بادکنک صادرات کیت تشخیص کرونای نظام هم ترکید!

بعد از آنکه نظام ولایت فقیه به مهندسی در مورد کرونا اقدام کرد، می‌شد انتظار داشت که هر آنچه بر روی طبق می‌ریزد مهندسی‌شده است و روزی دروغ‌بودن آن برملا خواهد شد. ساخت و صادرات کیت تشخیص کرونا یکی از این موارد است.

دیگر بر کسی پوشیده نیست که نظام ولایت فقیه در مورد شیوع و گسترش کرونا در ایران، تبدیل به دروغگوترین در جهان شده است. ابتدای امر از دروغ شروع شد امتداد امر با آن ادامه یافت و بی‌شک انتهای آن نیز با دروغ پایان خواهد پذیرفت.

۴ اسفند ۹۸ بود که خبرگزاری فارس متلق به سپاه خامنه‌ای از ساخت اولین کیت ساخت نظام سخن گفت. از آن روز تا کنون، بارها و بارها از ابتکارات و تولید انبوه کیت تشخیص کرونا در نظام ولایت فقیه سخن به میان آمده است.

پا از این نیز در نظام فراتر گذاشته شد و سران نظام و در راس آنها روحانی و ظریف سخن از صادرات کیت تشخیص کرونا به خارج از کشور خبر دادند.

این اقدام بعد از آن بود که علیرضا بیگلری؛ رئیس انستیتو پاستور نظام در پایان تعطیلات نورزوی اعلام کرد: «با تولید و تایید کیت‌های تشخیصی در داخل، اکنون امکان تست افراد مشکوک با علایم خفیف فراهم شده است و نه تنها در تولید کیت خودکفا شده‌ایم بلکه حتی امکان صادرات کیت به کشورهای نیازمند منطقه را هم داریم.»

پیش از بیگلری نیز در ۱۱ فروردین، عزیزی دلشاد، مسئول اداره تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح از تولید انبوه این کیت‌ها خبر داده بود.

این خبر بارها توسط روحانی تکرار و بازپخش شد تا القاء کند که نظام در این زمینه حرفی برای گفتن دارد و هم وقتی صادرات کیت به کشورهای دیگر صورت می‌گیرد، پس لابد مازاد بر نیاز در داخل کشور است.

این امر به نظام یاری می‌رساند تا سناریوی سفیدسازی و فرستادن مردم به قربانگاه کرونا برای مطامع اقتصادی را پیش ببرد؛ «اوضاع تحت کنترل است کمبودی در زمینه پزشکی وجود ندارد و صادرات نیز در این زمینه وجود دارد» پس می‌شود اعلام کرد شهرها سفید هستند.

این پیام مخابره شده از سوی نظام، اما مخاطب چندانی نیافت و تعجب‌ها را برانگیخت وقتی خبرهایی منتشر شد که کشورهای واردکننده‌ی کیت، از وجود و واردات چنین کیت‌هایی که نظام مدعی صادرات آن به این کشورها شده بود، اظهار بی‌اطلاعی کردند.

نخستین مبداء افغانستان بود که واردات کیت از نظام را انکار کرد. ترکیه در رتبه بعدی انکار واردات کیت از نظام بود وقتی که نظام ادعای صادرات به این کشور را نیز مطرح کرد. آلمان نیز بعدا در زمره‌ کشورهای ادعایی واردات کیت کرونا از نظام قرار گرفت آنطور که ظریف وزیر خارجه‌ی روحانی در ۱۹ اردیبهشت گفت.

روند تعجب ادامه یافت وقتی اخبار متعددی در درون کشور انتشار یافت مبنی بر اینکه کیت‌هایی که نظام ساخته یا مدعی ساختن آنها شده بود از کارآیی لازم برخوردار نبود.

گزارش‌های مردمی بسیاری منتشر شد که از غلط‌بودن نتیجه تشخیص این کیت‌ها خبر می‌داد. برخی نیز در وزارت بهداشت نظام از عدم کارایی کیت‌های ساخت نظام سخن راندند.

سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت نظام، هشدار داد: «کیت‌های تشخیص سریع بر اساس بررسی آنتی‌بادی کار می‌کنند و تولید آنتی‌بادی در بدن افراد ممکن است سه هفته پس از ابتلا تشخیص داده شود. لذا این کیت‌ها ارزشی برای بیماریابی ندارند.» در حالی که استاندارد ۴۸ ساعت است، کیت‌های نظام تا ۱۹ روز تاخیر در تشخیص کرونا داشتند!

بیگلری، رئیس انستیتو پاستور نظام نیز روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت، به صحنه آمد و گفت: «تست‌های آنتی‌بادی به هیچ وجه ارزش تشخیصی ندارند.»

در حالی که روحانی یک روز پیش از آن گفته بود «الان در کیت تشخیص روی پای خود ایستادیم. کیت تشخیص پی‌سی‌آر و کیت تشخیصی پادتن را خودمان می‌سازیم . حتی دیروز نامه وزارت بهداشت و درمان را دیدم که در برخی از کیت‌ها به تولیدکنندگان اجازه دادیم محصول‌شان را به خارج صادر کنند.»

روحانی همچنین افزوده بود «در کیت‌های تشخیص، … در مسأله کمک‌هایی که لازم بود برای بیمارستان‌ها از جمله ماسک، گان، کیت و هر چیزی که برای مردم، بیمارستان‌ها و کادر پزشکی نیاز داشتیم و مردم ما در این زمینه موفق بودند.»

در همان روز حریرچی معاون وزیر بهداشت نظام نیز پیرامون صادرات کیت، اعلام کرد «تولید ما به حدی رسیده که در هفته گذشته اجازه صادرات دادیم.»

نظام پا را عقب نکشید و از ادعاهای خود عقب ننشست. یک گام عقب‌نشینی نظام را وادار می‌کند تا به تمام و کمال عقب بنشیند. این قانون همانگونه که در سایر موضوع بر نظام ولایت فقیه مصداق دارد در این جا نیز از محل اعتبار برخوردار است.

عقب‌نشینی در این مورد، نظام را در مظان اتهام قرار می‌داد چرا که با اتکا به نتایج برآمده از این کیت‌ها بود که نظام اعلام کرد در بسیاری از شهرهای کشور وضعیت سفید است و در حالی که مردم بر این گمان بودند، بار دیگر توسط نظام به قربانگاه کرونا فرستاده شدند آنگونه که در خوزستان، خراسان و لرستان در روزهای اخیر مشاهده شد.

جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت نظام در روز ۲۴ فروردین، گفته بود: «این روش تشخیص سریع، کم‌هزینه و فراگیر، اجرای مرحله‌ فاصله‌گذاری هوشمند را در هفته‌های آتی تسهیل خواهد کرد.» حال اگر نظام عقب بنشیند باید پاسخ بازگشت کرونا را بدهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)