آیا عکسی را ناخواسته به فردی ارسال کرده اید؟

همه ما تجربه چنین اشتباهی را داشته ایم اما نکته نگران کننده اینجاست که Delete for everyone، ابزاری که دو سال پیش توسط اپلیکیشن واتزاپ معرفی شد، ایراد رفع نشده ای دارد که در کاربران یک حس امنیت واهی  ایجاد می کند.

اپلیکیشن های واتزاپ و تلگرام این ابزار نجات بخش را در اختیار کاربرانشان قرار داده اند تا در صورت ارسال  اشتباه پیام، تصویر یا ویدئو بتوانند آن را حذف کنند.

همانطور که از نام این ابزار مشخص است، هدف آن از بین برده پیام، تصویر یا ویدئو از گوشی مخاطب یا تمامی کاربران گروه مورد نظر می باشد.

در اپلیکیشن واتزاپ این ابزار تنها تا یک ساعت و هشت دقیقه و ۱۶ ثانیه پس از ارسال پیام قابل استفاده است، که با توجه به کاربرد آن، زمان معقولی است.

اما به نظر می رسد که این ابزار، نمی توانند همانند عملکردش در گوشی های آندروید، فایل های ارسالی به گوشی های آیفون را هم پاک کند. یعنی با وجود اینکه واتزاپ در صفحه چت به شما نشان می دهد که پیام مورد نظر پاک شده، اما در گوشی مخاطب فایل ذخیره شده باقی می ماند.

طبق گزارش محققان، اپلیکیشن واتزاپ برای پاک کردن عکس های ذخیره شده در گوشی های دارای سیستم عامل iOS طراحی نشده است. در صورتی که اگر مخاطب کاربر دارای سیستم عامل آندروید باشد، فایل از گالری او هم پاک می شود.

البته این ماجرا یک علت دیگر هم دارد. سیستم عامل iOS به هیچ کدام از برنامه ها اجازه نمی دهد تا بدون اطلاع صاحب گوشی، تغییری در اطلاعات آنها ایجاد کنند. یعنی اگر اپلیکیشن واتزاپ طراحی خود را هم اصلاح کند بازهم از طرف سیستم عامل همچین اجازه ای ندارد.

به تازگی ایراد مشابهی در برنامه تلگرام هم مشاهده شده بود که بلافاصله پچی برای رفع آن عرضه شد.

علاوه بر این پس از مطرح کردن این نقیصه با توسعه دهندگان اپلیکیشن واتزاپ، آنها اعلام کردن که تنها هدف  ابزار Delete For Everybody برای پاک کردن پیام است، نه فایل ارسال شده.


پشتیبانی فنی رایگان

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)