Animal-Rights-Watch-ARW-5693

دیده بان حقوق حیوانات: به گزارش موج، ماهی قرمز که همه ساله میهمان سفره هفت سین ایرانیان است، در گروه ماهیان زینتی طبقه بندی می شود. اما تولیدکنندگان ماهیان زینتی به هیچ وجه به تولید این ماهی نمی پردازند.
رییس اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان زینتی پیش از این گفته بود که به دلیل عدم صرفه اقتصادی تولید ماهی قرمز، تولیدکنندگان ماهیان زینتی کمتر تمایل به تولید این دسته از ماهیان زینتی دارند.
مسعود صالحی اعلام کرده بود که ماهی قرمز در استخرهای خاکی شمال کشور و در مزارع میوه پرورش می یابند. اما به رغم این سخنان، کارشناس مسئول تکثیر و پرورش ماهیان زینتی شهرستان بابلسر، کاشان و اصفهان را قطب تولید ماهیان زینتی می داند.
وی در پاسخ به این سئوال که چطور شهر خشکی نظیر کاشان تولیدکننده ماهی قرمز است، می گوید: در مناطق خشکی نظیر اصفهان، مردم به دلیل دوری از طبیعت، سعی می کنند فضای سبز و محیط طبیعی را به خانه های خود ببرند. شاید به همین خاطر است که در استان های شمالی، فروش ماهیان زینتی و گل و گیاه آپارتمانی بسیار کم است. اما در مناطق خشک، تقاضا برای آن زیاد و تولید را به صرفه کرده است.
صالحی با اشاره به اینکه واحدهای کوچکی در مازندران ماهی قرمز تولید می کنند، بیان می دارد: این واحدها، تولید انبوهی ندارند، بنابراین از سازمان شیلات نیز مجوز فعالیت نمی گیرند.
سالانه ۵ میلیون ماهی قرمز برای تامین نیاز بازار تولید می شود و گردش مالی این بخش حدود ۲۰ میلیارد تومان است.
به گفته رییس اتحادیه پرنده و ماهی فروشی نیمی از ماهیان قرمز تولیدی تا قبل از بازار رسانی از بین می روند.
اگرچه مهدی یوسفی خانی بر این باور است که امسال برای تامین ماهی قرمز مشکلی در بازار وجود ندارد اما محمد حسین گیلانپور تولیدکننده ماهی قرمز در بخش سنگر استان گیلان، این گفته را رد می کند.
این تولیدکننده ماهی قرمز با اشاره به اینکه امسال علیرغم آنکه سعی شده تا شرایط پرورش ماهی قرمز مشابه سال گذشته باشد، می گوید: متاسفانه میزان تولید ماهی قرمز در سال جاری بسیار کمتر از سال قبل بود.
وی ادامه می دهد: از هر استخر بین ۱۰ تا ۱۵ هزار ماهی قرمز گرفته شد. تلفاتی هم در استخرها مشاهده نکردیم اما این میزان برداشت تقریبا یک چهارم سال قبل است.
گیلانپور بهای ماهی قرمز خریداری شده از تولیدکننده را بین ۳۵۰ تا چهار هزار تومان اعلام کرد.
ماهی قرمز از دسته کپور ماهیان است. این ماهی عمدتا در استخرهای خاکی که برای پرورش این دسته از ماهیان مناسب است، پرورش می یابد. دوره پرورش ماهی قرمز از ۱۵ اردیبهشت آغاز و تا ابتدای اسفند ادامه می یابد. این آبزی در طول دوره پرورش هیچ واکسنی دریافت نمی کند. واحدهای پرورش دهنده ماهی قرمز، مجوز فعالیت خود را از شیلات دریافت می کنند. خرد و پراکنده بودن بخشی از واحدهای تولیدی سبب می شود کمتر تحت پوشش نظارت های بهداشتی از سوی دامپزشکی قرار گیرند. بنابراین همه ساله توصیه ها و هشدارهایی از سوی سازمان دامپزشکی برای مقابله با انتقال احتمالی بیماری های مشترک بین ماهی قرمز و انسان، در رسانه ها منعکس می شود. اما متاسفانه کمتر به مسایلی نظیر توجه به افزایش طول عمر ماهی قرمز و ارایه راهکارهایی برای بیشتر زنده ماندن این میهمانان نوروزی ارایه می شود.
باید توجه داشت که ماهی قرمز در ایام نوروز میهمان منازل ایرانیان است اما پس از اتمام نوروز، اگر قصد نگهداری از این میهمانان را نداریم باید آنها را در استخرهای محصور و اماکنی که بوسیله سازمان دامپزشکی برای رهاسازی ماهی معرفی می شود، آزاد کرد. رها کردن ماهی قرمز در آبهای آزاد مخاطرات زیست محیطی فراوانی به همراه دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com