نمی‌توان به بررسی خیزش‌های پیاپی مصر و فعالیت سوسیالیست‌های انقلابی آن پرداخت و کارنامه‌ی “ماهینور المصری” را بررسی نکرد.

ماهینور المصریْ فمینیست، فعال حقوق کارگران و وکیلی است که نقش تاثیرگذاری در سلسله قیام‌های پس از ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ داشته است.

او که به‌همراه تعداد دیگری از اعضای انقلابیون سوسیالیست مصر در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۹ برای دفعات متوالی دستگیر شد، در تاریخ ۵ آوریل به همراه میثم محمدین (فعال سیاسی) دادگاهی خواهد شد.

اگر ۳۰ ژوئن را در مقام فاز سوم انقلاب ۲۰۱۱ مصر در نظر بگیریم، باید بگوییم که این‌بار نه‌تنها در قاهره، اسکندریه و شهرهای اصلی، بلکه در تمام شهرستان‌ها و روستاها نیز جمعیت معترض به دل خیابان‌ها آمدند. این اعتراضات علیه دولت مُرسی بود که در واقع چیزی جز ادامه‌ی سیاست‌ورزی حسنی مبارک نبود. مرسیِ نئولیبرالِ حامی سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول، برای دریافت منابع مالی بیشتر، دست به تصویب قوانینی زد که به خالی‌تر شدن سفره‌ی کارگران و فقر جمعی مصر منجر شد. برای مردمی که این‌بار فقیرتر نیز شده بودند، ۳۰ ژوئن در مقام روز ایستادگی علیه دولتی بود تا دوباره بتوانند شعارهای “نان، آزادی و عدالت” را فریاد بزنند.

ماهینور المصری با همراهی شعار “یسقط یسقط حکم العسکر” (ارتش و شورای نظامیان را ساقط کنید) در دل اعتراضات قرار داشت. او که دلیل عمده‌ی پرونده‌سازی‌هایش به دلیل حضور و سازماندهی اعتراضات خیابانی است به‌جرم حمایت از پناهندگان سوری نیز محکوم شده است.

یکی از همکاران المصری در این‌باره گفته است: “مبارزه‌ی واحدی برای ماهینور وجود ندارد. او فعال صنفی دانشجویی، فعال حقوق زنان و سوسیالیستی است که شرکت در اعتصابات کارگری و ایستادگی علیه وحشی‌گری نیروهای پلیس را به یک‌اندازه حیاتی می‌شمارد. او برای دفاع از حقوق کودکان کار و حمایت از پناهندگان سوری در کنار چادرهای آنان می‌خوابید تا مطمئن شود که اعتراضات آنان با سرکوب مواجه نمی‌شود”.

پس از کودتای نظامی مصر، سرکوب دانشجویان چپ و فعالین سیاسی سوسیالیست در راس دستورات حکومتی قرار گرفته است. دستگیری‌های گسترده و صدور احکام قضایی، همگی در جهت سیاست‌زدایی جامعه از مطالبات برابری طلب و رهایی جمعی توده‌های آن صورت می‌پذیرد.

ترجمه از گروه نویسندگان “سرخط”

#مصر_ینتفض
#عیش_الحریه_عداله‌الاجتماعیه

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)