معرفی کتاب و گفت‌وگو درباه مجموعه روانشناسی مارکسیستی. جلسه حضوری و پخش زنده

گردهمائی روان شناسی مارکسیستی: پارادایمی پژوهشی که زمان آن فرا رسیده است.

به تازگی امانوئل شکریان، پژوهشگر و مترجم، به ترجمه مجموعه‌ای با عنوان «مجموعه روانشناسی مارکسیستی» همت گماشته است. خوشبختانه این تلاش به مرحله انتشار رسیده و هم اکنون در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

اولین مجلد از این مجموعه با عنوان «آیا روانشناسی مارکسیستی وجود دارد؟» توسط کتاب ارزان و در این لینک منتشر شده و قابل تهیه است.

دومین مجلد از این مجموعه با عنوان «معنای تاریخی بحران در روانشناسی» توسط انتشارات ایران آکادمیا و در این لینک منتشر شده است.

جمعه عصر یکم نوامبر ۲۰۱۹ در کتابخانه مرکزی آمستردام (در فاصله ۵۰۰ متری از ایستگاه مرکزی آمستردام) در سالن سینگل در طبقه ششم، میزبان مترجم این مجموعه امانوئل شکریان در آمستردام هستیم که از راهی دور میهمان ما خواهد بود، تا ضمن آشنایی با این مجموعه آثار، با وی درباره آنها گفتگو کنیم. این جلسه بطور همزمان بطور زنده نیز در شبکه های اجتماعی ایران آکادمیا پخش خواهد شد.

در مقدمه کتاب دوم این مجموعه می‌خوانیم: «معنای تاریخی بحران در روان‌شناسی» در طول حیات ویگوتسکی منتشر نشده است و ممکن است حتی یک اثر کامل نباشد. مدت‌ها بود که گم شده‌بود. با وجود این، ایده‌هایی که در این کار بر روی آنها تمرکز شده، در کارهای دیگر ویگوتسکی منعکس شده است و حتی در زمانی که او زنده بود نیز تاثیر گذار بوده‌است علاوه بر این، تاریخ، اهمیت کار را افزایش داده‌است، زیرا ویگوتسکی نه تنها شایسته‌ترین شاهد بحران حرف‌های زمان خود است، بلکه پیامبر بحران امروز است.

در پشت جلد در نقل قولی از کتاب چنین آمده: روان‌شناسی مارکسیستی مکتبی در میان مکاتب نیست، بلکه تنها روان‌شناسی به عنوان یک علم است. روان‌شناسی‌ای جز این نمی‌تواند وجود داشته باشد. و برعکس: آنچه که حقیقتا علمی بوده و هست به روان‌شناسی مارکسیستی تعلق دارد. این مفهوم گسترده‌تر از مفهوم مکتب یا حتی جریان است. در تطابق با مفهوم علمی فی‌نفسه است، صرف نظر از اینکه کجا و توسط چه کسی توسعه یافته باشد.


زمان: جمعه یکم نوامبر ۲۰۱۹ ساعت ۱۸:۳۰ عصر به وقت آمستردام

مکان: کتابخانه مرکزی آمستردام (در فاصله ۵۰۰ متری از ایستگاه مرکزی آمستردام) در سالن سینگل در طبقه ششم


پخش زنده: برای علاقمندانی که امکان حضور ندارند بطور همزمان از شبکه های اجتماعی ایران آکادمیا پخش خواهد شد.

به دوستان خود بگویید!
 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com