اکنون که ویروس کرونا گسترش پیدا کرده است و عواقب وخیم بدهی های آن، دیر یا زود خود را نشان خواهد داد، مسلما ترکیب بحران ناشی از آن با بحران بدهی های مالی که از سه ماهه آخر سال گذشته، اوج گرفته است دور نمای یک زمین لرزه اقتصادی در جهان، را خیلی دور از واقع نمی کند.

بنا به گزارش انستیتوی بین المللی مالی (آی آی اف)، نسبت بدهی جهانی به تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ به بیش از ۳۲۲ درصد رسید در حالی که کل بدهی نزدیک به ۲۵۳ تریلیون دلار است. قرار است بدهی جهانی در سال ۲۰۲۰ سریعتر رشد کند و تخمین زده می شود تا پایان سه ماهه اول ۲۰۲۰ از ۲۵۷ تریلیون دلار فراتر رود ، که عمدتا از بدهی های بخش غیر مالی ناشی می شود.

گذشته از آن، ترازنامه های شرکت ها، شرایط به شدت خطرناکی را نشان می دهند. در میان اقتصادهای بزرگ، نگرانی ها در مورد افزایش بدهی شرکت ها افزایش یافته است. در ایالات متحده ، در برابر افت دسترسی چندین دهه ای به پول ارزان، بدهی شرکتهای غیر مالی، از ۲/۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۷ به ۶/۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ یعنی کمی بیش از دوبرابر شده اند.

در گزارش اخیر سازمان همکاری و توسعه اقتصاد (او ای سی دی) آمده است که در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹، بدهی های اوراق بهادار جهانی و قرضه شرکتهای غیر مالی به بالا ترین مقدار خود، ۱۳/۵ تریلیون دلار رسیده است که در مقایسه با دسامبر ۲۰۰۸، دو برابر سطح واقعی می باشد.

فدرال رزرو تخمین می زند که بدهی شرکت ها از ۳/۳ تریلیون دلار پیش از شروع بحران مالی ۲۰۰۸ به ۶/۵ تریلیون دلار در پایان سال گذشته افزایش یافته است. با توجه به اینکه خانواده آلفابت گوگل، اپل، فیسبوک و مایکروسافت به تنهایی در پایان سال گذشته، ۳۲۸ میلیارد دلار نقدینگی خالص نگه داشته اند، مشخص می شود که بیشتر بدهی ها در بخش های قدیمی اقتصاد که در آن بسیاری از شرکت ها نسبت به تکنولوژی های بزرگ، نقدینگی بمراتب کمتری تولید کرده اند متمرکز شده اند. بنابراین پرداخت بدهی های شان بمراتب دشوارتر خواهد بود.
بنابراین شکاف بین بخش های مختلف یعنی آنها که اساسا وابسته به فناوری اطلاعاتی پیشرفته هستند و آنهایی که فناوری های کهنه تری دارند باعث شده است که بحران بدهی ها شامل همه شرکت ها نباشد گرچه سود پیشرفته ها به سود کهنه تر ها وابسته است.

به این ترتیب آیا سرمایه داری به سمت بحرانی وخیم تر و بزرگ تری از بحران مالی ۲۰۰۸ پیش نمی رود؟

منابع انگلیسی:

https://thenextrecession.wordpress.com/2020/03

https://www.iif.com/Portals/0/Files/content/Global%20Debt%20Monitor_January2020_vf.pdf

https://news.bitcoin.com/iif-report-predicts-global-debt-will-reach-new-all-time-high-of-257t-in-2020

https://www.fsb.org/wp-content/uploads/The-Institute-of-International-Finance-IIF-and-the-Global-Financial-Markets-Association-GFMA-on-TLAC.pdf

https://www.aa.com.tr/en/economy/global-debt-hits-all-time-high-with-253t-report/1701423

https://menafn.com/1099552077/Global-debt-hits-new-record-of-253-trillion-and-is-set-to-grow-even-more-this-year-Daily-Outlook

https://www.iif.com/Research/Capital-Flows-and-Debt/Global-Debt-MonitorShareTweetSharePinMailMail

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)