به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه دوم شهریور تا روز جمعه ۸ شهریور ماه ۱۳۹۸، سرکوب و نقض حقوق شهروندی توسط نهادها و ارگانهای وابسته به دیکتاتوری ولایت فقیه از طریق اعدام زندانیان در شهرها و زندان‌‌های مختلف ایران و بازداشت‌های خودسرانه همچنان ادامه داشت.

ماشین کشتار دیکتاتوری به صورت گسترده‌ای دست به اعدام زندانیان در زندان‌های مختلف زده است.

این اعدام ها با تایید ابراهیم رئیسی، رییس کنونی قضاییه و از اعضای اصلی هیئت مرگ زندانیان سیاسی در قتل عام زندانیان در سال ۱۳۶۷ می باشد که سازمانهای حقوق بشری بین المللی او را از جنایتکاران علیه بشریت معرفی نموده اند.  

اعدام

در هفته ای که گذشت دست‌کم ۱۴ زندانی در زندان‌های مختلف ایران به دار آویخته شدند.

سحرگاه روز چهارشنبه ۶ شهریورماه حمیدرضا درخشنده که امام جمعه جنایتکار کازرون را کشت، در ملاءعام در شهر کازرون به دار آویخته شد. بازجویان و ماموران سرکوبگر با شکنجه و تحت فشار قرار دادن حمیدرضا درخشنده، از او می‌خواستند که از کارش اعلام پیشیمانی کند اما وی تا آخرین لحظه نیز حاضر به ندامت نشد و شجاعانه پای چوبه دار رفت. حمیدرضا درخشنده علت کشتن امام جمعه کازرون را وجود فقر در جامعه و فساد مسئولان کشور ذکر کرده بود. مأموران اطلاعاتی و امنیتی، پیکر او را پس از اعدام در محلی دورافتاده دفن کردند. به خانواده وی نیز اجازه برگزاری هیچگونه مراسم عزاداری ندادند. 

سحرگاه روز یکشنبه سوم شهریور ماه حکم اعدام یک زن زندانی که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد. این زن ۳۸ ساله که نام وی اعلام نشده در سال ۹۴ مرتکب قتل شده و از آن زمان در زندان مشهد محبوس بود.

در این روز یک زندانی به نام فردین ساوجی در زندان بندرعباس به اتهام جرائم مواد مخدر به دار آویخته شد. و یک زندانی دیگر به نام حجت‌الله اسدیان ۲۳ ساله به اتهام قتل در زندان نور مازندران اعدام شد. 

صبح روز دوشنبه ۴ شهریورماه یک زندانی به اتهام قتل در پارک جنگلی بابل‌کنار در شهرستان بابل در ملاءعام اعدام شد. این زندانی که یک مرد ۲۵ ساله با مشخصات «ح» اعلام شده در فروردین ماه سال ۹۴ مرتکب قتل شده بود.

صبح روز سه شنبه ۵ شهریورماه حکم اعدام یک زندانی به نام رضا مطیع، به اتهام قتل در زندان مرکزی تبریز به اجرا درآمد.

صبح روز چهارشنبه ششم شهریورماه  ۸ زندانی در زندان رجایی شهر کرج به دار آویخته شدند. این زندانیان که روز دوشنبه چهارم شهریور ماه جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شده بودند به نام‌های منوچهر دهقانی، علیرضا بهراد، ابراهیم یارموت‌اوعلی، احمد قره‌بالایی، سیاوش اینانلو، رضا موسوی برقانی و محمود میرزایی به همراه پسرعمویش آقای میرزایی می‌باشند. شش تن از این زندانیان به اتهام قتل و دو تن دیگر به نام محمود میرزایی و پسرعمویش آقای میرزایی با اتهام مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

شایان ذکر است که شماری از شهروندان اهوازی که پس از حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح بازداشت شده بودند در معرض خطر اعدام دسته‌جمعی قرار دارند. افراد بازداشت شده در زندان های شیبان، همدان و زندان اوین و شماری از آنها در بازداشتگاه های مخفی اداره اطلاعات اهواز و اطلاعات سپاه اهواز نگهداری می‌شوند.

 بازداشت‌ها

-روز شنبه دوم شهریورماه ماموران نیروی انتظامی اقدام به بازداشت ۵۲ نفر در یک مهمانی خصوصی در ساری کردند. که از این تعداد ۲۹ نفر پسر و ۲۳ نفر دختر بودند.

-روز شنبه ۲ شهریور سوران عزیزی از اهالی روستای زردویی توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه منتقل شد. اتهام وی «همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام» عنوان شده است.

