به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۲۷ مهر تا روز شنبه ۴ آبان ماه ۱۳۹۸ در شهرهای مختلف ایران، سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق ارگان‌ها و نهادهای امنیتی همچنان ادامه یافت.


در هفته‌ای که گذشت در یک اقدام غیرانسانی در زندان ساری، حکم قطع دست یک زندانی مرد به اجرا درآمد. روابط عمومی دادگستری استان مازندران روز چهارشنبه اول آبان‌ماه در اطلاعیه‌ای از اجرای حکم قطع دست یک متهم به سرقت در استان خبر داد. پس از این عمل شنیع، سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به اجرای این حکم غیر انسانی اعلام کرد:

«مقامات ایرانی با اجرای این مجازات به غایت بی‌رحمانه مرتکب شکنجه شده‌اند که مطابق قوانین بین‌المللی جرم است. ایران به عنوان یک عضو میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی موظف است که اعمال شکنجه را در هر شرایطی و بدون استثناء منع کند.»

اعدام

در هفته‌ای که گذشت دو نفر در زندان‌های ایران به دار آویخته شدند.

صبح روز سه شنبه ۳۰ مهرماه دو زندانی به اتهام قتل در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند. این دو زندانی به نام‌های «مجتبی روشنگر امام» ۳۳ ساله و «حیدر مهرشات» ۴۰ ساله به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند.

حیدر مهرشات، از ۴ سال پیش و مجتبی روشنگر از ۵ سال پیش به اتهام قتل بازداشت و در این زندان محبوس بودند.

بازداشت‌

-در هفته‌ای که گذشت در جریان اعتراضات کارگران آذرآب در اراک ۴۱ تن از کارگران این کارخانه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. ۳۸ نفر از این کارگران با قرار وثیقه آزاد شدند اما سه نفر دیگر همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند.

-روز یکشنبه ۲۸ مهرماه، در روستای چنارمحمودی حکومت نظامی برقرار شد. نیروهای یگان ویژه و انتظامی بدون مجوز به تک تک منازل مردم یورش برده و اقدام به دستگیری شماری از جوانان روستای چنارمحمودی کرده و با ایجاد فضای رعب و وحشت سعی در به کنترل درآوردن روستا کردند.  

-روز یکشنبه ۲۸ مهرماه یاسر نوری، از اهالی بخش جوانرود در استان کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت تحمل دوران حبس ۴ ماهه خود راهی زندان دیزل آباد کرمانشاه شد. اتهام وی «همکاری با یکی از سازمان های مخالف نظام» عنوان شده است.

-روز یکشنبه ۲۸ مهرماه سیدمحمدرضا فقیهی، وکیل فعال آذربایجانی عباس لسانی در جریان دفاع از پرونده موکلش در اردبیل بازداشت شد. این وکیل دادگستری اهل اردبیل و ساکن تهران بارها توسط مقامات قضایی اردبیل تهدید شده بود که «در صورت عدم کناره‌گیری از وکالت پرونده آقای لسانی که در دادگاه تجدید نظر به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده، عواقب سختی در انتظارش خواهد بود.»

-روز دوشنبه ۲۹ مهرماه سه تن از شهروندان بهایی در شیراز در پی یورش ماموران اداره اطلاعات این شهرستان به منازل آنها، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ماموران اداره اطلاعات همزمان، منازل این شهروندان بهایی به نام‌های فرزان معصومی، کیانا شعاعی و سروش آبادی را تفتیش کرده و بخشی از لوازم شخصی آنها از جمله کامیپوتر، لپ تاپ و تلفن همراه را با خود بردند. در همین روز میترا فرصتی‌پور، یک شهروند بهایی دیگر ساکن گیلاوند از توابع شهرستان دماوند از سوی ماموران وزات اطلاعات در منزل شخصی خود بازداشت شد. ماموران اطلاعات در زمان بازداشت این شهروند منزل وی را نیز تفتیش کرده و اقدام به ضبط بخشی از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه، لپ تاپ و دوربین عکاسی وی کرده اند.

