این عکس را امروز رفیقی از ایران فرستاده و نوشته:
“امروز در کنار رفیق فرمانده.”

*****************

کوتاه در مورد هشتم تیر ماه
 نویسنده: امیر چمنی

هشت تیرماه، روز تلخی‌ست. روز شهادت فرمانده ⁧«حمید اشرف»⁩ و ده تن از هم‌رزمانش در جلسه مرکزیت «سازمان چریک‌های فدایی خلق» در خانه‌ی تیمی در تهران، به سال پنجاه‌وپنج و روز گلوله‌بارانِ ⁧«روح‌انگیز دهقانی»⁩ و ⁧«اسمر آذری⁩» در زندان تبریز به سال شصت.

‏سیزده سال زندگی چریکی، شش سال مبارزه‌ی حرفه‌ای و چهارده بار شکستن محاصره‌ و افزایش رکورد زندگی چریکی از شش ماه به شش سال، کشتن او را به بغرنج‌ترین مساله‌ی ساواک تبدیل کرده و شاه شخصا پیگیر پرونده‌ی او بود.
پرویز ثابتی در کتاب در دامگه حافظه می‌نویسد:
‏«هر وقت عواملی از این سازمان دستگیر یا در درگیری کشته می‌شدند، شاه می‌پرسید با ⁧حمید اشرف⁩ چه کرده‌اید؟»

پرویز معتمد، مسئول تیم تعقیب، مراقبت و شنود ساواک می‌گوید:
‏«شیوهٔ فرار ⁧#حمید_اشرف⁩ به این صورت بود که ابتدا نارنجک می‌انداخت. نارنجک که منفجر می‌شد، بلافاصله با مسلسل به سمت مأمورین شلیک می‌کرد. از هر طرف که می‌خواست فرار کند پشت سرش هم نارنجک می‌انداخت و در پناه آن می‌کوشید از منطقه دور شود.»

روح‌انگیز دهقانی⁩، خواهر اشرف و ⁧بهروز دهقانی⁩، همسر ⁧کاظم سعادتی⁩ و هم‌رزم ⁧علیرضا نابدل⁩ و ⁧بهروز ارمغانی⁩ بود. ⁧#صمد_بهرنگی⁩ کتاب «اولدوز و کلاغ‌ها» را بعد از ازدواج کاظم سعادتی و روح‌انگیز دهقانی به آن‌ها تقدیم کرده بود.
‏کاظم سعادتی سال پنجاه بازداشت می‌شود و با فریب دادن ساواک همان شب آزاد می‌شود. اما چون می‌دانست تحت تعقیب ساواک است، برای اینکه هم‌رزمانش از طریق وی لو نروند، شبانه با زدن رگ دستش در حمام خودکشی کرد.
روح‌انگیز دهقانی⁩، چریک فدایی خلق، خرداد سال شصت بازداشت شده و هشت تیر شصت به همراه ⁧«اسمر آذری»⁩ در ⁧زندان تبریز⁩ ⁧تیرباران⁩ شد.

روح‌انگیز بیست‌وشش بهمن پنجاه‌وهفت در جریان تسخیر ارتش در جمع انقلابیون گفته بود:
‏«اسلحه مال مردم است، باید در دست مردم و فرزندان شجاع مردم و دست خودمان باشد تا دشمنان از آن در کشتن خلق و فرزندان قهرمان خلق سوء استفاده نکنند.»

اسمر آذری⁩ در جمع شاخه‌ی تبریزِ چریک‌های فدایی خلق (دهقانی‌ها، نابدل، سعادتی) رشد یافت.

در جریان اعتراضات‌ خانواده‌های زندانیان سیاسی مقابل ⁧زندان تبریز⁩ در سال شصت، اسمر، دادیار و معاون دادستان را کتک زده و بازداشت می‌شود. در جریان محاکمه نیز موسوی تبریزی را سیلی زده و به ⁧حبس ابد⁩ محکوم می‌شود. بعد از اتفاقات سی خرداد شصت در زندان تبریز ⁧اعدام⁩ می‌شود.

🔺 خیابان
https://t.me/joinchat/AAAAAD7z1VJxJrelp8zr2g

 

***********************

 

به بهانه‌ی هشتم‌تیرماه، سالروز جان‌باختن حمید اشرف

متنی از گروه نویسندگان #سرخط

https://t.me/SarKhatism

file:///C:/Users/Owner/Downloads/Telegram%20Desktop/به%۲۰بهانه%۲۰جان%۲۰باختن%۲۰حمید%۲۰اشرف.pdf

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com