-شامگاه شنبه ۲ شهریورماه، زهرا جمالی، شهروند ساکن تهران در منزل خواهر خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد. این نیروها وسایل شخصی از جمله گوشی موبایل و لپ تاپ وی را نیز ضبط کرده و با خود بردند.

-روز یکشنبه سوم شهریورماه فعال مدنی آقای علی باقری، در اراک هنگامی که همراه خانواده‌اش در حال خرید از یک فروشگاه بود، توسط ۴ مأمور لباس شخصی بازداشت و به بند تشخیص زندان مرکزی اراک منتقل شد.
بازداشت وی جهت اجرای حکم ۴ سال و شش ماه حبس تعزیری صادره از دادگاه اراک می‌باشد.  

-روز دوشنبه ۴ شهریور نیروهای امنیتی در شهرستان مریوان یک جوان ۲۰ ساله به نام سینا جاست، از اهالی روستای نی را بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند. روز سه‌شنبه ۵ شهریور نیز در همین روستا یک جوان ۲۴ ساله دیگر به نام کارو کاوه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

-روز سه شنبه ۵ شهریورماه، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم ۱۲ سال حبس علیه انوشه آشوری شهروند دو تابعیتی ایرانی – انگلیسی و علی جوهری خبر داد. به گفته وی، انوشه آشوری و علی جوهری، هر یک به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال و به اتهام تحصیل نامشروع اموال به ۲ سال حبس محکوم شدند.  

-روز چهارشنبه ۶ شهریور آرام زندی، از فعالان کارگری ساکن سنندج توسط مأموران اداره اطلاعات این شهر همراه با خشونت شدید فیزیکی بازداشت و  به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل شد.  

-روز پنجشنبه ۷ شهریورماه  رضا مهرگان در حوالی شهرستان رامسر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

شایان ذکر است که رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان بهمئی اعلام کرد که از ابتدای شهریورماه سال جاری ۲۶ شکارچی در شهرستان بهمئی واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد بازداشت شدند.

 احضاریه‌ها

-روز یکشنبه سوم شهریورماه نسیم صادقی، فعال آذربایجانی و شهروند اهل تبریز، با دریافت ابلاغیه ای به دادگاه انقلاب این شهر احضار شد. بر اساس این ابلاغیه وی باید در تاریخ ۱۲ شهریورماه در شعبه تعیین شده حاضر شود. اتهام مطروحه علیه خانم صادقی در این ابلاغیه تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.

-رضا زارعی، فعال آذربایجانی که در دادگاه بدوی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌بود، بر اساس احضاریه‌ای که به دست او رسیده، باید ساعت ۱۰ صبح روز ۱۵ مهرماه در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی حاضر شود. اتهامات وی «تخریب تابلوهای اشخاص حقیقی»، «فعالیت علیه نظام»، «تشکیل گروه و دسته به منظور برهم زدن امنیت کشور» و «اجتماع و تبانی بر ضد امنیت داخلی کشور» عنوان شده است.

-مراد طاه‌باز و هومن جوکار دو تن از متهمین پرونده فعالان محیط زیست بازداشتی در زندان اوین برای جلسه آخرین دفاع به دادگاه انقلاب تهران احضار شدند. متهمین این پرونده نزدیک به ۶۰۰ روز گذشته را در بازداشت در زندان اوین به سر برده‌اند.

-روز پنجشنبه ۷ شهریور یک طلبه نوجوان اهل سنت در شهرستان راسک به نام اسماعیل حسین زئی، به اداره اطلاعات این شهر احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفت. در زمان بازجویی به وی گفته شده است که طی روزهای آینده، مجددا احضار خواهد شد.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان

-با وجود شدت بیماری زندانی سیاسی مطلب احمدیان در زندان اوین، مسئولان این زندان، از اعزام وی به مراکز درمانی خودداری می‌کنند. مطلب احمدیان ۳۲ساله اهل بانه، ابتدای دستگیری در سال ۸۹ توسط نیروهای اطلاعاتی در اداره اطلاعات مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در اثر ضربات وارده و عدم درمان در ۹ سال گذشته در زندان به عفونت بیضه و عفونت مجاری ادرار دچار شده است. مطلب احمدیان در بند ۸ زندان اوین روزانه از شدت درد، زجر می کشد و بیماری وی هر روز بدتر از روز گذشته پیش میرود.   

