در جریان برگزاری مراسم روز جهانی کارگر (۱ می) در مقابل ساختمان مجلس و اتفاقات پس از آن ده‌ها تن بازداشت و به زندان‌های اوین، قرچک و تهران بزرگ منتقل شدند. ۲۲ تن از این افراد کماکان در بازداشت به سر می برند و تداوم بازداشت چهار تن از این افراد به نام های ندا ناجی، عاطفه رنگریز، محسن سلیمانی نژاد و ناهید خداجو علیرغم صدور قرار کفالت و وثیقه صورت می گیرد. گفته می شود از این بین قرار کفالت ۳ تن تودیع شده است با این حال برخلاف قانون تاکنون از آزادی آنان نیز جلوگیری شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرغم تودیع قرار کفالت سه تن از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر به نام‌های ندا ناجی، عاطفه رنگریز و محسن سلیمانی نژاد، از آزادی آنان جلوگیری شده است.

از میان ۲۲ تن از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر که کماکان در بازداشت به سر می برند برای این سه تن قرار کفالت و برای ناهید خداجو قرار وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی صادر شده است. با این حال این ۴ تن کماکان در بازداشت به سر می برند.

علاوه بر این ۴ تن، ۱۸ بازداشت شده دیگر به نام‌های “مرضیه امیری، سمانه طاهری، اعظم خضری، نسرین جوادی، رضا شهابی، حسن سعیدی، فرهاد شیخی، رسول طالب مقدم، خرسندی، عباس شیخی، عادل گرجی، مهدی عظیمی، محمد اصلاغی، کیوان صمیمی، داود رفیعی، حسین مرادی، محسن حادث و اکبر جمشیدی” در بلاتکلیفی و در بازداشت به سر می برند.

برخورد با فعالان کارگری در روز کارگر در ایران به اعتراضات زیادی در سطح داخلی و بین المللی منتهی شد. دستگاه قضایی در واکنش به این اعتراضات تا کنون حاضر به شفاف سازی در باب اتهامات مطروحه و دلایل دستگیری این افراد نشده است.

لازم به یادآوری است که روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شدند.

تا تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه، ۲۲ تن از بازداشت شدگان به نام‌های ” آنیشا اسداللهی، زهرا تهرانی‌زاده، لیلا ناصروندی، سمیرا امیری و حسنی ویژه از زندان قرچک ورامین و مهدی فخری، محمد علی اصلاغی، ماهان صالحی، کامیار فکور، محمدعلی (مرداس) طاهری، علی یاور، محمد اخلاقی، افشین میرزاخانی، سهیل خدابخش، محمدرضا پناهی، محمد عادل فر، هادی سلیمانی، وحید فریدونی و ناصر محرم زاده، نیما ویژه، قاسم خالویی و سعید رضایی از زندان تهران بزرگ” با تودیع قرار کفالت آزاد شده بودند.

پیش از این در روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه، تعدادی از فعالین کارگری که تعدادشان ۱۲ تن برآورد شده بود در پارک جهان نما واقع در اتوبان تهران-کرج بازداشت شدند. ۳ تن از این فعالین به نام های پروین محمدی، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده در بازداشت مانده و به مکان نامعلومی منتقل شدند. باقی افراد ساعاتی پس از بازداشت آزاد شدند.

روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت نیز “احمد تقی زاده” فعال کارگری ساکن ارومیه و روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت ماه، دو فعال کارگری سنندج به نام های “غالب حسینی” و “مظفر صالح نیا” نیز توسط نیروهای امنیتی احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند. احضار این افراد در آستانه روز جهانی کارگر صورت گرفته و به آنها اعلام شد هیچگونه مجوزی برای تجمعات کارگری صادر نشده و در صورت تجمع، با آنها برخورد خواهد شد.

هرانا پیشتر طی گزارشی در نگاهی آماری به وضعیت کارگران در سال ۹۷-۹۸ پرداخته است. بر اساس این گزارش طی یک سال گذشته (۱۰ اردیبهشت ۹۷ تا ۱۰ اردیبهشت ۹۸)، مرگ دست کم ۸۵۱ کارگر، تعداد ۱۴۶۵ مورد مصدومیت ناشی از حوادث کار ثبت شده است. همچنین دست کم ۷۶ هزار و ۵۷۱ کارگر بیش از ۲ هزار و ۵۹ ماه معوقات مزدی دارند و در این بین کارگران حداقل ۴۹۸ بار دست به تجمع اعتراضی زدند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com