دولت اوگاندا دیروز پنجشنبه، هجدهم ماه مهر، اعلام کرد که تلاش دارد در هفته‌های آتی لایحه‌ی اعدام هم‌جنس‌گرایان را به مجلس ببرد.

در روز جهانی مبارزه با اعدام دولت اوگاندا اعلام کرد که لایحه اعدام هم‌جنس‌گرایان را به مجلس می‌برد

دیروز، هجدهم مهر مصادف با دهم اکتبر، روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام، دولت اوگاندا اعلام کرد که برنامه دارد، لایحه‌ی اعدام هم‌جنس‌گرایان را به پارلمان ببرد. به ادعای دولت اوگاندا این قانون پیش‌روی رابطه‌ی جنسی هم‌جنس‌خواهانه که به ادعای دولت اوگاندا، رابطه‌ای «غیرطبیعی» است، را در آفریقای شرقی کاهش خواهد داد.

درهمین رابطه، سیمون لوکدو، وزیر اخلاق و یکپارچگی اوگاندا، در پاسخ به موسسه‌ تامسون رویترز، گفته است: «هم‌جنس‌گرایی در اوگاندا یک مساله‌ی معمولی نیست. اما ما با جذب جوانان در مدرسه‌ها توسط هم‌جنس‌گرایانی مواجه هستیم؛ که این ادعای اشتباه را می‌کنند که برخی انسان‌ها این‌گونه به دنیا می‌آیند.»

او اضافه کرده‌است: «در حال حاضر در قوانین جزایی ما در این رابطه محدودیت‌هایی وجود دارند. این فقط خود عمل است که جرم‌انگاری شده‌است. ما می‌خواهیم مشخص باشد که هر کس که در جذب هم‌جنس‌گرایان شریک است هم جرم‌انگاری خواهد شد. آن‌هایی که عمل مجرمانه‌ی سنگین انجام داده باشند، به مجازات اعدام محکوم خواهند شد.»

لوکودو همچنین تصریح کرد که این لایحه که از طرف رئیس جمهور اوگاندا، یووری موسونی، نیز حمایت شده‌است، در هفته‌های آینده در پارلمان معرفی و احتمالا پیش از پایان سال تصویب خواهد شد.

این لایحه که در زبان محاوره‌ای در اوگاندا به لایحه‌ی «‌گی‌هار را بکش» معروف‌ است، پنج سال پیش به دلایل «تکنیکی» لغو شده بود. حالا دولت اوگاندا اعلام کرده‌است که ظرف چند هفته‌ی آینده این فرآیند بحث در مورد این لایحه را دوباره احیا خواهد کرد

در برخی از کشور‌های آفریقایی مجازات‌های سنگین برای هم‌جنس‌گرا بودن وجود دارد. در آغاز سال میلادی ۲۰۱۹ نیز کشور برونئی، یکی دیگر از کشور‌های آفریقایی، برنامه‌ی خود برای اعدام هم‌جنس‌گرایان را اعلام کرده بود. این مساله با واکنش‌های بین المللی مواجه شده بود. پس از این واکنش‌های جهانی پادشاه برونئی اعلام کرده بود که مجازات مرگ برای هم‌جنس‌گرایان اجرایی نخواهد شد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com