-زندانی سیاسی اکبر باقری علیرغم بیماری و نیاز به عمل جراحی همچنان در زندان تهران بزرگ محبوس است.
 این زندانی سیاسی به بیماری هموروئید شدید، بیماری کبد، کلیه و بیماری پوستی مبتلا است. مسئولان زندان، پیش از این در زندان اوین به وی قول عمل جراحی روده داده بودند و قرار بود جهت عمل جراحی به بیمارستان منتقل شود، اما پس از انتقال آقای باقری به زندان تهران بزرگ در اردیبهشت ماه ۹۸ مداوای وی متوقف شد.

-صبح روز یکشنبه سوم شهریورماه گارد زندان رجایی شهر کرج و شماری از پاسداربندها بدون هیچ دلیلی به زندانیان سالن یک بند یک این زندان حمله برده و زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. پاسداربندها به زندانیان فحاشی کرده و آنها را مورد آزار و اذیت قرار دادند. به دنبال این فحاشی و آزار و اذیت، یکی از زندانیان به نام شاهین شیخان نسبت به این عمل آنها  اعتراض کرده که مورد ضرب و شتم وحشیانه قرار گرفت و سپس به سلول انفرادی منتقل شد.

-مجید محمدنظامی، زندانی سالن ۴ زندان مرکزی کرج پس از ۱۴ سال حبس همچنان در زندان بلاتکلیف است. او در هفته اخیر اقدام به یک اعتصاب غذای اعتراضی ۵ روزه همراه با دوختن لب کرد. اما با بی اعتنایی مسئولان این زندان با گفتن این جمله که «اعتصاب غذا جرم است» مواجه شد.

-فرزاد منصوری، زندانی زندان سراوان محروم از رسیدگی‌های پزشکی می‌باشد. وی از بیماری گوارشی و عفونت داخلی رنج می‌برد اما به‌رغم درخواست های مکرر از معالجه مطلوب محروم مانده است. در زندان سراوان تعداد دیگری از زندانیان بند ۱ و ۲ و ۳ بیمار هستند اما عدم حضور پزشک در بهداری و عدم رسیدگی بهیار و نبود دارو مشکلاتی جدی برای این زندانیان به وجود آورده است.

-غلامرضا ضیایی که به تازگی به ریاست زندان اوین منصوب شده، محدودیت‌های جدیدی را بر زندانیان سیاسی بند زنان این زندان اعمال کرده است. طبق این محدودیت‌ها، زمان ملاقات‌های کابیینی زندانیان سیاسی زن زندان اوین به ۲۰ دقیقه کاهش پیدا کرده و ملاقات‌های حضوری که تا پیش از این دو بار در ماه بود، به ماهی یک بار کاهش پیدا کرده است.

از سوی دیگر یک تلفن عمومی کارتی هوشمند در بند نصب شده و زندانیان تنها به ۶ شماره تلفنی که در فرم مربوطه وارد کرده‌اند می‌توانند زنگ بزنند. آن‌ها در هفته تنها ۳۰ دقیقه حق تماس دارند و تماس‌ها سه روز در هفته و هر بار ۱۰ دقیقه است. هم‌چنین به زندانیان اعلام شده تا اطلاع ثانوی هیچ وسیله‌ای را از خانواده‌های آنان تحویل نخواهند گرفت.

صدور احکام

-دو متهم به سرقت تلفن همراه در تهران در دادگاه جزایی و عمومی هر یک به تحمل ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال حبس محکوم شدند. این متهمین از سال ۹۵ در بازداشت به سر می برند.

-روز شنبه ۲ شهریور حسن سعیدی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در تهران توسط دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت استفاده از وسایل مخابراتی هوشمند و عضویت در احزاب و گروه‌ها و دستجات سیاسی و اجتماعی محکوم شد.  

-صبح روزسه‌شنبه ۵ شهریور امان الله بلوچی، روحانی اهل سنت محبوس در زندان زهدان به اعدام و ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

-مرضیه امیری، روزنامه‌نگار زندانی، در دادگاه بدوی به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد که ۶ سال آن اجرایی می‌شود.    

-کیومرث مرزبان، نویسنده و طنزنویس که نزدیک به یک سال گذشته را در زندان اوین در بازداشت به سر برده است، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد. وی به اتهام «توهین به مقدسات» به ۷سال و شش ماه حبس تعزیری، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال و شش ماه حبس تعزیری، به اتهام «توهین به رهبری» به ۳ سال حبس تعزیری و به اتهام «توهین به مسئولین» به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

-صبا کردافشاری، فعال مدنی بازداشتی در زندان اوین توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲۴ سال حبس تعزیری محکوم شد که ۱۵ سال حبس تعزیری به اتهام «اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب» در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. اتهامات دیگر او «فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی» اعلام شده است.  