-روز سه‌شنبه۳۰ مهر ماموران نیروی انتظامی اقدام به بازداشت ۴۵ نفر تحت عنوان «داروفروش» در خیابان ناصرخسرو تهران کردند.

-روز سه‌شنبه ۳۰ مهر رضا زارعی، فعال آذربایجانی،  جهت تحمل دوره محکومیت خود راهی زندان تبریز شد. آقای زارعی پیشتر توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در مرحله تجدیدنظر به ۹۱ روز حبس تقلیل یافته بود.

-شامگاه سه شنبه ۳۰ مهر، یک فعال کارگری کُرد به نام سامان ملکی ساکن سنندج در حین بازگشت از سالن ورزشی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. اتهام وی«شرکت در گردهمایی اعتراضی شهروندان سنندجی در اعتراض به حمله ارتش ترکیه به کردستان سوریه» اعلام شده است.

-در هفته‌ای که گذشت در پی اعتصاب و تجمعات کارگران شهرداری کوت عبدالله، نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت ۱۳ نفر از کارگران معترض کردند. همچنین در این هفته -در این هفته ۱۹ نفر از شهروندان در نقاط مختلف کشور تحت عنوان «شکارچی متخلف» بازداشت شدند.

-روز چهارشنبه اول آبان امین ماسوری، نویسنده و پژوهشگر اهل خرم‌ آباد برای تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان شد. آقای ماسوری پیشتر توسط دادگاه انقلاب خرم آباد به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری» به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

-روز چهارشنبه اول آبان عماد کثیر، از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه توسط نیروهای پلیس اطلاعات و امنیت شوش در منزل شخصی خود بازداشت شد. همزمان با بازداشت، تعدادی از وسایل شخصی آقای کثیر از جمله تلفن همراه وی توسط پلیس ضبط شده است.

-شامگاه چهارشنبه اول آبان نیروهای اداره اطلاعات سنندج اقدام به بازداشت کمال ملکی و پسرش سامان ملکی کردند. این دو شهروند از فعالین کارگری سنندج می‌باشند که در ارتباط با تجمعات اخیر سنندج برای محکوم کردن لشکرکشی ترکیه به خاک کردستان سوریه بازداشت شدند.

-محمدرضا معمارصادقی، جهانگرد شناخته‌شده‌ ایرانی برای تحمل یک سال حبس راهی زندان اوین شده است.
او سه سال پیش به مدت ۱۶روز در بازداشت اطلاعات سپاه بوده و با اتهامات« تبلیغ علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی» محاکمه و به یک سال حبس محکوم شده بود.

-روز جمعه سوم آبان ماموران نیروی انتظامی شهر نظرآباد اقدام به بازداشت ۲۰ تن از زباله گردان در این شهر کردند. بیش از ۲۰۰ نفر از زباله‌گردان در اعتراض به ممنوع شدن زباله‌گردی در شهر نظرآباد واقع در استان البرز به ساختمان شورای شهر حمله کردند. عوامل حکومتی در وحشت از گسترش اعتراضات زباله‌گردان خشمگین و مردم گرسنه، ماموران نیروی انتظامی را به محل اعزام کرده و ۲۰ نفر از آنان را بازداشت کردند.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان

-پس از شروع به کار غلامرضا ضیایی به عنوان ریاست زندان اوین فشار و محدودیتهای اعمال شده بر زندانیان افزایش یافته است.

حسن جعفری همسر زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد از اعمال محدودیت‌های جدید علیه زندانیان زندان اوین خبر داده است. آقای جعفری از جمله به ممانعت از ملاقات حضوری وی با همسرش در روز یکشنبه ۲۸ مهرماه   اشاره کرد و گفت رییس جدید زندان اوین با وضع محدودیت‌های جدید، شرایط را برای زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها سخت‌تر کرده است.

زینب جلالیان تحت فشار وزارت اطلاعات در زندان خوی به سر می‌برد. وی از بیماری‌های متعددی از جمله ناراحتی قلبی و روده‌ای رنج می‌برد. اما وزارت اطلاعات، به رغم تامین وثیقه، با مرخصی درمانی این زندانی مخالفت می‌کند. آنها حتی اجازه حضور در خاکسپاری و مراسم ختم برادرش را هم به وی ندادند.

