روز دهم اکتبر روز جهانی بهداشت روان نام گذاری شده‌است.
دلیل این نام گذاری، اطلاع رسانی، بالا بردن حساسیت عموم نسبت به موضوعات مربوط به بهداشت روان و تابوزدایی از کمک گرفتن از مراکز ارئه دهنده ی خدمات بهداشت روان است.

دهم اکتبر روز جهانی بهداشت روان

آمار اختلالات روانی در جامعه ی ال جی بی تی:
در ایران آماری در زمینه ی سلامت روان در جامعه ی ال جی بی تی موجود نیست. طبق آمارهای کشورهای پیشرفته، در حوزه‌ی اقلیت‌های جنسی، اقلیت های جنسی و جنسیتی به دلیل تحمل فشارهای اجتماعی به مراتب بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به اختلالات روانی از جمله، افسردگی، اضطراب، وسواس، افکار خودکشی، رفتارهای صدمه زننده به خود و اختلال اضطراب پس از حادثه هستند.
آمار افکار خودکشی و اقدام به آن، همچنین مصرف الکل و مواد روانگردان نیز در میان نوجوانان و جوانان ال جی بی تی بالاتر است. این آمار در میان افرادی که خشونت جنسی و فیزیکی را تجربه کرده اند چند برابر است.
عوامل کلیدی در بالا بردن شاخص های سلامت روان در جامعه ی ال جی بی تی شامل موارد زیر هستند؛
• حمایت از طرف خانواده و دوستان، بخصوص برای نوجوانان
• محیط حمایتگر در محل کار و محله ای که فرد در آن زندگی می کند
• پایین آمدن همجنسگرا/ ترنس ستیزی درونی شده که می تواند از طریق ارتباط گیری فرد با افراد دیگر از جامعه ی ال جی بی تی تسهیل یابد
• بازخورد مثبت گرفتن از دیگران پس از آشکارسازی
• بالا بودن شاخص های اجتماعی دخیل در سلامت روان (عدالت اقتصادی، امنیت، اشتغال و غیره)
در ایران فشارهای اجتماعی به خانواده، مدرسه، محل کار، خیابان و غیره محدود نمی شود بلکه نهادهایی خدمات بهداشت روان ارائه می دهند، روان درمانگران و مشاوران که وظیفه ی حمایت و خدمت رسانی به همه ی اقشار جامعه را دارند، با اتخاذ رویکردهای غیر علمی و آسیب زا، به سرکوب مضاعف اعضای این جامعه می پردازند و با اختلال خواندن گرایش ها و هویت های جنسیتی متنوع به بار منفی و ننگ اجتماعی آن دامن می‌زنند.
چشم انداز آینده امیدوار کننده است:
خبر خوب اینکه بخشی از جامعه ی ال جی بی تی داخل ایران ضرورت ایجاد شبکه های ال جی بی تی به منظور حمایت و بالا بردن سلامت روانی این جامعه را درک کرده، همینطور اطلاع رسانی در مورد بهداشت روان در میان اعضای جامعه ی ال جی بی تی رو به رشد است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com