دادگاه عالی در هند انجام عمل جراحی برای تغییر جنس روی نوزادان و کودکان بیناجنسی(اینترسکس) را ممنوع کرد. بیناجنسی‌ها با با ویژگی‌های جنسی متفاوتی از لحاظ کروموزوم، هورمون و یا اندام جنسی متولد می‌شوند که با تعاریف معمول از بدن “مردانه” یا “زنانه” مطابقت ندارد. همین امر سبب می‌شود که والدین و یا پزشکان بدون رضایت آگاهانه افراد در سنین کودکی و یا نوزادی یکی از دو جنس را برای فرد انتخاب کرده و عمل جراحی روی کودک انجام دهند.
بنا به دستور جدید دادگاه عالی هند انجام این عمل بر روی کودکان ممنوع خواهد شد. با این تصمیم به این افراد فرصت داده می‌شود تا در بزرگسالی جنسیت خود را تشخیص دهند. برخی خود را زن و یا مرد تعریف خواهند کرد اما برخی دیگر خود را در قالب دو جنس نمی‌دانند و معتقدند انجام عمل جراحی در کودکی فرصت انتخاب را از آنان می‌گیرد.


گوپی شانکار، فعال حقوق بیناجنسی‌ها و از اعضای عیئت مدیره ایلگای آسیا که درباره این دستور تاریخی می‌گوید: «این تصمیم یک رای تاریخی در سراسر آسیاست. یک دستگاه قضایی خواستار به رسمیت شناختن بنیادین نوزادان شده است، افرادی که حتی در آمار نیز محاسبه نمی‌شوند. هیچ حمایتی از نوزادان بیناجنسی در کشور وجود ندارد از این‌ رو، این حکم بسیار مترقی است.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com