آزار جنسی شامل انجام هرگونه عمل جنسی بدون توافق فرد می باشد که توسط متجاوز از طریق اعمال زور، تهدید، و سوء استفاده از قربانیانی صورت میگیرد که شرایط رضایت دادن را ندارند (مانند کودکان ) صورت می گیرد. این رفتار می تواند بدون برخورد فیزیکی با قربانی نیز بروز کند( مثلا ً زمانی که فردی به طور آنلاین برای شما کلمات مستهجن یا تصاویر جنسی ارسال میکند). اغلب قربانیان و متجاوزان با یکدیگر از قبل آشنا هستند. عکس العمل قربانی بلافاصله پس از آزار جنسی شامل، شوک، ترس یا حس ناباوری می باشد. از عوارض طولانی مدت آن می توان یه اختلال اضطراب، ترس و اختلال فشار روانی پس آسیبی اشاره کرد. قربانیان آزار جنسی از هر جنس و جنسیت و با هر هویت جنسیتی و از هر سنی می توانند باشند ولی کودکان و نوجوانان در معرض خطر بیشتری نسبت به بزرگسالان قرار دارند. در حالی که تلاش ها برای تغییر افرادی که دست به جرایم جنسی می زنند تا حدودی بی نتیجه مانده، روش های روانشناسی مانند گروه درمانی برای افرادی که قربانی آزار جنسی هستند، نتایج بسیار مثبتی داشته اند.
راه های التیام :

بیرون بریزید!
نوشتن راجع به تروما (ضربه ی روانی) اضطراب را کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. نوشتن راجع به مسائل عمیق روحی می تواند برای سلامتی افراد مفید باشد و عملکرد آنها را در محیط های مختلف افزایش دهد. یکی از ویژگی های مثبت نوشتن این است که فعالیت پرخرجی نیست. تقریباً هر فردی از نظر مالی توان خریدن یک قلم و دفتر را دارد. همینطور شما می توانید در هر موقعیتی قلم و دفترتان را در دست بگیرید و شروع به نوشتن کنید. این عمل می تواند حتی برای افرادی که در گذشته تجربه ی آسیب زا نداشته اند نیز مفید باشد. به این شکل که با این عمل قدرت ذهنیشان بالا می رود.

توجه ⚠️: قبل از تهیه ی دفتر، مشخص کنید کجا قرار است آن را قرار دهید؟ اگر نمی خواهید کسی به نوشته های شما دسترسی پیدا کند حتماً باید جایی امن را برای آن در نظر بگیرید. اگر از اپلیکیشن های موبایل برای نوشتن استفاده می کنید حتماً اپلیکیشنی استفاده کنید که تنها از طریق رمز عبور یا اثر انگشت یا راه های دیگر قابل بازگشایی است.

برای نوشتن، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:
◀️ سعی کنید زمان و مکان آرامی را پیدا کنید که چیزی حواستان را پرت نکند. اگر هم کمی سروصدا بود زیاد به خود سخت نگیرید. بعضی افراد راحت هستند که در ایستگاه اتوبوس، یا داخل اتوبوس، در زمان استراحت سر کار یا مدرسه در دفترچه ی خود بنویسند.
◀️ چند دقیقه به خود زمان بدهید و فکر کنید که چگونه ضربه ی روحی پس از مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفتن بر جریان زندگی شما تأثیر گذاشته؟
◀️ شروع کنید راجع به عمیق ترین احساسات و افکارتان در مورد اضطراب ناشی از آن تجربه بنویسید. اگر امکانش را دارید حداقل به مدت بیست دقیقه بنویسید (این مقدار زمان در بهترین حالت است اگر زمان ندارید هر مدت زمانی که برای نوشتن بگذارید مفید خواهد بود.)
◀️ هرگاه نوشتن تمام شد، از روی آن بخوانید. به احساسات خود هنگام و پس از خواندن آن توجه کنید. آیا پس از انجام دادن این تمرین حالتان عوض می شود؟
◀️ گرچه نوشتن در مورد تروما در بلند مدت بسیار مفید است ولی ممکن است در ابتدا اضطراب شما را بالا ببرد. بنابراین مهم است که برای زمانی که سطح استرستان بالا می رود برنامه ی دقیق داشته باشید.
◀️ حداقل دو روز دیگر موارد بالا را تکرار کنید. این تکرار در واقع موجب فعال شدن پروسه ای در مغز می شود که طی آن خاطرات مشوش شما که موجب بی خوابی یا یادآوری های بی هنگام آن تجربیات تلخ می شوند به حافظه ی بلند مدت سپرده شوند.
نکاتی دیگر در مورد نوشتن خاطراتتان:
🔴 نگران املاء و جمله بندی نباشید فقط روی محتوی تمرکز کنید و تا می توانید احساسات و افکار عمیق خود را بیرون بریزید.
🔴 تا جایی که می توانید توصیفی بنویسید. یعنی مثلاً اگر راجع به احساساتتان در هنگام واقعه می نویسید، راجع به افکاری که به این احساسات ارتباط داشتند نیز بنویسید. به عنوان مثال: احساس: “آن لحظه ترس وجودم را گرفته بود، ولی صدایم در نمی آمد.” فکر: “فکر می کردم اگر کسی بفهمد، او به مادرم آسیب می زند. تهدید کرده بود که اگر به کسی بگویم مادرم را اذیت خواهد کرد.” همینطور راجع به حسی که در بدنتان احساس می کردید بنویسید. مثلاً: “عضلاتم خشک شده بود.” یا “احساس کردم بدنم سرد شده، تمام پیرهنم از عرق تنم خیس شده بود.” نوشتن راجع به این موارد باعث می شود که ذهنتان شفاف شود و حافظه ی شما نظم بگیرد.
🔴 راجع به این بنویسید که چه چیزهایی از این تجربه یاد گرفتید؛ چه خوب چه بد.
🔴 این تجربه در حال حاضر چه تأثیری بر شما دارد؟
🔴 آرزو می کنید که چه چیزی را می توانستید تغییر دهید؟ چرا؟
🔴 چند مساله اضطراب زا را در زندگی کنونی تان لیست کنید. آیا پس از تجربه ی آزار جنسی تغییری در آنها می بینید؟ اگر تغییر کرده اند، به چه شکل؟ می توانید توضیح بدهید چرا؟
🔴 چگونه تجربه ی شما روی دیگران تأثیر گذاشته؟ در اینجا دیگران می توانند کسانی باشند که به نوعی درگیر این واقعه بوده اند یا افرادی که هم اکنون در زندگی شما هستند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com