به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۱۷ اسفند تا روز جمعه ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۸در شهرهای مختلف ایران سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان، صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی همچنان ادامه یافت.


اعدام‌های بی وقفه زندانیان در شرایطی صورت می‌گیرد که ماشین کشتار دستگاه قضاییه و نظام ننگین ولایت فقیه به شیوه‌های مختلف از مردم محروم ایران در آستانه سال نو قربانی می‌گیرد.

مقامات حکومتی که جان مردم ایران برایشان ارزشی ندارد ویروس کرونا را از طریق اعزام آخوندهای قم به شهرهای مختلف منتشر کرده و کل کشور را درگیر کرده و جانهای بیشتری را در معرض خطر قرار می‌دهند.

اعدام

در هفته ای که گذشت دست کم ۴ زندانی در زندان‌های مختلف کشور به دار آویخته شدند.

-روز چهارشنبه ۲۱ اسفند ماه یک زندانی به اتهام «افساد فی‌الارض» در زندان تبریز اعدام شد. این متهم در سال ۹۶ بازداشت و به اتهام «افساد فی‌الارض» در شهرستان میانه از طریق «تجاوز به عنف» و «هتک حرمت» به اعدام محکوم شده بود.

-صبح روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه حکم اعدام یک زندانی به نام علیرضا سعدانی در زندان زنجان به اجرا درآمد.

-صبح روز پنج‌شنبه ۲۲ اسفندماه حکم اعدام دو زندانی به اتهام قتل در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد. این دو زندانی به نام‌های حسین کچنانلو ۶۰ ساله و عبدالله محمدزاده ۷۰ ساله می‌باشند.  

بازداشت‌ها

در پی درز آمار واقعی جان‌ باختگان فاجعه کرونا ، دستگاه قضاییه در یک اقدام سرکوبگرانه دستور دستگیری انتشاردهندگان اطلاعات مربوط به‌قربانیان کرونا را تحت عنوان «شایعه پراکنی» یا «تشویق اذهان عمومی» صادر کرد. مقامات حکومتی با استفاده از همه امکانات تلاش می‌کنند، از انتشار آمار واقعی قربانیان جلوگیری کنند. در همین رابطه دکتر رحیم یوسف پور متخصص داخلی از شهر سقز پس از اینکه اعلام کرد آمار مبتلایان در کردستان چهار رقمی است توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

-رئیس کل دادگستری قم روز دوشنبه ۱۹اسفند از بازداشت پرستاری که اقدام به ارائه آمار فوتی‌های بیماری کرونا در قم کرده بود خبر داد.

-مقامات انتظامی و قضایی نیز از دستگیری شهروندان فعال در حوزه اطلاع رسانی با اتهامات «شایعه پراکن» یا «تشویق اذهان عمومی» خبر داده‌اند. طی روزهای گذشته ماموران امنیتی در مشهد اقدام به بازداشت کسانی کردند که از وضعیت بیماران مبتلا به کرونا و بیمارستان‌های این شهر عکس یا فیلم  می‌گرفتند.

-در هفته‌ای که گذشت یک شهروند اهل ارومیه به نام ادریس محمدی توسط نیروهای امنیتی بدون ارائه‌ مجوز قضایی و پس از ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. اتهام وی «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» عنوان شده است.

-همچنین یک شهروند ساکن سنندج به نام مجید دیدبان، توسط نیروهای امنیتی به اتهامی مشابه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

-در هفته‌ای که گذشت دادسرای ارشاد از بازداشت تعدادی از شهروندان به دلیل انتشار تصاویری در صفحات اینستاگرام خبر داد و گفت: دستگیری این افراد به دستور دادسرای جرائم امنیت اخلاقی، صورت گرفته است.

طی هفته گذشته مسئولان حوزه محیط زیست در نقاط مختلف ایران از بازداشت ۳۳ شکارچی متخلف و عامل قطع درختان خبر دادند. 

احضار

-فردین مصطفایی، عضو فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و مدیر کانال «سقز رووداو» به پلیس امنیت سقز احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. این روزنامه‌نگار کُرد، پس از احضار تلفنی با دستور قضایی مورد بازجویی قرار گرفته است. در تفهیم اتهام مدیر کانال «سقز رووداو» به اعلام آمار درباره شیوع ویروس کرونا در شهرستان سقز اشاره شده است.

-روز دوشنبه ۱۹ اسفند ماه، پویا جگروند، فعال مدنی ساکن شهرک وحیدیه از توابع شهرستان شهریار، با دریافت ابلاغیه‌ای کتبی به پلیس امنیت این شهرستان احضار شد. احضار این فعال مدنی در حالی صورت گرفت که ماموران امنیتی طی هفته گذشته اقدام به بازداشت وی کرده بودند که به دلیل عدم حضور وی در خانه این بازداشت صورت نگرفت. 