-مرتضی نظری سدهی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در اعتراض به عدم انتقال همسرش به این زندان از روز سه شنبه ۳۰ مهرماه دست به اعتصاب غذا زد. زهرا زارع سراجی، همسر آقای نظری بدون در نظر گرفتن اصل تفکیک جرائم در زندان قرچک ورامین محبوس می‌باشد.  

-زندانی سیاسی آرش صادقی همچنان محروم از درمان در زندان رجایی شهر کرج به سر می‌برد. در حال حاضریک دستش از انگشت‌ها تا کتف کامل از کار افتاده و عفونت دستش بیشتر شده و ورم زیادی دارد. اما مسئولان زندان از اعزام وی به مراکز درمانی ممانعت می‌کنند و در روند درمان وی کارشکنی می‌کنند.

-سخنگوی قوه قضاییه ایران روز سه شنبه ۳۰ مهر از سیاست تازه سازمان زندان‌ها در رابطه با تماس تلفنی زندانیان خبر داد که بر اساس آن زندانیان صرفا می‌توانند با خانواده و بستگان خود که شماره تلفن‌های‌شان ثبت شده است تماس بگیرند. این محدودیت بعد از آن اعمال شد که برخی از زندانیان با تلفن زدن شکایت‌هایی را در مورد پرونده خود مطرح کردند.  

صدور احکام

-در هفته‌ای که گذشت یک شهروند تحت عنوان «متخلف محیط زیستی» در شهرری به ۶ ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

-یک شهروند اهل ارومیه به نام محمد عصری‌گنگچین، از سوی دادگاه انقلاب این شهرستان به اتهام همکاری با حزب کارگران کردستان به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

-دستگاه قضایی ایران دو زندانی سیاسی کُرد اهل کامیاران را به نام‌های حیدر قربانی و محمود صادقی به ١۵٠ سال حبس تعزیری محکوم کرد. براساس حکم صادره، حیدر قربانی به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران» به ١٢٠ سال حبس تعزیری و محمود صادقی نیز به همین اتهام به ٣٠ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

-پنج متهم سیاسی در شهرهای ارومیه و سنندج توسط دادگاه های انقلاب، هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. جلال سورمان از اهالی منطقه‌ ترگور ارومیه از سوی دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «همکاری با یکی از گروه های مخالف نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. چهار شهروند دیگر اهل سنندج به نامهای یادگار جعفری، یاسین کریمی، هیمن محمدیان و پوریا ناصری نیز  از سوی شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «تبلیغ علیه نظام به نفع یکی از گروه های اپوزیسیون» هرکدام به یک سال زندان محکوم شدند.

-روز یکشنبه ۲۹ مهر یک متهم در تهران به اتهام «آزار یک کودک»، توسط دادگاه کیفری یک استان تهران در کنار سایر مجازات ها به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شد.  

قتل

-عصر روز چهارشنبه اول آبان ماه یک کاسبکار کرد در پی تعقیب و گریز نیروهای اداره مبارزه با قاچاق کالای جوانرود کشته شد. بر اثر این تعقیب و گریز، خودروی واژگون و آقای نامدار صالح زاده در جا کشته شد. به گفته شاهدان عینی، نیروهای اداره‌ی مبارزه قاچاق کالای جوانرود با اطلاع از اینکه خودروی این کاسبکار حامل بار «کشمش» است وی را تحت تعقیب قرار داده و نهایتاً با ریختن میخ سه‌پر بر روی جاده باعث واژگونی خودروی وی شدند.

-شامگاه پنجشنبه دوم آبان یک کولبر جوان در مناطق مرزی شهرستان پاوه در حین کولبری براثر تیراندازی‌ نیروهای سپاه پاسداران جان خود را از دست داد. این کولبر جوان به نام جواد رستم‌نژاد، بر اثر تیراندازی نیروهای هنگ مرزی و تلاش برای نجات خود، از صخره‌های ارتفاعات دره‌هرات شهر نوسود واقع در شهرستان پاوه سقوط کرد و جان باخت.

گزارش جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران تازه‌ترین گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور را منتشر کرد. این گزارش روز چهارشنبه اول آبان‌ماه ۹۸ منتشر شد.

