غنی‌سازی ایران در سطح کشورهای سازنده بمب است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس در حد فاصل دور چهارم و پنجم مذاکرات وین بسیار کوشید تا با تمدید توافق با ایران، راه برای ادامه گفتگوهای در وین باز بماند. [پنجمین دور مذاکرات برجام آغاز شد]

هر چند نیاز حکومت ایران برای ادامه مذاکرات وین و فشار تحریم‌ها این حکومت را بر آن وادار می‌کرد که خودش خواهان تمدید چنین توافقی باشد. [توافق آژانس با ایران؛ عقب نشینی دوباره خامنه‌ای]

با تمامی چالش‌ها، توافق سه‌ماهه آژانس با حکومت ایران موقتا و به مدت یک ماه تمدید شد. [آژانس انرژی اتمی، برجام و پایان مهلت سه ماهه]

خبر غافلگیرکننده

اما هنوز ۲ روز از این تمدید موقت توافق، نگذاشته بود که خبری غیرمنتظره از سوی مدیرکل آژانس، همگان را غافلگیر کرد.

ایران در سطح کشورهای سازنده بمب اتمی غنی‌سازی می‌کند. البته در یک مورد حکومت ایران از غنی‌سازی ۶۳ درصدی نیز صحبت به میان آورده بود. [غنی سازی ۶۳ درصدی و مذاکرات برجام]

گروسی علاوه بر این افزود «وضعیت بسیار نگران‌کننده است زیرا برنامه هسته‌ای ایران طی ۲ سال گذشته پیچیده‌تر شده» و «ذخایر اورانیوم ایران اکنون بیش از ۱۰ برابر ۳۰۰ کیلوگرمی است که بر سر آن توافق شده بود».

این خبر شوک‌‌آور از سوی گروسی بی‌شک می‌تواند دور پنجم مذاکرات وین را با چالش‌هایی روبرو سازد.

پیچیدگی پیش‌رو

پیچیدگی موضوع در آنجاست که گروسی اشاره می‌‌کند «هر چند بیشتر اقدامات ایران به راحتی قابل برگشت است اما سطح تحقیق و توسعه‌ای که انجام گرفته مسئله‌ساز است… ایران روش غنی‌سازی بالاتر را آموخته و این تهدید از این پس هر زمان وجود خواهد داشت». [تولید بمب اتمی همراه با مذاکرات برجام]

گروسی با اشاره به درجه بلندپروازی حکومت ایران افزود «نیاز به یک برنامه راستی‌آزمایی بسیار استوار و بسیار قوی است… وگرنه وضعیت بسیار شکننده خواهد شد».

مدیرکل آژانس همچنین هشدار داده است «حتی اگر توافق ۲۰۱۵ احیا شود، برنامه ایران را نمی‌توان به وضعیت پیشین راند».

اقدامات تحریک‌‌آمیز ایران

این اظهارات مدیرکل آژانس در واقع نمودی از عملکرد تضادگونه و تعارضی حکومت ایران محسوب می‌شود که در مذاکرات وین بازتاب خواهد داشت.

باید منتظر ماند و بازتاب‌های سخنان گروسی را چه از جانب حکومت ایران و چه از سوی بقیه طرف‌های درگیر در مذاکرات وین دید.

از سوی حکومت ایران که سیاستش را همواره با تهدید ولو توخالی به پیش می‌برد این اظهارات ممکن است به وقفه موقت یا حتی توقف مذاکرات بینجامد.

از سوی دیگر کشورهای طرف حساب مذاکرات وین نیز نمی‌توانند بی‌تفاوت از کنار این اظهارنظر رد شوند.

سلاح هسته‌ای بدترین سلاح در دست بدترین حکومت

سخن بر سر برنامه‌ای هسته‌ای حکومتی است که تمامی تلاش‌ها در وین در راستای آن صورت می‌گیرد که این برنامه متوقف و حکومت ایران از رسیدن به سلاح هسته‌ای باز ماند.

آمریکا، کشورهای اروپایی و چین و روسیه، همگان بر سر این امر اتفاق نظر دارند.

فراتر از کشورهای درگیر در مذاکرات وین، ۲ طرف دیگر نیز هستند که این اظهارنظر گروسی موجب نگرانی آشکار آنها می‌شود.

۲ نگرانی دیگر

اول اسرائیل که نتانیاهو به صراحت بارها و آخرین بار در ۲ روز اخیر در دیدار با آنتونی بلینکن وزارت خارجه آمریکا، سخن از جلوگیری از دسترسی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای به هر قیمت سخن گفت.

و نگرانی دوم از سوی کشورهای منطقه حاشیه خلیج فارس است که این اظهارنظر مدیرکل آژانس بر نگرانی‌های پیشین آنها مبنی بر دخالت‌های منطقه‌ای و تروریسم حکومت ایران می‌افزاید.

فراتر از همه اینها هدف اصلی برجام چه در سال ۲۰۱۵ و اکنون جلوگیری از دستیابی این حکومت به سلاح هسته‌ای بوده، هست و خواهد بود.

چرا که بودن سلاح هسته‌ای در دست حکومتی که در چارچوب هیچ یک از قواعد قوانین بین‌المللی رفتار و بازی نمی‌‌کند گزینه‌ای خطرناک در برابر جامعه جهانی است که باید رفع شود. [مدیر سابق اوفک لغو تحریمهای ایران ریسک است]

مخالفت‌های آمریکایی

از سویی دیگر در آمریکا که بازیگر اصلی در مذاکرات وین است هر چند غیرمستقیم، مرزسرخ‌هایی در این زمینه وجود دارد.

به عنوان نمونه و آخرین آن؛ سایت کنگره اخیرا اعلام کرد «ایران برای توافق اتمی قابل اعتماد نیست».

تمامی این ایده‌ها و نگرانی‌ها در حالی تشریح می‌شود که میخائیل اولیانوف؛ نماینده روسیه در مذاکرات وین از این خبر داده که دور پنجم مذاکرات وین، احتمالا آخرین مرحله از مذاکرات است.

اظهاراتی که در تعارض و تناقض با سخنان گروسی و عملکرد حکومت ایران پیرامون برنامه‌ی هسته‌ای آن است.

موضوعات مهم باقی هستند

نماینده حکومت ایران اما در تعارض با اظهارات اولیانوف اعلام کرد که «موضوعات باقی‌مانده مهم هستند».

می‌توان گفت در حال حاضر و با این اظهارت مدیرکل آژانس، وین، بر سر یک دوراهی قرار گرفته است.

خطر در بیخ گوش جهان خودنمایی می‌کند یک ایران مسلح به سلاح اتمی می‌تواند امنیت منطقه و بین‌المللی را بر هم بزند و باید با آن قاطع برخورد شود.

راه دیگر آنکه سیاست مماشات با ملایان ادامه پیدا کند که در زیر سایه دستیابی ملایان به سلاح هسته‌ای موجودیت کشورهای طرف درگیر در مذاکرات وین نیز زیر علامت سوال می‌رود وقتی بخواهند فشارها را در مراحل بعد بر این حکومت بیشتر کنند.

وقت عمل قاطع از سوی جامعه جهانی رسیده، اقدامی قاطع پیش از آنکه دیر شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)