با افزایش روز افزون هک و سرقت اطلاعات ، دانستن این که آیا اطلاعات ورود به حساب کاربران به دست هکرها افتاده یا نه، سخت تر شده است.

خوشبختانه گوگل چاره کار را یافته است.

گوگل در روز ۵ فوریه، که روز اینترنت امن نامگذاری شده، سرویس جدیدی معرفی کرد. با استفاده از این ابزار اگر نام کاربری و رمزی وارد شده، قبلا در سایت های هک شده به کار رفته باشد، به شما هشدار داده خواهد شد.

این سرویس جدید که به صورت رایگان به عنوان یک افزونه (Extension) برای گوگل کروم به نام Password Checkup عرضه گردیده، به صورت خودکار اطلاعات وارد شده توسط کاربر در هر سایتی را با پایگاه داده رمز گذاری شده­ای که بیش از ۴ ملیون رمز هک شده در آن ذخیره شده، مقایسه می­ کند.

در صورتی که اطلاعات وارد شده در لیست رمزهای لو رفته قرار داده باشد، Password Checkup اعلانی به کاربر خواهد داد تا رمز خود را تغییر دهد.

حتما می ­پرسید آیا گوگل می­ تواند اطلاعات ورود به سیستم شما را ببیند؟ جواب منفی است، این شرکت از یک سری تدابیر برای حفظ حریم خصوصی استفاده کرده تا تمامی اطلاعات خصوصی شما ناشناس نگه داشته شود، برای تحقق این امر قبل از مقایسه آنها با پایگاه داده آنلاین خودش، اطلاعات را رمز گذاری می­ کند.

گوگل بیان کرد: Password Checkup را با تکنولوژی های حفظ حریم خصوصی طراحی کرده ایم تا هرگز این اطلاعات شخصی را در اختیار گوگل هم قرار ندهد. این شرکت تاکید کرد: ما حتی برنامه را طوری طراحی کرده ایم که یک مهاجم هم نتواند از آن سوءاستفاده کند و نتواند نام­های کاربری و رمزها را بدست آورد. در نهایت تمامی آمارهایی که این برنامه ارائه می ­دهد، ناشناس خواهد ماند.

همچنین، این برنامه مثل دیگر ابزارهای ضعیف هشدار دهنده­ نیست، که در صورت استفاده از یک رمز پر کاربرد و قابل هک به شما هشدار دهد.

گوگل بیان کرد: ما Password Checkup را طوری طراحی کردیم که تنها زمانی به شما هشدار دهد که اطلاعات مورد نیاز برای دستیابی به حساب شما به دست مهاجم افتاده باشد. علاوه بر این، ما به خاطر رمزهای قدیمی که آنها را تغییر داده­اید را رمزی مثل ۱۲۳۵۴۵۶ مزاحم شما نخواهیم شد. ما تنها زمانی به شما هشدار می­ دهیم که نام کاربری و رمز فعلی شما دقیقا با رمزهای موجود در پایگاه داده ما مطابقت داشته باشد، چرا که این نوید یک فاجعه بزرگ است.

افزونه مرورگر کروم، به نام Password Checkup به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته و می ­توانید آن را دریافت کنید.

گوگل علاوه بر  ابزار جدید کروم، ۵ نکته امنیتی اساسی هم مطرح کرده که شامل آپدیت نگه داشتن برنامه­ ها، استفاده از رمزهای جداگانه برای هر سایت، استفاده از ابزار Security Checkup گوگل، اضافه کردن شماره یا آدرس ایمیل برای بازیابی حساب و استفاده از احراز هویت دو مرحله ­ای می ­باشد.

کاربران کروم می­ توانند با رعایت این نکات، امنیت خود را در فضای اینترنت تامین کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com