بحث آزار و اذیت در فضای مجازی، پدیده جدیدی نیست. لفظ آزار و اذیت اینترنتی از سال ۲۰۱۱ وارد لغت نامه‌ها شده است. از آنجایی که تکنولوژی تمامی جنبه‌های زندگی ما را در بر گرفته است، آزار و اذیت اینترنتی شیوع بیشتری پیدا می‌کند. علاوه بر این برخورداری کودکان مدرسه‌ای از تلفن همراه هوشمند نیز امری طبیعی شده و در اغلب موارد در اختیار داشتن این گوشی‌ها به معنی برخورداری از حساب‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی است. این اتصال بیش از حد زمانی که با ناشناس ماندن هویت که خصیصه اینترنت است، همراه می‌شود کودکان را بیشتر در معرض آزار و اذیت اینترنتی قرار می‌دهد.

گزارشات و شکایات ناشی از آزار و اذیت اینترنتی روز به روز در حال افزایش است. طبق آمار از هر سه خانواده، یک خانواده از مورد آزار و اذیت قرار گرفتن فرزندشان اطلاع دارند. این نوع آزار و اذیت می‌تواند بیشتر از آزار فیزیکی کودک را تحت تاثیر قرار داده و آثار آن تا بزرگ سالی بر روی او تاثیر بگذارد. در اینجا باید توجه داشت که تشخیص و تفکیک نشانه‌ها و علائم آزار و اذیت اینترنتی از مشکلات متداول فرزندان در دوران کودکی و نوجوانی مشکل است. برای رفع این مشکل قصد داریم با مطرح کردن متداول ترین نشانه‌های مبنی بر مورد آزار و اذیت قرار گرفتن کودکان در فضای مجازی است، به شما کمک کنیم.

تغییرات ظاهری غیر قابل توجیح:

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید تغییرات فیزیکی بی دلیل است. با اینکه این نشانه ۱۰۰٪ نیست اما باید به آن توجه داشت. اگرتغییر در وزن یا اشتهای کودک مشاهده کردید یا کودکان شبها نمی‌تواند بخوابد و صبحها مضطرب به نظر می‌رسد، بهتر است با او صحبت کنید.

فرار از مدرسه:

اگر کودکتان مدام تظاهر به بیماری کرده و سعی دارد از رفتن به مدرسه فرار کند، ممکن است مشکلی رخ داده باشد. بهانه گیری برای فرار از مدرسه چیزی طبیعی است و هر کودکی ممکن است حداقل یکبار از این بهانه‌ها به کار برده باشد. اما اگر این بهانه گیری‌ها به یک عادت تبدیل شده و دفعات بروز آن زیاد شود، ممکن مشکل جدی رخ داده و کودک می‌ترسد که با فرد زورگو مواجه شود.

تغییر حالات روحی:

باید حواستان به اضطراب، تغییر ناگهانی حالات روحی و پاسخ دهی‌های ساده و کوتاه به سوالاتی که از سوی شما مطرح شده، باشد. ممکن است این اخلاق و رفتار، جزو خصوصیات اخلاقی نوجوانان کم خلق باشد، به این معنی که مشاهده این قبیل رفتار‌ها حتما به معنی آزار و اذیت شدن کودکتان نیست. اما اگر این قبیل رفتار‌ها با خشونت و پرخاشگری و زودرنجی همراه باشد باید با او صحبت کرده و ببینید که آیا اوضاع و شرایط او خوب است یا نه. پاسخ‌های کوتاه و ساده من خوبم، همه چی خوبه، چیزی نشده را به راحتی قبول نکنید، باید از خوب بودن اوضاع مطمئن شوید.

از دست دادن تمایل و علاقه

اتفاق نگران کننده بعدی، از بین رفتن تمایل کودک به انجام کارهایی است که به آنها شدیدا علاقه داشته است. اگر فرزند شما عاشق ساز زدن یا فوتبال بازی کردن بود و ناگهان آن را کنار گذاشته احتمالا در محیط دچار آزار و اذیت شده است. علاوه بر این اگر دیدید که فرزندتان از افراد خانواده و دوستان و آشنایان فاصله گرفته و تنهایی را ترجیح می‌دهد، ممکن است اتفاقی رخ داده باشد.

ترک ناگهانی فضای مجازی

در نهایت باید حواستان باشد که چرا کودکتان به صورت ناگهانی فضای مجازی را ترک کرده است. در سن و سالی که اغلب کودکان عاشق دیده شدن و حضور در فضای مجازی هستند و فعالیت‌های زیادی برای این کار انجام می‌دهند، ترک ناگهانی آن، حذف یا غیر فعال کردن ناگهانی حساب‌ها کمی عجیب و نگران کننده است.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که کودکان به دلیل تجربه ناخوشایندی که از آزار و اذیت در ذهن دارند، ممکن است به صراحت درباره آن با شما صحبت نکنند. از این رو باید حتما حواستان به نشانه‌های یاد شده باشد و در صورت مشاهده آنها سریعا دست به کار شوید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)