گزارش پیش رو مربوط به سرکوب و نقض حقوق بشر در ایران در سال میلادی ۲۰۱۹ می‌باشد که توسط کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام تهیه و تنظیم شده است. در این گزارش به سرکوب گسترده مردم از طریق اعمال سرکوبگرانه همچون اعدام، بازداشت، قتل و شکنجه از سوی دستگاه قضاییه نظام ولایت فقیه پرداخته شده است.


در ماه نوامبر شدیدترین و بی‌سابقه ترین سرکوب علیه مردم ایران صورت گرفت.
در جریان اعتراض سراسری مردم در شهرهای مختلف کشور پس از اعلام گرانی بنزین در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۹۸ برابر با ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹ دیکتاتوری ولایت فقیه در هراس از سقوط، دست به کشتار وحشیانه‌ای در کف خیابانها علیه مردم ایران زد.
مقامات حکومتی برای جلوگیری از انتشار اخبار مربوط به اعتراضات و همچنین قتل عام جوانان در شهرهای مختلف، اقدام به قطع کامل اینترنت در ایران کردند.
در جریان این اعتراض سراسری که طی سه روز در نزدیک به ۲۰۰ شهر صورت گرفت بیش از ۱۵۰۰ نفر از هموطنانمان بر اثر شلیک مستقیم مأموران امنیتی به شهادت رسیدند.
طبعا این آمار نشان دهنده بخشی از ابعاد جنایتهایی است که علیه مردم ایران انجام شد و آمار و ارقام واقعی بیش از این می‌باشد که با گذشت زمان، جزئیات بیشتری از کشتار و سرکوب، اعتراضات توسط نیروهای امنیتی آشکار خواهد شد.

۱. اعدام‌

اعدام در ایران

اعدام در ایران

براساس آمار گردآوری شده از منابع مختلف، تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۸۱مورد بوده است. اما از آنجا که در بسیاری از موارد، خبر اعدام‌ها به فاصله حتی چند ماه بعد، منعکس می‌شود و شماری از اعدام‌ها علنی نمی‌شود، آمار واقعی طبعا بیش از این می‌باشد.

آمار اعدام ها به تفکیک به شرح زیر می‌باشد:
۲۵۹ مرد از جمله ۳ زندانی سیاسی
۱۵ زن
۷ کودک – مجرم
از کل اعدامهای انجام شده، ۱۲ نفر در ملاءعام اعدام شدند.
اعدام‌ها در زندان‌های رشت، بیرجند، کاشان، مرکزی، اراک، زاهدان، سنندج، کرمان، مراغه، اردبیل، ارومیه، ایلام، زنجان، قزوین، کرج، مشهد، اصفهان، بروجرد، بندرعباس، یزد، مهاباد، نوشهر، شیروان، عادل آباد شیراز، دیزل آباد کرمانشاه، دستگرد اصفهان، سپیدار اهواز، نور، میناب، نجف آباد، یاسوج، بندر ماهشهر، بابل، گرگان، لنگرود قم، بوشهر، خدابنده، یاسوج، بابل، کاشمر، قوچان، طبس، شیروان، سیرجان، سلماس، ساری، دزفول و رجایی شهر کرج، اجرا شده است.
بیشترین اعدام‌ها در زندان‌های رجایی شهر کرج، مرکزی ارومیه، مرکزی بندرعباس، مرکزی تبریز، مرکزی رشت، مرکزی زاهدان، مرکزی زنجان، مرکزی مشهد و عادل آباد شیراز، انجام شده است.
بیشترین اعدام‌ها در ماه آگوست صورت گرفته که ۴۶ نفر و کمترین اعدام‌ها در ماه می اجرا شده که ۶ نفر بودند.
اعدام‌های در ملاءعام در شهرهای کازرون، یاسوج، فلاورجان، جهرم، همدان، خنداب، بابل، رشت و خمین صورت گرفته است.

اعدام کودک – مجرم

طی سال ۲۰۱۹ میلادی ۷کودک – مجرم در ایران اعدام شدند. اسامی و مشخصات آنها به شرح زیر می باشد:
– مهدی سهرابی فر (معلول ذهنی): وی در زندان عادل آباد شیراز در تاریخ ۸اردیبهشت۹۸ برابر با ۲۸آوریل۲۰۱۹ اعدام شد.
– امین صداقت: در زندان عادل آباد شیراز در تاریخ ۸اردیبهشت۹۸ برابر با ۲۸آوریل۲۰۱۹ اعدام شد.
– تورج قاسمی: در زندان نور در تاریخ ۶مرداد۹۸ برابر با ۲۸ژوئیه۲۰۱۹ اعدام شد
– حمید اوسطی: در زندان مرکزی کرمانشاه در تاریخ ۱۳مرداد۹۸ برابر با ۴اوت۲۰۱۹ اعدام شد.
– سعید محمدی: در زندان مرکزی کرج در تاریخ ۳آبان۹۸ معادل با ۲۵اکتبر۲۰۱۹ اعدام شد.
– علی قاسمی: در زندان مرکزی اردبیل در تاریخ ۱۳آذر۹۸ معادل با ۴دسامبر۲۰۱۹ اعدام شد.
-محمد دهقان زاده: در زندان مرکزی اردبیل در تاریخ ۱۳آذر۹۸ معادل با ۴دسامبر۲۰۱۹ اعدام شد.

