اگر با قطع گسترده اینترنت از سوی حاکمیت مواجه شدید، برای کاهش خطرات راه‌کارهای زیر را مورد توجه قرار دهید.

در آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ مقام‌های ایران در یک تصمیم غافلگیرانه با افزایش قابل توجه هزینه بنزین، موجب شکل‌گیری اعتراضات گسترده در سراسر کشور شدند. همزمان با این اتفاق، اینترنت در سطح کشور قطع شد و ارتباطات شهروندان با اختلالات مختلفی مواجه شد. با نزدیک شدن به موعد انتخابات ۱۴۰۰ در صورت بروز شرایط مشابه با آبان ۹۸ توجه به نکات امنیتی زیر، به تمام کاربران عزیز توصیه می‌شود.

نکات مرتبط با امنیت اتصال به اینترنت:

۱. در شرایط فعلی برای اتصال به اینترنت جهانی و عبور از سد فیلترینگ می‌توانید یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید:

• استفاده از فیلترشکن Your Freedom mobile VPN و قابلیت DNS Tunneling آن

• استفاده از یک سرور ویندوز مجازی (VPS) در داخل ایران و اجرای برنامه مرورگر Opera با قابلیت ویپیان رایگان یا مرورگر تور

۱. در صورت اتصال اینترنت در شهر و استان شما، کماکان توصیه ما استفاده از فیلترشکن‌های شناخته شده امن و مطمئن، مانند سایفون، لنترن، هات‌اسپات شیلد، فری‌گیت، تور و… است.

۲. از دانلود فایل‌های ناشناخته نرم‌افزاری برای رایانه و موبایل خود، تحت عناوین فیلترشکن و… جدا خودداری کنید.

۳. برای دریافت آخرین نسخه مطمئن و امن نرم‌افزارها و برنامه‌ها، می‌توانید از توشه استفاده کنید.

۴. برای دور زدن فیلترینگ تلگرام، کماکان می‌توانید از پروکسی‌های مخصوص آن استفاده کنید.

نکات مرتبط با امنیت اطلاعات:

۱. از تصاویر شخصی و اطلاعات حساس خود در دستگاه‌های موبایل و رایانه‌هایتان نسخه پشتیبان تهیه کنید و حتما آن‌ها را از دستگاه خود به‌صورت موقت حذف کنید. همچنین نسخه پشتیبان اطلاعات خود را به یک نقطه امن و مطمئن که در دسترس عموم نباشد، انتقال دهید.

۲. از نگهداری متن گفت‌وگوهای خود با دوستان، همکاران و اطرافیان‌تان در دستگاه‌های موبایل، تا حد امکان اجتناب کنید. این اطلاعات در صورتی که به دست ماموران امنیتی بیافتد، ممکن است برای شما و اطرافیان‌تان، موجب دردسرهای مختلف شود.

۳. درصورتی که فیلمی را از اعتراضات تهیه کرده‌اید، تلاش کنید پیش از انتشار محتوای آن را با دقت چک کنید و چهره‌های افراد، در صورت واضح بودن، با نرم‌افزارهای ویرایش ویدیویی، مانند ObscuraCam مات کنید.

نکات مرتبط با امنیت ارتباطات:

۱. از برنامه‌های پیام‌رسان ایرانی مانند گپ، بله و… که می‌توانند تحت کنترل کامل حکومت ایران قرار گیرند، به‌هیچ عنوان برای ارتباطات حساس خود استفاده نکنید.

۲. برای ارسال پیامک، می‌توانید از روش امن رمزگذاری پیام‌های متنی با استفاده از برنامه Silence استفاده کنید. این برنامه نیاز به اینترنت نداشته و کافیست طرفین آن را نصب داشته باشند.

۳. در حین انجام مکالمات تلفنی، در بیان جملات و اطلاعات هوشیار باشید و بدانید که تمام گفت‌وگوهای تلفنی، چه در داخل و چه با خارج از کشور، به‌صورت مستقیم قابل شنود هستند.

۴. برای ارتباطات بدون اینترنت، در فاصله‌های نزدیک، می‌توانید از برنامه‌هایی مانند Bridgefy و ‌Briar استفاده کنید. این برنامه‌ها با استفاده از بلوتوث و ایجاد شبکه‌های منطقه‌ای و شهر همزمان با افزایش کاربران، می‌توانند راه‌های ارتباطی مناسبی در زمان قطع اینترنت باشند.

