساده ترعکاسی سیاه و سفید متفاوت نگرستین را برای عکاس ممکن می سازد.  موضوعی دیگر در عکاسی سیاه و سفید نیز مشهود است که گاها عناصر و سوژه هایی که پیش تر مخاطب را تحت تاثیر قرار نمی داده، به دلیل قابلیت منحصر به فرد آن تصویر در تبدیل شدن به عکس سیاه و سفید، بی درنگ در فرمی کارساز و تاثیر برانگیز نمایان می شود.

  • بافت، کنتراست(تقابل)، سایه

سه عنصر بافت، کنتراست و سایه قدرتمندترین عناصری هستند که در عکاسی سیاه و سفید مورد استفاده قرار می گیرند. عکس های سیاه و سفید از چین و چروک های پوست گرفته تا تاثیر یک قطره آب بر روی یک سطح، اغلب راوی داستان و بیان حالت فکری، احساسی و یا روحی هستند. بنابرین با بکارگیری این المان ها سبب ایجاد حس زندگی و فریفتگی در تصویر خواهد شد.

از طرفی دیگر استفاده از سایه های خاکستری و سایه های سیاه و سفید در تصویر محرکی است بر شدت کنتراست و عمق تصویر ثبت شده. بدین جهت همه این موارد برای شکل دادن به یک تصویرگرد هم می آیند. لیکن کل یک تصویر توسط عناصر جداکانه ساخته می شوند.

 

  • نوردهی طولانی

از تکنیک های تاثیرگزار در خلق عکس های سیاه و سفید استفاده از قابلیت نوردهی طولانیست. در حقیقت این تکنیک ابزاری قدرتمند در جهت ایجاد توناژ معینی از احساس و عمق تصویر می باشد.

 

  • همزمان فرمت JPEG + RAW

 استفاده همزمان از فرمت JPGE + RAW  در این سبک از عکاسی امکان حفظ نسخه اصلی رنگ ها و همچنین خلق دو عکس متفاوت به طور همزمان را فراهم می کند و به عکاس قابلیت ارزیابی سریع در تشخیص اینکه که تا چه اندازه عکس ثبت شده در حالت رنگی به خوبی شکل سیاه و سفید آن باشد را می دهد. به عبارتی عکاسی با این فرمت امکان بازپردازی تصویر را ممکن می کند، بطوریکه بعد از ادیت عکس در حالت سیاه و سفید و قابل قبول نبودن نتیجه همواره فایل قابل اطمینان RAW امکان پردازش های بیشتر را میسر خواهد کرد.

  • ویرایش محتوی

 

اغلب اوقات بحث بر سر ادیت بر ضد مفهوم عکاسی مطرح است. واقعیت خوشایند باشد یا خیر، ویرایش در عکاسی توانایی خلق کمک به عکاس در ایجاد تصویر حقیقی تر نسبت به آنچه چشم دیده و آنچه دوربین ثبت کرده است می باشد. در حقیقت گرایش به ادیت و ویرایش عکس از آغاز ظهور عکاسی در نزد طرفداران عکاسی سیاه سفید قابل توجه نیز بوده است. در گذشته عکاسان از تکنیک داج اندبرن (Dodge & burn) با نوردهی به نقاط تاریک تر، سبب ایجاد عمق و تعادل افزون به تصاویر سیاه و سفید در تاریکخانه می شدند.

 

Sina.motamedrad@hotmail.com

منتشر شده در روزنامه آفتاب، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)