اعدام‌ زندانیان سیاسی

در سال میلادی ۲۰۱۹ سه زندانی سیاسی به دار آویخته شدند. سحرگاه روز یکشنبه ۱۳ مرداد ماه (۴ اگوست ۲۰۱۹) دو شهروند عرب اهوازی اهل سنت به نام‌های قاسم بیت عبدالله و عبدالله کرملاچعب در زندان دزفول اعدام شدند. این دو شهروند عرب و زندانی سیاسی اهل سنت در شهریورماه ۹۴ بازداشت و به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بودند.
همچنین روز ۶ شهریور ۹۸ برابر با ۲۸ آگوست، حمیدرضا درخشنده که امام جمعه شهر کازرون را در خرداد ماه ۹۸ به خاطر جنایتها هایش به قتل رسانده بود در فاصله ۳ ماه به صورت عجولانه‌ای در ملاءعام به دار آویخته شد.

۲.دستگیری‌ها:

بازداشت در ایران

براساس آمار گردآوری شده در سال ۲۰۱۹ بیش از ۸۴ هزار نفر تحت عناوین مختلف بازداشت شده‌اند. این آمار بیشتر از ۳برابر دستگیری‌های سال۲۰۱۸ است. آمار واقعی دستگیری‌ها بدلیل عدم انتشار اسامی افراد و منتشر نشدن خبرهای آن، بیش از این است.
بیشترین دستگیری‌ها در ماه نوامبر و کمترین دستگیری‌ها در ماه فوریه صورت گرفته است. میانگین دستگیری‌ها در هر ماه ۷هزار نفر و در هر روز بیش از ۲۰۰ نفر بوده است.
وضعیت دستگیری‌ها به این قرار است:
– دستگیری‌های سیاسی: ۲۱۴۳۱نفر
– دستگیری‌های خودسرانه: ۱۱۳۱۰نفر
– دستگیری‌های اجتماعی: ۵۱۷۲۳نفر
– دستگیری‌ پیروان سایر ادیان: ۸۲نفر

دستگیریهای سیاسی

بخش عمده دستگیری‌های سیاسی مربوط به اعتراضات سراسری آبان۹۸ در سراسر ایران است. عوامل حکومتی در اعتراضات آبان‌ماه، بدلیل پر شدن زندانها، از مدارس، حسینیه‌ها و مساجد برای نگهداری بازداشتی‌ها استفاده می‌کردند.
سایر دستگیری‌های سیاسی با اتهاماتی همچون همکاری با احزاب کردی، همکاری با سازمان مجاهدین، حمله مسلحانه به مأموران انتظامی، برافراشتن پرچم اقلیم کردستان، برگزاری مراسم نوروزی در مناطق کردنشین، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت در گروه‌های تلگرامی، شعارنویسی اعتراضی روی دیوارها، اعتراض به قتل حسن حیدری شاعر خوزستانی، انتشار مقالات و مطالب انتقادی، برنامه‌ریزی برای روز کارگر، شرکت در مراسم روز کارگر، شرکت در اعتراضات کارگران هفت تپه، شرکت در تجمعات روز معلم، شرکت در تجمعات فرهنگیان و یا تشکیل کمیته‌های مردمی برای کمک به سیل‌زدگان، صورت گرفته است.

دستگیری‌های خودسرانه

این دستگیری‌ها با اتهاماتی همچون شرکت در مهمانی‌های خصوصی، شکار غیرمجاز، کلاهبرداری اینترنتی، تلاش برای ورود به ورزشگاه‌ها توسط زنان، جمع‌آوری ارازل و اوباش، جمع‌آوری معتادان و یا اخلال در نظام ارزی، در کوچه و خیابان و یا در منازل مسکونی افراد بدون هیچگونه مجوزی صورت گرفته است.

دستگیری‌های اجتماعی

این دستگیری‌ها مربوط به سرقت، رشوه گرفتن، خرید و فروش مواد مخدر، اختلاس و یا آدمربایی صورت گرفته است.

دستگیری‌ پیروان سایر ادیان
دستگاه قضاییه شماری از هموطنان پیروان سایر ادیان از جمله مسیحیان و بهاییان را به اتهام برگزاری آئین های مربوط به اعتقاداتشان روانه زندانها کرد.
بر اساس قوانین بین المللی انتخاب دین و آیین برای آحاد مردم در سراسر جهان آزاد شناخته شده است. آزادی ادیان، حق ذاتی هر فرد است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر گرامی داشته شده‌است.
اما این حق در دیکتاتوری دینی در ایران، برای مردم نادیده گرفته شده و سرکوب در اجتماع شامل پیروان سایر ادیان نیز می‌شود.
در سال میلادی ۲۰۱۹ حدود ۸۲ نفر از پیروان سایر ادیان از جمله بهاییان، مسیحیان و هموطنان اهل سنت بازداشت و روانه زندان‌ها شدند.