-روز دوشنبه ۴ شهریور دادگاه انقلاب تهران ۹ فعال مدنی را مجموعا به ۵۴ سال حبس تعزیری محکوم کرد. ۵ سال حبس تعزیری به  اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» در خصوص هر یک از این شهروندان قابل اجرا خواهد بود.  این فعالین مدنی به نام‌های شیما بابایی، محمود معصومی، داریوش آبدار، بهنام موسیوند، سعید اقبالی، مژگان لعلی، سعید سیفی جهان، شقایق محکی، نادر افشاری می‌باشند.

-روز دوشنبه ۴ شهریور سپیده فرهان فعال مدنی ساکن تهران، به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق بطور قطعی محکوم شد.

-یک معلم کُرد به نام  یاسر امینی‌آذر، دبیر مدارس مهاباد توسط دادگاه انقلاب این شهرستان به ١۵ ماه زندان محکوم گردید. یاسر امینی‌آذر، روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری در حین خروج از مدرسه توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافت. این معلم کُرد به تحریک دانش‌آموزان برای تعطیلی مدرسه در جریان تحصن سراسری معلمان در اسفندماه سال گذشته و تشویق و تحریک دبیران برای شرکت در تحصن متهم شده بود.

-۹ تن از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه هر کدام به ۸ ماه حبس تعزیری و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شدند که تا پایان مدت تعیین شده توسط دادگاه به صورت تعلیق خواهد بود.

-حسن روشن، ملی پوش سابق و پیشکسوت تیم فوتبال استقلال تهران توسط دادگاه کیفری مجتمع قضایی کارکنان دولت به ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی محکوم شد. او به اتهاماتی از جمله نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و افتراء به تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و پرداخت جریمه ای بالغ بر یک میلیون ریال محکوم شده است.

-رسول طالب مقدم، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه توسط دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال تبعید به خراسان جنوبی و دو سال محرومیت از عضویت در دستجات، احزاب و گروه ها و استفاده از تلفن همراه محکوم شد.   

-روز پنجشنبه ۷ شهریور، یک شهروند از اهالی پیرانشهر به نام صدیق سیدان، در نزدیکی شهرک صنعتی پیرانشهر در ورودی این شهر به دلایل نامشخصی توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت صدیق سیدان بدون ارائه‌ مجوز قضایی و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

 قتل

 نیروهای نظامی در ایران با هدف قرار دادن یک کولبر از فاصله نزدیک وی را به قتل رساندند. بامداد روز یکشنبه ۳ شهریور نیروهای نظامی ایران در مرز بروشکانی بانه  یک کولبر جوان به‌نام عبدالسلام ننور را با شلیک مستقیم بە قتل رساندند. نیروهای مسلح در نوار مرزی بانه بسوی دسته ای از کولبران تیراندازی کردند. بر اثر این آتشباری که از فاصله بسیار نزدیک صورت گرفته است عبدالسلام ننور به قتل رسید. شاهدان عینی گفته اند که تیراندازی بسوی این کولبر از فاصله آنچنان نزدیکی صورت گرفته که قتل شبیه به اعدام بوده است.

شامگاه چهارشنبه ۶ شهریور ، یک صیاد اهل استان هرمزگان بنام مسعود سنگ تراش در منطقه درگهان قشم  با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی جان خود را از دست داد.

گزارشگران بدون مرز: ایران بزرگ‌ترین زندان زنان روزنامه‌نگار

بنا بر تازه‌ترین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران با۱۰روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زن که در بازداشت به سر می‌برند؛ به بزرگ‌ترین زندان در جهان برای زنان روزنامه‌نگار تبدیل شده است.

این سازمان در تازه‌ترین گزارش خود از موج تازه‌یی از بازداشت و سرکوب روزنامه‌نگاران و شهروند – خبرنگاران در ایران خبر داده است. بنا بر این گزارش ایران در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۹ از میان ١٨٠کشور جهان در رده ۱۷۰ قرار دارد. اما زمانی که سخن بر سر فشار بر زنان خبرنگاران است، ایران به ته جدول سقوط می‌کند. بنا به گفته این سازمان ایران که پیش از این یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه نگاران بود، امروز به بزرگترین زندان جهان برای فعالان رسانه‌ای زن تبدیل شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com