-روز یکشنبه ۱۸ اسفندماه، دکتر رحیم یوسف‌پور، پزشک خوشنام اهل سقز به اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. این پزشک کُرد به دلیل اطلاع‌رسانی درباره ویروس کرونا به اداره اطلاعات سقز احضار شده و نیروهای اطلاعاتی وی را تهدید کرده‌اند.

 -روز سه شنبه ۲۰ اسفند بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن، سه نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران جهت تحمل دوران محکومیت خود به شعبه یک اجرای احکام دادسرای اوین احضار شدند.  

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان 

-از روز چهارشنبه ۲۱ اسفند ماه ۳۰ تن از زندانیان ندامتگاه کرج (زندان مرکزی کرج) در اعتراض به نداشتن امکانات و نبود حداقلهای بهداشتی و آزاد نکردن زندانیان برای حفاظت از ابتلاء به ویروس کرونا، دست به اعتصاب غذا زدند. خواسته این زندانیان آزادی برای حفاظت در مقابل کرونا است. زندانیان اعتصابی اعلام کرده‌اند ما را آزاد کنید که اگر قرار است از کرونا بمیریم نزد خانواده‌هایمان بمیریم.

شیوع ویروس کرونا در زندان مرکزی کرج گسترش زیادی یافته است. چهارشنبه شب ۲۱ اسفند ماه ۵ زندانی مبتلا به ویروس کرونا از سالن ۶ این زندان به خارج از زندان منتقل شدند. از سایر زندانیان این سالن هیچ تست و آزمایشی به عمل نیامده و مشخص نیست که چند نفر دیگر به این بیماری مبتلا شده اند. زندانیان در حال حاضر ماسک و مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده در اختیار ندارند.

-خانواده آتنا دائمی،‌ اعلام کردند که هم‌زمان با شرایط بحرانی زندان‌های ایران به‌دلیل شیوع کرونا، پرونده جدیدی برای این زندانی در ارتباط با حمایت از کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان‌ماه تشکیل شده است. این زندانی سیاسی روز سه‌شنبه ۲۰ اسفندماه ۹۸، از بابت پرونده‌ای که مجددا در دوران حبس علیه وی گشوده شده به صورت شفاهی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. وی روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور، عدم رعایت فاصله زمانی قانونی بین تاریخ ابلاغ و تاریخ دادگاه و همچنین عدم دسترسی به وکیل از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرد.

-از هفته گذشته در زندان لاکان رشت بیماری کرونا به صورت شدید شایع شده است. بطوریکه مسئولان زندان مجبور شده اند که شماری از زندانیان جرایم عمومی به استثنای زندانیان سیاسی و امنیتی را آزاد کنند. روز شنبه ۱۷ اسفند به حدود ۳۰ نفر از زندانیان این زندان مرخصی دادند و بجز زندانیان محکوم به حبس ابد و محکومین به اعدام و زندانیان سیاسی بقیه زندانیان را با ضمانت آزاد می‌کنند.

-جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد به بندی که گفته می‌شود زندانیان مشکوک به کرونا در آن نگهداری می‌شوند و بیش از ظرفیت استاندارد زندان، زندانی در آن محبوس هستند، منتقل شده‌اند. این زندانیان سیاسی هیچ کدام علائمی از بیماری ویروس کرونا را نداشته و همگی در سلامت به‌سر می بردند.

-کرونا در زندان‌ زاهدان نیز رو به افزایش می‌باشد و بر تعداد زندانیان مبتلا به ویروس کرونا در این زندان روزانه افزوده می شود و آمار زندانیان مبتلا به این بیماری سیر صعودی دارد. در روزهای گذشته دست‌کم یک زندانی به نام مصطفی کمالی در بند ۷ زندان مرکزی زاهدان براثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد. اما مسئولان زندان علت فوت وی را مصرف بیش از حد مواد مخدر اعلام کرده اند.

-ده ها نفر از دستگیر شدگان آبان ماه در سالنهای ۶، ۷ و ۹  ندامتگاه کرج زندانی هستند. تعدادی از زندانیان در سالن ۶ به ویروس کرونا مبتلا شده اند و حتی یکی از زندانیان در این سالن جان باخته است. در سالن ۷ این زندان  نیز ۹ زندانی سیاسی از دستگیر شدگان آبان ماه محبوس می‌باشند.  

-یک زندانی در زندان قوچان در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد و یک زندانی دیگر به قرنطینه منتقل شد. زندانیان چندین بار به مسئولان زندان در مورد ابتلای همبندیان خود هشدار داده و اعتراض کردند اما اهمیتی به درخواست آنها داده نشد تا اینکه تعدادی از آنان به تب و سرفه مبتلا شدند. از جمله مبتلایان یک زندانی به نام رحمان عساکره از فعالین عرب محبوس در زندان قوچان می‌باشد که در حال حاضر وضعیت او وخیم اعلام شده است.

