آمار طلاق در جمهوری اسلامی بصورت فاجعه باری افزایش یافته است. بیشترین تعداد طلاق، نه تنها در تاریخ ۴۱ ساله جمهوری اسلامی، بلکه در تاریخ ایران در دولت روحانی اتفاق افتاده است. از سال ۹۲ تا کنون بیش از یک میلیون طلاق (جدا شدن دو میلیون زن و مرد از هم) صورت گرفته است. در جدول ذیل آمار طلاق سالیانه در دولت روحانی دیده می شود:

سال

تعداد طلاق

۱۳۹۲

۱۵۵۳۶۹

۱۳۹۳

۱۶۳۵۷۲

۱۳۹۴

۱۶۳۷۶۵

۱۳۹۵

۱۸۱۰۴۹

۱۳۹۶

۱۷۶۹۲۲

*۱۳۹۷

۱۸۲۳۰۰

جمع

۱۰۲۲۹۷۷

بیشترین نرخ طلاق، نه تنها در تاریخ ۴۱ ساله جمهوری اسلامی، بلکه در تاریخ ایران در دولت روحانی اتفاق افتاده است. نرخ ازدواج و افزایش نرخ طلاق یک فاجعه بوقوع پیوسته است.  آمار ها نشان می دهد که ایران از این لحاظ به سمت یک بحران و فروپاشی اجتماعی می رود. بطور کلی هم اکنون در دولت روحانی در هر ساعت ۲۱ طلاق صورت می پذیرد (منبع ۵ و ۶). آنطور که روزنامه ها می نویسند، سی درصد جوانان شش کلان شهر بصورت مجردی زندگی می کنند(منبع ۱) و در کشور سیزده میلیون دختر و پسر ازدواج نکرده داریم. (منبع ۷) بنا به گفته معاون امور اجتماعى و فرهنگى وزارت کشور نرخ طلاق که در سراسر کشور ٢٣ درصد اعلام شده در شمال تهران در منطقه شمیران ۶٠ تا ۶٧ درصد است. (منبع ۸)

متاسفانه از سال ۱۳۸۹  نرخ ازدواج در ایران کاهش یافته است و از سال ۱۳۸۹  تا پایان ۱۳۹۷ نرخ ازدواج ۳۶ درصد کاهش یافته است.

به گفته معاون امور اجتماعى و فرهنگى وزارت کشور نرخ طلاق که در سراسر کشور ٢٣ درصد اعلام شده در شمال تهران در منطقه شمیران ۶٠ تا ۶٧ درصد است.

بهر حال رشد شدید طلاق در ایران نشانه وخیم شدن وضعیت اقتصادی مردم ، بیکاری گسترده جوانان، رکود و فساد گسترده، دزدی شدید فراگیر و غارت کشورمی باشد، که ناشی از سو مدیریت کلان در کشور می باشد. بهر حال دولت روحانی علیرغم وعده های بسیاری که در ابتدا به کار خود به مردم داد در حل مشکلات اقتصادی کشور عاجز بوده است.

کاهش ازدواج و افزایش نرخ طلاق شدیدا به وضعیت اقتصادی جوانان و بیکاری آنها وابسته است. با توجه به اینکه به گفته وزیر کار بطور رسمی سه میلیون و سی صد هزار نفر بیکار داریم (منبع ۴)، ولی بصورت غیر رسمی به گفته برخی کارشناسان ده میلیون نفر بیکار داریم، و همچنین سالیانه یک میلیون متقاضی جدید به بازار کار وارد می شود و سیستم تنها می تواند حداکثر برای ۴۰۰هزار نفر کار ایجاد و ۶۰۰سالیانه هزار نفر به تعداد بیکاران اضافه می شود و شغلی نمی یابند (همان منبع ۴) همین مسئله بحران طلاق و کاهش ازدواج را تشدید می کند.
بهرحال بیشترین نرخ طلاق، نه تنها در تاریخ چهل و یک ساله جمهوری اسلامی، بلکه در تاریخ ایران در دولت روحانی اتفاق افتاده است. با توجه به موارد ذکر شده پیش بینی می شود که تا پایان دولت روحانی نرخ طلاق و کاهش ازدواج تشدید شود، در ضمن خود دولت روحانی نیز در زمینه فاجعه افزایش طلاق و کاهش ازدواج برنامه ای ندارد.
جدول ذیل آمار بیست و پنج ساله نسبت ازدواج به طلاق تا سال ۱۳۹۷ را نشان می دهد:

در سال ۱۳۵۷ به ازا هر دوازده ازدواج یک طلاق داشته ایم، هم اکنون به ازا هر سه ازدواج یک طلاق داریم.

