تیرماه سال گذشه مطلبی در وبلاگم نوشتم راجع به فقدان اگاهی های زیست محیطی در بین مدیران سازمان محیط زیست و به عنوان نمونه اشاره کردم که حتی گاها فرق یوز پلنگ را از پلنگ نمی دانند! اما این مطلب به ذائقفه برخی آقایان خوش نیامد اینقدر که روابط عمومی این سازمان در اقدامی غیر متعارف مطلبی را به عنوان جوابیه در سایت رسمی نهاد تحت مدیریت معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست منتشر کرد و هر انچه خواستند نثار نگارنده کردند !

 

علی ایحال من هم جواب دادم و تاکید هم کردم که هنوزم معتقدم در این سازمان خیلی ها هنوز فرق یوزپلنگ را از پلنگ نمی دانند ! همچنانکه برخی در این سازمان نمی دانند مار یک جانور خزنده است! همچنانکه فرق فلامینگو را از درنای سیبری نمی دانند و نمی دانند زیستگاه یوز در ارتفاعات زاگرس مرکزی نیست بلکه در دشت های مرکزی ایران است!

حالا امروز سایت سازمان محیط زیست خبری منتشر کرده درباره پلنگ ایرانی ! اما در کنار خبر، عکس یوزپلنگ را منتشر کرده است.

شاید به گواه عده ای این اشتباه،‌ اشتباه زیاد مهمی نباشد و تاثیری به حال یوز و پلنگ نداشته باشد ولی در عمل نشان دهنده ضعف آگاهی های عمومی نسبت به محیط زیست در این سازمان است.

اگر در وزارت راه کسی فرق یوز را از پلنگ نداند و فرق دوزیست با خزنده را نداند و نداند قرقاول پرنده ای آبزی است یا خشکی زی و … مهم نیست. کسی هم خرده نمی گیرد!

اما در سازمان محیط زیستی که یکی از اصلی ترین پروژه های بین المللی اش پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است و نسل اش تا سر حد انقراض پیش رفته و زیستگاهش در بافق و توران و کویر در اختیار معدن کاوان و جاده سازان و دامداران و مجریان طرح های نفت و گازی است ، نشناختن پلنگ و یوز ایرادی بس بزرگ و گناهی نابخشودنی است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com