چنین روزی در چند سال پیش
۹ بهمن ۱۳۶۰
اقتصاد بدون نفت
هاشمی رفسنجانی(خطبه نماز جمعه):
امروز مانع اساسی برای حرکت مسلمین، فقط عربستان سعودی است. به خداقسم غیر از آن کسی نیست (تکبیر نمازگزاران). سوریه پیشنهاد می کند باباجون بیائید با ما همکاری کنید.نفت ندهید به این آمریکا. نفت ندهید به این فرانسه. نفت ندهید به این انگلیس. یک قدری به این ها نفت ندهید. این ها در مقابل دهان کجی می کنند. می گویند ما نفت را ارزان هم می کنیم. یعنی همین حالا گفته باز نفت باید چند سنت ارزان بشود. خوب این یعنی چه؟ خود آمریکا هم اگر در عربستان زندگی می کرد این مقدار رو نداشت که با این صراحت دهان کجی به مسلمان ها بکند. خوب آمریکا مقصر است. اسرائیل مقصر است و ما می دانیم این ها بدون نفت نمی توانند زندگی بکنند. و ما بدون نفت می توانیم زندگی کنیم. ایران درسه سال بعد از انقلاب با حداقل نفت زندگی کرده و داریم عادت می کنیم و شاید یک روزی برسد بتوانیم بدون نفت هم زندگی بکنیم.
[کتاب درمکتب جمعه،ج۴،ص ۲۲۲]
پاورقی
سرزمین ایران به کشف نفت گره خورده و تا الآن در فراز و فرود این ثروت ملی، با آن در چالش است.
نهضت ملی شدن صنعت نفت یکی از آن چالش هاست که سرانجام نیز دولت ملی مصدق را با کودتای انگلیسی-آمریکایی ۲۸مرداد سرنگون کرد.
نفت یک ارثیه ملی است که متولیان توزیع درامد آن به دلیل نابخردی و سوء مدیریت هم آن را هدر داده اند و هم با چپاول، آنرا منبع مالی طبقه حاکم کرده اند و هم عامه مردم را از لذت رفاهی که می توانست برای آنان به ارمغان بیاورد،محروم ساخته اند!
یک علت مهم سقوط سلطنت پهلوی، نفت است.و ایضا می تواند عامل سرنگونی نظام ولایت فقیه هم باشد!
از همان سال نخست پیروزی انقلاب بهمن۵۷، نظام ولایت فقیه در تمامی زمینه ها سنگ بزرگ که علامت نزدن است،محور و راس شعارها و تبلیغاتش شد؛ ولی به دلیل اولا انحصاری شدن قدرت_که در اطراف یک عده معدود و محدود می چرخد_ و ثانیا ناواردی،کم اطلاعی و بی سوادی در تدییر اقتصادی، فساد فراگیر و رانتخواری را نهادینه و در سطح خرد و کلان آن را به صورت فرهنگ عمومی درآورد!
متولیان حاکم شده بر انقلاب، غوره نشده مویز شدند. هنوز سطوح اقتصادی را_که زیربناهای جامعه را می سازند_ برابر و همسان و سالم و پاکسازی نکرده و نمونه ای از اجرای عدالت را برای کشورهای مسلمان مدل سازی نکرده، به فکر صدور انقلاب افتادند.طببعی است سال نخست انقلاب کالایی که خریدار داشته باشد برای صادرات (صدورانقلاب) وجود خارجی و ملموس نداشت؛ جز شعار و حرف های مفت! تا از آن طرف، ازسوی مسلمانان جهان و به اصطلاح مستضعفین عالم تقاضایی برای دریافت آن باشد!!
در عوض صدورانقلاب تبدیل به صدور دخالت پنهان و آشکار عملیات نظامی و مانند آن شد.
همین که حاکمیت در شعارها و تریبون های رسمی از علی خامنه ای به عنوان رهبر مسلمین جهان نام می برد، می توان فهمید که توهم بر عقلانیت سوار است. و با این توهم نه می توان اقتصاد بدون نفت داشت و نه صلح و آرامش و همزیستی مسالمت آمیز با کشورهای همسایه و مسلمان؛ و ایضا تعامل با جهان بین الملل!
پاشنه آشیل همه دولت ها از سلطنت پهلوی تا سلطنت فقیه، فقط نفت است.ثروت عظیمی که هم نفله شده و هدر می می رود و هم عامل استقرار و استمرار استبداد و دیکتاتوری شده است. و ایضا در ذات و آنتی تزش حرکت تند به سمت سراشیبی سقوط دولت ها!
در۴۱سالگی انقلاب، باز همان شعار اقتصاد بدون نفت تکرار می شود؛ چرا؟ چونکه تا به حال موفق نبوده ایم.
شرط اصلی اقتصاد بدون نفت وجود یک دولت ملی و دمکراتیک (که برامده از اراده جعمی همه مردم باشد)، است.
و در امتداد و هم عرض آن، توزیع برابر پول و سود حاصل از فروش نفت است که نباید در حساب بانکی دولت و حاکمیت واریز شود. آن ها نباید هبچگونه مالکیت و حق تصرف در آن را داشته باشند.باید درامد نفت در حساب های مردم واریز شود! در واقع یک شرکت سهامی عام که هیات مدیرش با مکانیزمی فنی و حقوقی از سوی مردم انتخاب می شود، اداره این شرکت را بدست گرفته و در جایی که لازم باشد از پول نفت بخشی از بودجه دولت را با اما و اگرها و شرایطی تامین کند!
نهم بهمن نود و هشت
محمد شوری(نویسنده و روزنامه نگار)
t.me/shourimohammad

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)