شایان ذکر است که به‌رغم شیوع کرونا در زندان‌ های ایران و اعلام وضعیت قرمز در برخی از زندان‌ها زندانیان از داشتن ماسک و مواد ضدعفونی کننده محروم هستند. وضعیت بهداشتی در زندانهای ایران اسفبار است. به دلیل ازدیاد جمعیت، زندانیان در راهرو زندان و حتی در مقابل سرویسهای بهداشتی روی زمین می‌خوابند.

-سهیل عربی زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ با دو مورد پرونده سازی جدید مواجه شده است. وی در یک پرونده به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام به دلیل نوشتن و انتشار مطالبی از شرایط زندان تهران بزرگ» و در پرونده دیگر به اتهام «تخریب اموال دولتی» محکوم شده است.

 –مصطفی سبزی زندانی سیاسی کُرد در اعتراض به عدم انتقال به زندان ماکو و محرومیت از حق اعزام به مرخصی از روز ۱۲ اسفندماه در زندان خوی دست به اعتصاب غذا زده و همچنان در اعتصاب به‌سر می‌برد.   

– ۷زندانی سیاسی به نام‌های کامران درویشی، سیامک اشرفی، کامران قاسمی، کیوان رشوزاده، امید سعیدی، کیوان زارع و رضا اسماعیلی از روز ۳ اسفندماه با درخواست اختصاص اتاقی مجزا به آنها در بند جوانان و نگهداری به‌صورت جداگانه از زندانیان جرایم عمومی کماکان در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند.

-ایرج صوفی محمد، زندانی اهل سنت در زندان ارومیه از روز سه‌شنبه ۲۰ اسفندماه در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی دست به اعتصاب غذا زده است. آقای صوفی محمد حدود شش ماه قبل به اتهام « عضویت در گروه‌های سلفی » بازداشت و به زندان ارومیه منتقل شده است.

صدور احکام

-سیروان رحیمی، شهروند ساکن شهرستان دهگلان واقع در استان کردستان، به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» توسط دادگاه انقلاب سنندج به سیزده ماه حبس تعزیری محکوم شد. 

-سه زندانی در زندان قزلحصار کرج، توسط دادگاه انقلاب این شهر با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شدند. این حکم روز شنبه مورخ  ۱۷ اسفندماه در زندان به آنها ابلاغ شد. این زندانیان به نام‌های فرهاد فردینی، صمد هاشمی و فرزاد میرزایی می‌باشند.

-روز یکشنبه ۱۸ اسفند ماه، رضا مهرگان، فعال مدنی محبوس در بند۴ سالن ۳ زندان اوین توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران با اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم و آسایش عمومی» به تحمل ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد.  

-آزاد عزیزی شهروند اهل ارومیه توسط دادگاه انقلاب این شهر به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. وی روز ۲۲ بهمن ماه، به علت در دست‌گرفتن پلاکاردی با مضمون «رای نمی‌دهم» توسط نیروهای امنیتی ارومیه بازداشت شده بود. اتهام مطروحه علیه این شهروند «تبلیغ به نفع یکی از احزاب مخالف نظام» عنوان شده است.

-زهره سرو و سینا منیرزاده، دو متهم سیاسی با اتهامات «توهین به رهبری، تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی» توسط دادگاه انقلاب تهران هر یک به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این افراد علاوه بر این به عنوان مجازات تکمیلی هر کدام به چهار ماه فعالیت موثر در بسیج و مطالعه تفسیر سوره حجرات محکوم شده‌اند. این حکم روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه در زندان‌های اوین و قرچک ورامین به آنها ابلاغ شده است.

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل با توجه به شیوع کرونا در ایران خواستار آزادی فوری زندانیان شد

جاوید رحمان، گزارشگر حقوق بشر ملل ‌متحد در امور ایران از ادامه حبس زندانیان سیاسی با توجه به شیوع گسترده کرونا در ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی آنان شد.

جاوید رحمان گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه ۱۹ اسفند۹۸ در چهل و سومین اجلاس شورای حقوق‌بشر در ژنو گفت: «من تأکید می‌کنم با توجه به شیوع ویروس کرونا و تهدیدی که در این رابطه برای زندانیان وجود دارد، زندانیان باید فوراً آزاد شوند. به‌ویژه زندانیان عقیدتی که هم‌چنان در بازداشت به‌سر می‌برند و تهدید ابتلا به کرونا برای آنها بسیار جدی است».

جاوید رحمان در یک کنفرانس خبری در ژنو سوئیس با اشاره به این که برخی زندانیان با تابعیت دوگانه نیز در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند گفت که به مقامات حکومتی ایران توصیه کرده است که همه زندانیان را به طور موقت آزاد کنند.

وی افزود:‌ «رژیم ایران باید به مجازات مرگ پایان دهد. هم‌چنین باید از شکنجه و بازداشت و اعتراف‌گیری دست بردارد».

گزارشگر ویژه حقوق‌بشر ملل ‌متحد در امور ایران گفت:‌ «رژیم ایران کماکان اجازه ورود به ایران برای بررسی وضعیت حقوق‌بشر را به وی نمی‌دهد».

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)