خبرگزاری رویترز هفته گذشته خبر داد که اسماعیل قائانی فرمانده سپاه قدس برای اولین بار پس از کشته شدن قاسم سلیمانی روانه عراق شده تا هماهنگی نظامی لازم با نیروهای حشد شعبی همسو با رژیم ایجاد نماید. این سفر در شرایطی انجام می‌گیرد که احزاب شیعه عراق اختلافات زیادی بر سر مسائل سیاسی ازجمله تعیین کاندید برای پست نخست وزیری باهم پیدا کرده اند. در همان حال فرماندهان حشد شعبی از اقدامات آمریکا و برخی از دولتهای هم پیمانش در تخلیه بعضی از پایگاه هایشان درعراق که به منظور تمرکز و تقویت حفاظت از نیروهایشان انجام گرفته و همچنین از استقرار دو سامانه دفاع ضد موشکی پاتریوت در “عین الاسد”و اطراف اربیل نگران شده اند. آنان این اقدامات را مقدمه حملات قریب الوقوع آمریکا به حشد شعبی تلقی کرده اند.

مقامات حکومت اسلامی و فرماندهان قدیم و جدید سپاه پاسداران نیز با تهدیدات توخالی معمول خود و با نگرانی، جابجایی نیروهای آمریکایی در عراق را مقدمه‌ای برای حملات احتمالی آمریکا به برخی گروه های مسلح شیعه عراقی تحت حمایت خود از جمله ” کتائب حزب اله” و گروه “نُجَبا”تفسیر کرده‌اند. محمد باقری رئیس ستاد نیروهای مسلح رژیم از حملات راکتی گروههای حشد شعبی به پایگاههای آمریکا تبری جست و اعلام کرد که : “جمهوری اسلامی هیچگونه دخالتی در حملات شبه نظامیان عراقی ندارد و قصدی برای تعرض به نیروهای آمریکا هم ندارد.

اخیرأ روزنامه نیویورک تایمز از دستور پنتاگون برای بررسی طرحهایی در وزارت دفاع آمریکا برای عملیات نظامی در جهت نابودی گروههای ” کتائب حزب اله” و “نُجَبا”خبر دادند. در همان حال روز چهارشنبه ۱۳ فروردین ترامپ در تویتی جمهوری اسلامی و شبه نظامیان عراقی وابسته را به طرح ریزی عملیات غافلگیرانه علیه نیروهای نظامی و منافع آمریکا متهم کرد و هشدار داد که حکومت اسلامی ایران بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت. پس از آن نیز در یک کنفرانس خبری هشدار داد که : ” آمریکا از نزدیک تحولات عراق را رصد می‌کند و از دید من هر اتفاقی بیافتد ایران مسئول خواهد بود.”

از طرف دیگر عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق هفته گذشته نسبت به هرگونه اقدام نظامی در عراق بدون موافقت دولت هشدار داد. فرماندهان حشد شعبی از او خواسته اند که از آنان در مقابل حملات پیش‌بینی شده آمریکا پشتیبانی نماید.طی دوسه ماه گذشته چند بار پایگاههای آمریکا در عراق توسط بخشی از نیروهای حشد شعبی وابسته به جمهوری اسلامی با هدف فشار بر آمریکا برای ترک عراق، با را کت مورد حمله قرار گرفته است. البته بعضأ آمریکا نیز ضربات متقابل تلفات و خساراتی به آنها وارد کرده است.

واضح است که دولت امپریالیست آمریکا با هزینه کردن بیش از سه ترلیون دلار و قربانی کردن بیش از چهار هزار آمریکایی در جنگ عراق، حاضر نخواهد بود این کشور سرشار از نفت و منابع طبیعی را ترک کند. حتی در توافقات میان آمریکا با دیگر ابر قدرتهای جهانی نیز پذیرفته‌اند که عراق جزو حوزه نفوذ آمریکا باشد. خود جمهوری اسلامی و دیگر گروههای اسلامی عراقی وابسته نیز این واقعیت را می دانند. جمهوری اسلامی در طول ۱۷گذشته با همکاری‌ و هماهنگی کمک زیادی به اجرای پروژه ها و پیشبرد سیاستهای آمریکا در عراق کرده است. با وجود این هرز گاهی با اهداف مشخص سیاسی و معامله دست به انجام عملیاتهای تحریک آمیز در عراق می‌زند که هزینه آنرا باید مردم عراق بپردازند.

اما برای جمهوری اسلامی اهمیتی ندارد که بر اثر این تحریکات و تحرکات نظامی گروههای مسلح شیعه طرفدارش در عراق کشته شوند و قربانی پیشبرد اهداف و منافع رژیم گردند.گروههای اسلامی تروریست وابسته به رژیم در دیگر کشورهای منطقه نیز همین کارکرد را برای جمهوری اسلامی دارند. علاوه بر آن عملیات نظامی محدود آمریکا علیه این گروهها و علیه نیروهای رژیم نیز در این شرایط می‌تواند برکتی برای جمهوری اسلامی باشد تا به بهانه آن فضای امنیتی بیشتری در ایران برقرار کند و هرگونه صدای اعتراض و مطالبات کارگران و توده های مردم زحمتکش و تهیدست ایران را بی پاسخ بگذارد.

رژیم اسلامی با اطلاع از اینکه در حال حاضر آمریکا نه امکان و نه تمایل و نه ضرورتی در به راه انداختن یک جنگ تمام‌ عیار در منطقه دارد و در صورت لزوم تنها به عملیات نظامی موردی در عراق و جاهای دیگر اکتفا می کند، تلاش می‌نماید با استفاده از گروههای مسلح شیعه عراقی وابسته به خود و از طریق اقدامات نظامی ایذایی آمریکا را برای کاهش تحریمها و گرفتن امتیازاتی تحت فشار قرار دهد. آمریکا نیز می‌داند که اقتصاد جمهوری اسلامی در آستانه از هم پاشیدن قرار گرفته و ادامه این وضع برای تداوم حاکمیتش ممکن نمی باشد.

به همین دلیل ترامپ در اظهارات اخیر خود در نشست خبری به آمادگی آمریکا برای معامله با جمهوری اسلامی به شرط چرخش در رویکرد رهبران رژیم خبر داد و تکرار کرد که: “آمریکا به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست و حل مشکل ما برای ایران ساده است. آنها باید از فعالیتهای هسته ای و دخالت در کشورهای منطقه دست بردارند.”

در شرایطی که جمهوری اسلامی با بحران اقتصادی عمیقی دست به گریبان است، گسترش ویروس کرونا و سقوط بهای نفت در کنار تشدید تحریمهای آمریکا، شیرازه اقتصاد رژیم را ازهم گسسته و آنرا به آستانه ورشکستگی کشانده است، جنبش مطالباتی و اعتراضی کارگران و دیگر اقشار تهیدست جامعه و عدم توانایی حکومت اسلامی در پاسخگویی به آن رژیم را بیش از پیش درمانده و فلج کرده است.

تلاشها و مظلوم نمایی جمهوری اسلامی برای رفع تحریمها به بهانه بیماری کرونا به جایی نرسیده است.

اقدامات نظامی تحریک آمیز نیابتی رژیم در عراق با موشک پرانی علیه پایگاههای آمریکا نیز تا کنون نه تنها موجب کسب امتیاز برای رژیم اسلامی نشده است بلکه برایش بسیار مخاطره آمیز خواهد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)