قطع روابط ممکن است سخت و در برخی موارد درد آور باشد. اما فرض کنید کسی که برای مدت زمانی عاشقش بودید و با او رابطه عاطفی داشتید، قصد داشته باشید به خاطر این قطع رابطه از شما انتقام بگیرد. به نظر شما او چه کار خواهد کرد؟ برای یک عاشق دل سوخته راه های زیادی وجود دارد که می تواند با آن انتقام خود را بگیرد. اما با توجه به گسترش دنیای مجازی، امروزه پورن انتقامی به اولین انتخاب اغلب این افراد تبدیل شده است.

تعریف پورن انتقامی از دیدگاه دولت عبارت است از: “پخش عکس ها یا ویدئو های خصوصی و برهنه، شخص دیگری بدون اجازه او، به قصد سر افکندگی و پریشانی فرد”. در برخی موارد اطلاعات خصوصی دیگری هم به همراه عکس و ویدئو منتشر می شود. این کار منجر به ایجاد حس آسیب پذیری در فرد می شود و حتی ممکن است جان وی را در خطر بیاندازد. کمترین تاثیر این کار، ضربه روحی روانی است که به قربانی وارد می شود.

پس چرا افراد دست به این کار می زنند؟

تمایل به انتقام گیری از فردی که به شما آسیب رسانده یک حس فراگیر است. احساس ضربه خوردن یا خیانت ممکن است فرد را خشمگین کرده و نیاز به وارد کردن درد و رنجی مشابه به طرف مقابل را در او بیدار کند. کنترل این احساسات ممکن است برای برخی سخت باشد، همچنین فرد حس می کند پورن انتقامی بهترین ابزار برای وارد کردن بیشترین ضربه و ایجاد حس سرافکندگی است.

آفرودیتی پینا یکی از اساتید ارشد روانشناسی دانشگاه کنت، درباره پورن انتقامی و کسانی که این جرم را مرتکب می شوند، تحقیقی انجام داد. وی به این نتیجه رسید که در میان افرادی که مرتکب این جرم می شوند خصوصیات مشترکی وجود دارد. معمولا این افراد به طور کلی حس همدلی نداشته و در مورد رفتار های آزاد دهنده دیگران واکنش چندانی از خود نشان نمی دهند.

افزایش مقبولیت پورن (که به نظر اغلب مردم بی ضرر است)، نقش مهمی در بروز چنین رفتاری دارد. نگاه کردن مداوم به فیلم های مستهجن، بر روی رفتار افراد تاثیر می گذارد. درد و حس خیانتی که در زمان قطع رابطه به فرد هجوم می آورد و تمایل به ضربه زدن به آن فرد از طریق افشاء مسائل خصوصی و شرم آور، به نظر افرادی که پورن دیدن برایشان سرگرمی است، هیچ ایرادی ندارد.

رواج مقبولیت مشاهده تصاویر جنسی، چه برای مردان و چه برای زنان، باعث شده از هر ابزاری برای سوءاستفاده و دستکاری به این شکل، مورد استفاده قرار بگیرد. به خاطر تاثیرات حساسیت زدایی پورن، بسیاری فکر می کنند که سکستینگ یا نشان دادن قسمت های خصوصی بدن از طریق ویدئو، نوعی بیان درست امیال و احساسات می باشد. این طرز فکر باعث شده مردم از عواقب احتمالی و درد و رنج ناشی از انتشار این عکس ها و ویدئو های خصوصی غافل شوند. علاوه بر این پورن باعث شده که افراد حس همدلی و همدردی کم تری احساس کنند و در نتیجه گورن انتقامی را یک کار درست و عاقلانه تلقی کنند.

چه باید کرد؟

پاسخ دهی به این سوال کار آسانی نیست. اما برای شروع می توانید طوری رفتار کنید که هیچ فایلی در درست طرف مقابل نداشته باشید که بتواند از آن به عنوان پورن انتقامی استفاده کند. با اینکه هم زنان هم مردان می توانند قربانی چنین عملی واقع شوند، اغلب زنان هدف این حملات قرار می گیرند. بهترین و عاقلانه ترین راه اجتناب از هر موقعیتی است که امکان عکس گرفتن یا فیلم برداری از شما وجود دارد به خصوص هنگام رابطه جنسی یا برهنگی.

البته در صورتی که فرد مقابل بدون اجازه شما بخواهد این کار را انجام دهد، اجتناب از آن غیر ممکن است. در صورتی که متوجه شدید عکس خصوصی شما پخش شده، می توانید شکایت کنید. اخیرا این اتفاق برای میشا بارتن یک بازیگر هالیوود اتفاق افتاد. با توجه به تلاش های وی در ایالت کالیفرنیا، موفق شد مجوز دستگیری محرم را دریافت کند.

میشا در مصاحبه ای بیان کرد: “قرار گرفتن در این موقعیت درد آور است، وقتی متوجه شدم کسی که عاشقش بودم و به او اعتماد داشتم، بدون اجازه من، با کار گذاشتن دوربین های مخفی از خصوصی ترین لحظات من فیلم برداری کرده، بزرگترین ترسم به واقعیت پیوست. کمی بعد متوجه چیز وحشتناک تری شدم، این که او قصد داشت این فیلم ها فروخته و منتشر کند. من در راه مبارزه با چنین فسادی، تمام تلاشم را کردم؛ نه فقط به خاطر خودم، بلکه به خاطر تمامی زنانی که دچار چنین حوادثی می شوند”.