همان طور که در نمودار زیر مشهود است، تعداد طلاق‌ها از آغاز دهه ۷۰، روندی صعودی داشته است. اما از اوایل دهه ۸۰ همزمان با افزایش تعداد ازدواج‌ها که بیشتر مربوط به متولد دهه ۶۰ بود، تعداد طلاق‌ها هم افزایش یافت. تا جایی که در سال ۱۳۸۵، تعداد طلاق‌ها به بیش از دو برابر سال ۱۳۷۵ رسید:

در سال ۱۳۵۷ در کشور حدود پانزده هزار طلاق داشته ایم، با توجه به رشد دو برابری جمعیت از سال ۵۷، اگر بصورت عادی پیش میرفت رشد طلاق باید بود دو برابر می شد و در جامعه باید بود حداکثر ۳۰ هزار طلاق در سال را می داشتیم، ولی با کمال تعجب می بینیم که آمار طلاق به بصورت فاجعه باری افزایش یافته و یک رشد دوازده برابری (۱۲۰۰ درصدی) را تجربه کرده است، در نمودار و جدول ذیل دیده می شود.
بهر حال رشد شدید طلاق در ایران نشانه وخیم شدن وضعیت اقتصادی مردم ، بیکاری گسترده جوانان، رکود و فساد گسترده، دزدی شدید فراگیر و غارت کشور می باشد، که ناشی از سو مدیریت کلان در کشور می باشد. بهر حال دولت روحانی علیرغم وعده های بسیاری که در ابتدا به کار خود به مردم داد در حل مشکلات اقتصادی کشور عاجز بوده است.

سال

تعداد طلاق

۱۳۵۷

۱۵۲۵۳

۱۳۵۸

۲۱۱۷۰

۱۳۵۹

۲۳۹۸۷

۱۳۶۰

۲۴۴۲۳

۱۳۶۱

۳۱۲۲۱

۱۳۶۲

۳۵۸۶۷

۱۳۶۳

۳۵۱۷۸

۱۳۶۴

۳۸۹۸۳

۱۳۶۵

۳۵۲۱۱

۱۳۶۶

۳۳۴۳۳

۱۳۶۷

۳۳۱۱۴

۱۳۶۸

۳۳۹۴۳

۱۳۶۹

۳۷۸۲۷

۱۳۷۰

۳۹۳۳۶

۱۳۷۱

۳۳۹۸۳

۱۳۷۲

۲۹۳۱۲

۱۳۷۳

۳۲۷۰۶

۱۳۷۴

۳۴۷۳۸

۱۳۷۵

۳۷۸۱۷

۱۳۷۶

۴۱۸۱۶

۱۳۷۷

۴۲۳۹۱

۱۳۷۸

۵۱۰۴۴

۱۳۷۹

۵۳۷۹۷

۱۳۸۰

۶۰۵۵۹

۱۳۸۱

۶۷۲۵۶

۱۳۸۲

۷۲۳۵۹

۱۳۸۳

۷۳۸۸۲

۱۳۸۴

۸۴۲۴۱

۱۳۸۵

۹۴۰۴۰

۱۳۸۶

۹۹۸۵۲

۱۳۸۷

۱۱۰۵۱۰

۱۳۸۸

۱۲۵۷۴۷

۱۳۸۹

۱۳۷۲۰۰

۱۳۹۰

۱۴۲۸۴۱

۱۳۹۱

۱۵۱۷۶۳

۱۳۹۲

۱۵۵۳۶۹

۱۳۹۳

۱۶۳۵۷۲

۱۳۹۴

۱۶۳۷۶۵

۱۳۹۵

۱۸۱۰۴۹

۱۳۹۶

۱۷۶۹۲۲

*۱۳۹۷

۱۸۲۳۰۰

*پیش بینی

 

منابع:

۱- سی درصد جوانان شش کلانشهر «زندگی مجردی» دارند – ایسنا

۲- چرا ۱۱ میلیون دختر و پسر ازدواج نکرده داریم؟ – جام جم

۳- افزایش ۱۰,۵ درصدی طلاق در سال ۹۵ نسبت به ۹۴/ بیشترین طلاق‌ها در کدام ترکیب سنی رخ می‌دهد؟ + جدول – ایانا

۴- وزیر کار خبر داد ۶۰۰ هزار شغل در سال کسری داریم/ ورود یک میلیون متقاضی جدید به بازار کار

۵- آمار های مرکز آمار ایران

۶- آمارهای ادراه ثبت احوال کشور

۷ ۱۳ میلیون مجرد و ۲۲۰ هزار مجرد قطعی در کشور

۸- آمار طلاق در شمال تهران ۶٧ درصد است

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com