طبق مستنداتی که چند ماه پیش به دست‌شش رنگ رسیده است، مهسا، ترنسجندری که چند سال پیش موفق به انجام عمل تطبیق جنسیت شده‌بود، به دست پدر، برادرخوانده و پسرعمو‌هایش در بیابان‌های حوالی شادگان در دی‌ماه سال ۱۳۹۷ به قتل رسید. شش‌رنگ به دلایل امنیتی از نشر آن خودداری کرده بود و اکنون که خبر در رسانه‌های دیگر بازتاب داشته به طرح ماجرا اقدام می‌کنیم.

مهسا در توهم حقوق شهروندی به قتل رسید

طبق اطلاعاتی که یکی از همشهریان مهسا در اختیار شش‌رنگ قرار داده‌است، پدر، برادر‌خوانده، مردان خانواده‌ی عموی مهسا، در جریان قتل مهسا که قبل از تطبیق جنسیت، به نام «مصطفی» صدا می‌شد، خبر داشتند و به طرق مختلف در این قتل شرکت کرده‌اند.

چاقو آلت قتاله‌ای‌ است که مهسا بوسیله آن به قتل رسیده‌است. بنابر شواهد به نظر می‌رسد که برادر مهسا عامل اصلی این قتل بوده‌است. پدر و برادر مهسا هر دو ـ اولی به خاطر مشارکت در قتل عمد و دومی به دلیل اعمال قتل ـ توسط پلیس محلی شادگان دستگیر شدند.

پدر مهسا به علت نداشتن شاکی خصوصی از زندان آزاد شده‌است و پسرش که به جرم قتل هنوز در زندان است، در انتظار رای دادگاه تجدید نظر است. برادرخوانده مهسا نیز شاکی خصوصی ندارد. بنا بر اطلاعاتی که به دست شش‌رنگ رسیده بود، مادرخوانده‌ی مهسا نیز در برابر دستگیری این دو پس از قتل مهسا مقاومت نشان داده و پس از دستگیری آنها نیزبا وجود علاقه و رابطه نزدیکش با مهسا، مجبور به دادن رضایت شد که این موضوع باعث ازادی پدر شریک قتل از زندان شد.

مهسا چهار سال پیش موفق به عمل تطبیق جنسیت شده بود و پس از اینکه توانسته بود به صورت رسمی به عنوان یک زن به رسمیت شناخته شود، از تبعیض‌های ساختاری نسبت به زنان نیز علاوه بر ترنس‌ستیزی موجود در جامعه رنج می‌برد.

مهسا برای به دست آوردن هویت جنسیتی زنانه بی‌شک تلاش‌ها و مقاومت‌های زیادی کرده بود، امتیازات مردانه این جامعه را پس زده بود و می‌خواست خودش را و ارزوهایش را زندگی کند. هر چند برای رسیدن به این آرزو مجبور بود به روند پررنج جراحی‌های غیراستاندارد تن دهد، نه تنها به آرزوی خود برای داشتن حق زندگی با هویت مطلوبش دست نیافت، بلکه مردان خانواده به او به چشم کسی که آبروی “قوم” را برده‌است نگاه می‌کردند. مهسا با این تصور که پس از انجام عمل تطبیق جنسیت دیگر از فشار و توهین اجتماعی خلاص می‌شود در تهران و پنهان از چشم بستگانش دست به انجام عمل جراحی زده بود و تنها با اصرار مادرخوانده برای دیدار او به شادگان بازگشت… بازگشتی که بی بازگشت ماند. واقعیت سرنوشت مهسا به ما می‌گوید که حقوق شهروندی برای ترنس‌ها حتی پس از انجام عمل تطبیق جنسیت در جامعه ایران موضوعیت نداشته و حتی این جراحی‌ها نیز آن‌ها را از حملات ترنس‌ستیز که در بسیاری از موارد منجر به از دست دادن جانشان می‌شود در امان نمی‌دارد.

شش‌رنگ از همه شما می‌خواهد به محض مواجه با نقض حقوق خود، اگر ترنس هستید یا عضوی از خانواده اقلیت‌های جنسی، موارد را به ما و یا سازمان‌های مدافع حقوق بشر مورد اعتمادتان ارسال کنید. مستند کردن و انتشار این موارد به ما کمک خواهد کرد با یک تجربه جمعی در مقابل آن ایستاده و از خطر احتمالی رها شده و مقاومتی جمعی را سازمان دهیم.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com