اگر شما هم قربانی پورن انتقامی شده اید، قوانین کشورتان را مطالعه  کنید و از فرایند ها و مجازات های مرتکبین این جرم آگاه شوید. اما به طور کلی این کار در تمامی کشور ها جرم محسوب شده و مجازات قانونی دارد.

تماشای پورن عموما تاثیرات بدی بر روی افراد خواهد داشت، اما به خاطر داشته باشید که تاثیرات پورن انتقامی بدتر از آن است. تاثیر این رفتار از سوی فردی که زمانی عاشق او بودید و به او اعتماد داشتید، باعث ایجاد مشکلاتی در روابط آینده فرد خواهد شد. این کار علاوه بر رنج و شرمساری، احساس بی اعتمادی و عدم اعتماد به نفس هم به همراه خواهد داشت. اگر شما هم قربانی چنین خیانتی شده اید، به یاد داشته باشید که مقصر شما نیستید و هیچ حق انتخابی نداشته اید.

چطور از پورن انتقامی پیش گیری کنیم؟

  1. ساده ترین راه، عدم حضور در عکس های برهنه می باشد. زمانی که یک فایل ایجاد شد، خطراتی همچون تبادل داده ها، انتشار بدون اجازه فرد، سرقت دستگاه ها و هک شدن آن، امنیت فایل ها را تهدید می کنند. امروزه در تمامی تلفن های همراه، تبلت ها و کامپیوتر ها به خاطر اینکه حداقل در مدت زمان کوتاهی به اینترنت متصل هستند و تدابیر امنیتی کافی ندارند، احتمال سرقت اطلاعات از آن ها وجود دارد.
  2. در صورت ارسال عکس یا فایل، باید تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ کنید. برای مثال می توایند قبل از ارسال فایل را رمزنگاری کنید تا دسترسی برنامه های رابط به آن قطع شود.
  3. حتما برنامه امنیتی نصب کنید تا در صورت نفوذ به کامپیوتر یا دیگر ابزارهای، به شما هشدار داده شود.
  4. عکس های لخت یا با لباس زیر دیگران را در گوشی خود ذخیره نکنید؛ برای مثال ویدئویی که با دوستان برای مزاح ضبط کرده اید، عکس های افراد خانواده که در طول مسافرت گرفته اید، یا عکس های شریک قبلی زندگی خود. حتی اگر فکر می کنید عکس های شما در دست کس دیگری است، از آنها بخواهید عکس های شما را پاک کنند.
  5. قربانیان پورن انتقامی معمولا جوان و کم سن و سال هستند، با توجه به مشکلات فراوانی که فضای مجازی به همراه دارد، وجود ارتباط مناسب بین فرزند و والدین برای جلوگیری و حل این مشکلات حیاتی است.
  6. اطلاعات خصوصی خود را در شبکه های اجتماعی پخش نکنید، در صورتی که متوجه شدید عکس شما در یکی از شبکه های اجتماعی پخش شده، به راحتی می توانید با مسئولین آن شبکه تماس گرفته و درخواست حذف آن را داشته باشید.

قوانین پخش تصاویر نامتعارف در ایران:

  1. بر‌اساس ماده ۱۴ قانون جرایم رایانه‌ای، هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده، محتویات مستهجن را منتشر و توزیع کند، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از ۵ تا۴۰  میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

در واقع بر اساس این ماده قانونی، هیچ‌کس نمی‌تواند عکس مستهجنی از خود یا دیگران ولو این‌که ایرانی نباشند، منتشر کند و اگر چنین کاری انجام دهد، مجازات خواهد شد.

  1. ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای به طور مشخص هتک حیثیت از طریق انتشار تصاویر خصوصی را دارای عنوان مجرمانه دانسته و در این خصوص تاکید می‌کند «هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت، تصویر، فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»
  2. براساس ماده ۱۶ قانون مزبور «هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی،‌ فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کرده و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.» همچنین اگر تصاویر مستهجن باشد در این صورت مرتکب به حداکثر هر دو مجازات محکوم می‌شود.
  3. تهیه فیلم از محل های اختصاصی بانوان: بر طبق بند ب ماده ۵ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر مجاز می نمایند مصوب ۱۳۸۶، تهیه فیلم یا عکس از محل هایی که اختصاصی بانوان بوده و آن ها فاقد پوشش مناسب باشند مانند حمام ها، استخر ها و یا تکثیر و توزیع آن جرم می باشد و مجازات آن ۲ تا ۵ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و ۷۴ضربه شلاق می باشند.
  4. بر طبق بند خ ماده مذکور تهیه مخفیانه فیلم مبتذل از مراسم خانوادگی و اختصاصی دیگران و یا تکثیر آن هم جرم محسوب می شود و مرتکب به مجازات ۲ تا ۵ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com