۳.شکنجه

رژیم در زندان‌هایش از هر اقدام و وسیله‌ای برای شکنجه و آزار و اذیت زندانیان و بطور خاص زندانیان سیاسی استفاده می‌کند. از جمله این آزار و اذیت‌ها میتوان به نمونه‌های زیر اشاره نمود:
– حمله گارد ضدشورش به بندهای زندانیان در نیمه‌های شب و ضرب و شتم آنان و تخریب و غارت وسایلشان،
– عریان کردن زندانی در برابر چشمان سایر زندانیان برای تحقیر وی،
– غیرقابل تحمل کردن شرایط زندان با قطع گرمایش و آب گرم در زمستان و سرمایش در تابستان، محروم کردن زندانیان از حداقلهای زیستی مثل تخت، محدود کردن هواخوری زندانیان،
– محروم کردن زندانیان از داشتن رادیو -تلویزیون، روزنامه، کتاب، وسایل ورزشی،
– برخوردهای توهین آمیز در ملاقات زندانیان با خانواده‌هایشان،
– محروم کردن زندانیان از درمان در زندان و خارج از زندان
از جمله دیگر اقدامات علیه زندانیان میتوان به قطع عضو، اجرای حکم شلاق و تبعید زندانیان اشاره نمود.
در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ گزارشهای متعددی از قتل معترضین دستگیر شده در زیر شکنجه منتشر شد. دستگاه قضاییه بازداشت شدگان را تا سرحد مرگ شکنجه می‌کردند تا از این طریق اعترافات اجباری و مصاحبه های تلویزیونی از آنها گرفته شود. شماری از بازداشت شدگان زیر شکنجه جان باختند و از سرنوشت شمار زیادی از آنان اطلاعی در دست نیست. از جمله بازداشت شدگانی که زیر شکنجه به قتل رسیدند عبارتند از:
-کاوه ویسانی روز یکشنبه ۲۶ آبان‌ماه ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری مردم در سنندج بازداشت شد. وی پس از بازداشت زیر شکنجه‌های وحشیانه ماموران امنیتی قرار گرفت و پس از گذشت بیش از دو هفته روز جمعه ۱۵ آذرماه جسد وی در سنندج پیدا شد. نیروهای امنیتی جسد کاوه را پس از به قتل رساندن، در منطقه باوه ریز در سنندج رها کردند.
-سجاد اسماعیلی یک جوان اهل شهرستان ایوان غرب از توابع ایلام که در جریان اعتراضات سراسری مردم در آبان ماه بازداشت شده بود، زیر شکنجه های نیروهای امنیتی جانش را از دست داد و به شهادت رسید. روز یکشنبه ۱۰ آذر جسد این جوان به خانواده اش تحویل داده شد. نهادهای امنیتی این خانواده را تهدید کرده اند که نباید این خبر رسانه ای شود و باید مرگ فرزندشان را خودکشی اعلام کنند.

-در شهرک طالقانی در شهرستان ماهشهر یک جوان ۳۵ ساله به نام حمید شیخانی پس از بازداشت به طرز مشکوکی به شهادت رسید. وی در جریان اعتراضات سراسری مردم در ماهشهر بازداشت شد و روز شنبه دوم آذرماه به خانواده اش گفتند که فرزندشان سکته کرده و بیایند جنازه را تحویل بگیرند.
-یکی از جوانان بختیاری در اهواز به نام رضا بلیطی زاده متولد ۱۳۶۳پس از بازداشت در جریان اعتراضات سراسری آبان زیر شکنجه عوامل حکومتی به شهادت رسید.
جسد این جوان را یک چوپان در بیابان پیدا کرد. تمام دنده های این جوان براثر ضربه خورد شده بود . شُش وی بر اثر فرورفتن دنده، سوراخ شده بود.

در شهریور ماه یک جوان بی گناه به نام جواد خسروانیان پس از بازداشت در اثر شکنجه توسط ماموران کلانتری و اگاهی شهرستان خرم‌بید (قادرآباد) در استان فارس به قتل رسید.
روز چهارشنبه ۵ تیرماه اداره اطلاعات اهواز به خانواده یک جوان اهوازی به نام بنیامین آلبوغبیش اطلاع داده است که فرزندشان که در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز بود فوت کرده است.

یکی از اعضای خانواده آلبوغبیش گفت: «بنیامین را زیر شکنجه کشتند، او جوان تندرست و سالمی است و هیچ مشکلی نداشته است، از بازداشت اول او را زیر فشار قرار دادند و او را از طریق شکنجه مادرش که در زندان سپیدار به سر می برد،تهدید کردند.»

۴.قتل

در سال ۲۰۱۹ نیروهای مسلح شامل سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، هنگ مرزی، مأموران دریابانی و … دست‌کم در شهرها و معابر مرزی و سایر شهرها، ۱۱۴نفر از کولبران و سوختبران و صیادان زحمتکش را در استان‌های مرزی کشور با شلیک گلوله به قتل رساندند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)