آقای جاوید رحمان در این گزارش از وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق اجتماعی و اقتصادی طی یک‌سال گذشته در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «افرادی که فراخوان به حفاظت حقوق بشر و رعایت آن میدهند شامل مدافعان حقوق بشر، اعضای جوامع اقلیت، وکلا، خبرنگاران، فعالان حقوق کارگری و افرادی که به حجاب اجباری اعتراض میکنند، تحقیر شده، مورد اذیت و آزار قرار گرفته، بازداشت و زندانی شدند.»

در بخش دیگری از گزارش، آقای جاوید رحمان نسبت به ادامه اجرای احکام اعدام در ایران عمیقا ابراز نگرانی کرده و می‌گوید: «نرخ اعدام در ایران همچنان یکی از بالاترین نرخها در دنیا است. و دستکم ۲۵۳ نفر طی سال ۲۰۱۸اعدام شده اند. اعدام کودک مجرمان ادامه دارد و در سال ۲۰۱۹ما شاهد اعدام دو فرد نابالغ بودیم که هر دو ۱۷ساله بودند.»

جاوید رحمان در مورد نگرانی‌هایش نسبت به حقوق اقلیت‌ها می‌گوید: «نگرانیهای بسیار زیادی که مشمول رفتار با گروههای اقلیتهای قومی میشود، وجود دارد. اقلیتهایی مانند کردها، بلوچها، عربهای اهواز، ترکهای آذری. محروم کردن مستمر اقلیتهای قومی از حقوق زبانی، فرهنگی و قومی خیلی آزار دهنده است و تماما غیر قابل قبول است. به همین ترتیب برخورد با اقلیتهای مذهبی تصویر بسیار آزار دهنده ای ارائه میدهد. … آنها بطور مستمر مورد اذیت و آزار قرار میگیرند و من نگرانیهای شدیدی نسبت به محروم کردن آنها از حقوق انسانی‌شان دارم.»

عفو بین‌الملل : قطع دست یک مرد مجازات به غایت بی‌رحمانه مقامات قضایی ایران

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به اطلاعیه مقامات قضایی درباره‌ اجرای حکم قطع دست یک مرد اعلام کرد: مقامات قضایی ایران با قطع دست یک مرد مرتکب جرم شکنجه شده‌اند.

صالح حجازی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت:«مقامات ایرانی با اجرای این مجازات به غایت بی‌رحمانه مرتکب شکنجه شده‌اند که مطابق قوانین بین‌المللی جرم است. ایران به عنوان یک عضو میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی موظف است که اعمال شکنجه را در هر شرایطی و بدون استثناء منع کند.

اصلاح قانون مجازات اسلامی برای توقف این اعمال شنیع باید سال‌ها پیش صورت می‌گرفت. نمایندگان مجلس ایران باید فوراً با اصلاح قانون همه اشکال مجازات‌های بدنی را لغو کنند و سیستم عدالت کیفری را به شکلی تغییر دهند که در آن با زندانیان به طور انسانی رفتار شود و بازپروری محکومان مورد تمرکز قرار گیرد.

در اطلاعیه دادگستری استان مازندان ادعا شده که قطع دست این مرد بخشی از «سیاست دادگستری، برای برخورد جدی و بدون اغماض با برهم زنندگان نظم و امنیت جامعه و سارقان اموال مردم است.» در این اطلاعیه همچنین ادعا شده است که مردم انتظار چنین مجازات‌هایی را دارند و از آن استقبال می‌کنند. این در حالی است که از مدت ها پیش حرکت‌های مدنی در ایران برای لغو چنین مجازات‌های ظالمانه ، غیرانسانی و تحقیرآمیز در جریان بوده است.

صالح حجازی افزود: «قطع عضو و مثله‌سازی برنامه‌ریزی شده انسان‌ها یک حمله هولناک علیه کرامت انسانی است، نه اجرای عدالت. این مجازات شکلی شنیع از شکنجه‌ است و هرگونه تلاش از سوی مقامات که آن را به شکلی جز این جلوه دهند شرم‌آور است.»

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com