۵. در صورت اتصال اینترنت ایران به شبکه جهانی، برای مکالمات متنی و گفت‌وگوهای صوتی، توصیه ما استفاده از پیام‌رسان‌های امن، مانند واتساپ، تلگرام و سیگنال است.

نکات امنیتی مرتبط با فعالیت‌های مدنی

 

نکات مرتبط با امنیت فیزیکی:

۱. در صورتی که قصد شرکت در اعتراضات خیابانی دارید، سعی کنید در تجمعات عمومی، به‌صورت جمعی و نزدیک هم حرکت کنید و از رفتار انفرادی، در فاصله با دیگران خودداری کنید.

۲. اتحاد و همبستگی، پشتیبانی از یکدیگر در میادین و معابر اصلی و تا حد امکان پرهیز از هرگونه خشونت، می‌تواند موجب قدرتمندتر شدن و گسترش تجمع‌ها شود.

۳. در صورت حمله‌ی نیروهای نظامی به تجمع‌ها و تعقیب و گریز، از رفتن به کوچه‌های فرعی بن‌بست یا باریک، خودداری کنید.

۴. به زخمی‌ها، کودکان و سالمندان توجه ویژه داشته باشید و کمک کنید که آن‌هایی که آسیب‌دیده‌اند در شرایط مناسبی به مکان‌های مساعد منتقل شوند.

۵. افرادی که زخم‌های سطحی دارند را به نزد پزشکان و کلینیک‌های کوچک ببرید؛ در بیمارستان‌ها ممکن است نیروهای امنیتی مستقر باشند و این موضوع سبب عواقب ناخوش‌آیند برای آسیب‌دیدگان شود.

۶. از یک کفش مناسب ورزشی استفاده کنید تا راحت‌تر بتوانید بدوید. به همین ترتیب، پوشیدن چندین لایه لباس، می‌توان از شدت درد ضربات فیزیکی به‌صورت مستقیم بکاهد و همچنین در صورت تعقیب شدن و فرار، تعویض و درآوردن آن‌ها، کمک می‌کند که از به سرعت شناسایی شدن جلوگیری شود.

۷. صورت خود را با یک ماسک بپوشانید تا از شناسایی شدن چهره‌تان به‌وسیله ماموران و دوربین‌های مداربسته شهری، جلوگیری شود. توجه داشته باشید دوربین‌های نظارتی بیرون بانک‌ها و همینطور دوربین‌های کنترل ترافیک در معابر اصلی شهرها، تصاویر معترضان را نیز ثبت و ذخیره می‌کنند.

۸. داشتن عینک‌های مخصوص شنا، به‌همراه چندین ماسک، می‌تواند در زمانی‌که گاز اشک‌آور شلیک می‌شود یا زمانی که پلیس از اسپری فلفل استفاده می‌کند، به شما کمک کند تا کمتر دچار مشکل شوید.

۹. توصیه ما حمل یک کوله‌پشتی کوچک با وسایل ضروری برای شرایط خاص، مانند یک بطری آب، ماسک برای افرادی که ندارند، یک پیراهن اضافی، بانداژ برای پانسمان، دستمال و فندک است.

۱۰. موبایل خود را در خیابان‌هایی که اعتراضات در آن‌ها در حال انجام است، خاموش نگه‌دارید یا در حالت Air Mode قرار دهید.

۱۱. در صورت فیلم‌برداری از اعتراضات و درگیری‌ها، توجه داشته باشید که چهره‌های معترضان به‌صورت مستقیم نباید فیلم‌برداری کنید. این کار باعث می‌شود که در آینده پس از انتشار فیلم‌ها، آن‌ها توسط نیروهای امنیتی شناسایی نشوند.

۱۲. در صورت ارسال ویدیو و تصاویر اعتراضات به رسانه‌ها از طریق ابزارهای ارتباطی، سوابق گفت‌وگو (مانند محتوای متنی، صوتی، تصاویر و..) را پس از پایان، حتما از تمام دستگاه‌های خود حذف کنید.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)