ماه اکتبر در بریتانیا «ماه تاریخ سیاهان» است، در ایالات متحده این رویداد در ماه فوریه است.
کارتر گودوین ویدسان، تاریخدان اهل ایالات متحده امریکا و پایه‌گذار موسسه‌ی «بنیاد تحقیق بر روز زندگی و تاریخ آفریقایی ـ آمریکایی» کسی بود که به عنوان یک محقق «آفریقایی ـ آمریکایی» رویداد «ماه تاریخ سیاهان» را در سال ۱۹۲۶ ثبت کرد.
این رویداد، هنوز که هنوز است، در بسیاری از کشورهای با تاریخ استعماری برگزار می‌شود. کارتر گودوین ویدسان را پدر تاریخ سیاهان نیز نامیده‌اند.

ماه تاریخ سیاهان

اکانت اینستاگرامی «گی‌تایم» با بهانه کردن این ماه به سراغ برخی از چهره‌های سیاه و کوئیر خود رفته و آنها را معرفی کرده‌است. گی‌‌تایم به این بهانه به مساله تبعیض نژادپرستانه و تبعیض علیه اقلیت‌های جنسی و هم‌پوشانی این دو فرم و ساختار ستم پرداخته‌است.
این ماه و این روز را بهانه می‌کنیم و در این ماه الهام گرفته از این نگاه کوییر فمینیستی میان‌برشی ـ چند وجهی ـ به تبعیض مضاعفی اشاره خواهیم کرد، که کرد‌ها، عرب‌ها، ترک‌ها و افغانستانی‌ها و همه‌ی ملل تحت ستم دیگر به عنوان اقلیت جنسی در جغرافیای ایران و فضاهای فارسی‌زبان تجربه می‌کنند.

در نگاه کوئیر فمینستیِ میان برشی یا چند وجهی، لایه‌های مختلف ستم و در هم تنیدگی آن‌ها با یکدیگر بررسی می‌شوند.
این مساله که درصد زیادی از زنان و اقلیت‌های جنسی نه تنها به خاطر زن بودن یا اقلیت جنسی بودن متحمل سختی و تبعیض می‌شوند بلکه لایه‌های دیگر ستم مثل تعلق به طبقه‌ی اقتصادی محروم یا تعلق به ملیت و مذهب خاصی آن‌ها را در معرض بیشتر تحت تبعیض بودن قرار می‌دهد؛ در این نگاه مورد توجه و اهمیت قرار می‌گیرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com