گاهنامۀ هنر و مبارزه

۲۲ آویل ۲۰۲۰

(نظام سرمایه دار دشمن نوع بشر)

روزگار غریبی ست نازنین، حتا رسانه های حاکم نیز به صدا درآمده اند

***

مستند تلویزیون آرته ARTE :

سازمان جهانی بهداشت در چنگ لابیست‌ها

(محیط زیست، علم و پزشکی)

مرکز پژوهشهای جهانی سازی/ ۱۸ آوریل ۲۰۲۰

از تاریخ تأسیس سازمان جهانی بهداشت در ۷ آوریل ۱۹۴۸، این مؤسسۀ بین المللی پیوسته برای بهبود بهداشت کل سیاره کوشیده است. دست کم از دیدگاه نظری چنین بوده است. ولی در عمل، معاملات کلان در عرصۀ بهداشتی، با هر آنچه از دور و از نزدیک بدان مربوط بوده ( صنایع کشاورزی- مواد غذائی، آب و هوا، درمان و تجهزیات پزشکی، پیشگیری، و مانند اینها) بسیاری از درندگان را بخود جذب کرده است – لابی های بخش خصوصی، بنیادهای به اصطلاح « بشر دوست » با اهداف تجاری، غول های رسانه ای (بلومبرگ Bloomberg) و سهامدارانشان… علیه بهداشت مردم جهان – Entelekheia

پیشگفتار آرته :

سازمان جهانی بهداشت به دلیل کمبود بودجۀ مالی به کمکهای خصوصی از جمله بیل گیتس وابسته بوده است. پرسش این است که آیا تحت چنین شرایطی سازمان جهانی بهداشت قادر به انجام مأموریت خود در خدمت بهداشت همگانی خواهد بود ؟ روشن است که سرمایه گذاری های کلان بر اساس منافع [خصوصی] که طبیعتاً با منافع عمومی در تضاد قرار می گیرد روی کار مؤثر این سازمان تأثیر گذاشته و مانع انجام مأموریت آن می شود.

پاندمی، گریپ شدید یا بیماریهای ناشی از حادثۀ هسته ای : سازمان جهانی بهداشت در سراسر مناطق جهان باید برای پیشگیری و درمان مداخله کند. ولی این مؤسسه که یکی از مؤسسات سازمان ملل متحد است و در سال ۱۹۴۸ ایجاد شده،آیا امکانات کافی در اختیار دارد تا انجام مأموریتهایش را، فراتر از موفقیت های انکار ناپذیرش به ویژه در زمینۀ واکسیناسیون، تضمین کند ؟

در سالهای ۱۹۷۰ تا %۸۰ از سوی کشورهای عضو و %۲۰ از سوی شرکتها و بخش خصوصی تأمین مالی می شد، امروز تناسب بودجه معکوس شده است، در حالی که بیل گیتس، قادر مطلق، بیش از پیش از طریق بنیادش در تأمین مالی سازمان جهانی بهداشت شرکت دارد. مسائل و مشکلات انباشت می شود : تسامح وخامت آمیز دربارۀ گلیفوسات[۱]، مولکول فعال راندآپ[۲] که برای موناستو[۳] ارزش زیادی داشت، که سازمان جهانی بهداشت که با وجود قربانیان علف کُش آن را بی خطر اعلام کرده بود، کورکورانه در مقابل نتایج آلودگی های ناشی از فعالیت شرکتهای نفتی در آفریقا[۴]، بی اهمیت جلوه دادن میزان خسارات انسانی ناشی از فجایع هسته ای، از چرنوبیل تا فوکوشیما، و فجایع ناشی از کاربرد مهمات اورانیوم ضعیف شده در عراق یا در بالکان[۵]. استقلال سازمان [جهانی بهداشت] به دلیل نفوذ لابی های صنعتی، که آزمایشگاه های داروسازی جزئی از آنها هستند، و در عین حال منافع دولتهای عضو به مخاطره افتاده است. مؤسسۀ ژنو [سازمان جهانی بهداشت مستقر در ژنو) که تهدید ابولا را دست کم گرفته بود (بیش از ۱۱ هزار مرگ و میر) علاوه بر این به فقدان مدیریت صحیح و تسامح در مورد بیماری های مناطق گرمسیر به نفع بازار پر رونق تر متهم شده است.

محروم از استقلال

بین تحلیل کارشناسان، منتقدان و مدافعان، زبان محفلی سخنگوی آن گرگوری هارتل[۶] و کزارشات میدانی، این گزارش مستند رادیو گرافی روشنی از سازمان جهانی بهداشت عرضه می کند. بی آنکه موضوع را به کیفر خواست تقلیل دهد، تهیه کنندگان این گزارش مستند چهرۀ ساختار آسیب پذیر، تابع برخورد منافع متعدد و به همین گونه به شکل شگفت آوری مرتبط به آژانس بین المللی انرژی هسته ای (AIEA)، که با آن قراردادی امضا کرده است… طرح بلند پروازانه ای را با جدیدت پی گیری می کند که نشان می دهد که تا چه اندازه منافع خصوصی از این پس بر مسائل بهداشت همگانی ارجحیت یافته است. مستندی هیجان انگیز و بهت آور.

لینک ویدئو

Via le site entelekheia.fr

La source originale de cet article est Documentaire ARTE

Copyright © Arte, Documentaire ARTE, 2020

[۱] مترجم : گلیفوسات (به فرانسوی: Glyphosate) یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۳۴۹۶ است. شکل ظاهری این ترکیب، پودر بلورین سفید است. گلایفوزیت (N – (phosphonomethyl) گلایسین علف کش سیستمیک برای کنترل علف‌های هرز، به ویژه علف‌های هرز پهن برگ سالانه و علف‌های شناخته شده برای محصولات باغی و زراعی رشد در سراسر جهان است. توسط شیمیدان جان ای. فرانتس در شرکت مونسانتو آمریکا در سال ۱۹۷۰ کشف واختراع شد. شرکت مونسانتو در دههٔ ۱۹۷۰ این محصول را تحت نام تجاری ” راندآپ ” به بازار ارائه نمود که ثبت اختراع مرتبط تا سال ۲۰۰۰ اعتبار داشت. مرکز جهانی تحقیقات سرطان از تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۱۵ این ماده را در رده مواد با ریسک بالای سرطان‌زایی قرار داده‌است. در تاریخ ۱۰ اوت ۲۰۱۸ دادگاهی در سان‌فرانسیسکو شرکت مونسانتو را محکوم به پرداخت ۲۹۰ میلیون دلار به لی جانسون باغبان مبتلا به سرطان کرد. (ویکیپدیا)

[۲] Roundup نام مارک است

[۳] Monasto شرکت آمریکائی متخصص در بیو تکنولوژی در زمینۀ کشاورزی

[۴] مترجم : چنانکه در ویدئو خواهیم دید، شرکت نفتی شل در نیجریه

[۵] مترجم : برای اطلاعات بیشتر دربارۀ مهمات اورانیوم ضعیف شده در جنگهای معاصر خوانندگان را به مطالعۀ وبلاگ « کاربرد سلاح های اورانیوم ضعیف شده در جنگهای معاصر» دعوت می کنم : این وبلاگ را از سال ۲۰۰۸ تا کنون چندین بار بازسازی کرده ام و تا کنون از «گزند حوادث» در امان مانده است :

http://stopua.blogfa.com/

[۶] Gregory Hartl

لینک متن اصلی :

Documentaire ARTE: L’OMS dans les griffes des lobbyistes?

ترجمۀ حمید محوی

گاهنامۀ هنر و مبرزه/پاریس/۲۲ آوریل ۲۰۲۰

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)