گفتگوی رادیو پیام کانادا با عادل الیاسی حزب کمونیست ایران پیرامون قطعنامه پایانی ۱۷مین گردهمایی کمیته دیپلماسی مشترک احزاب و سازمانهای کردستانی؛ رابطه با احزاب و جریانات در کردستان؛ ادامه همکاری احزاب و سازمانهای چپ و کمونیست.


قطعنامه‌ی پایانی ۱۷مین گردهمایی کمیته‌ی دیپلماسی مشترک احزاب و سازمانهای کردستانی

​​​​​​​کمیته‌ی دیپلماسی مشترک با حضور نمایندگان احزاب و سازمانهای سیاسی کردستانیان، روز شنبه دوم مارس ۲۰۱۹/ ١١ اسفند ١٣٩٧ هفدهمین گردهمایی خود را در مرکز ک.ن.ک در بروکسل برگزار کرد.

کمیته بر اساس برنامه‌ی فعالیت خویش، در تلاش و تکاپوی بدون وقفه است. همچنین تلاش می‌کند تا دیپلماسی نیرومند را در اروپا و آمریکا و سراسر جهان ایجاد کند.

در آغاز گردهمایی گفتگویی فشرده و مفصل در مورد وضعیت کردستان و خاورمیانه، آخرین رخدادها وتغییرات، نقش نیروهای جهانی در منطقه انجام شد. فعالیت اعتصاب غذا و وضعیت اعتصاب کنندگان و بویژه فعالین زندانها یکی از محورهای گفتگوها بود. حاضرین حمایت خود را در این مورد اعلام کردند. وضعیت روژاوای کردستان، حملات و هجوم به منطقه، بحران سوریه و ارتباط میان احزاب روژاوای کردستان پس از شکست داعش یکی دیگر از محورهای گفتگوها بود.

در مورد محافظت از دستاوردهای روژاوا در سطح دیپلماتیک، تصمیم به انجام چندین دیدار و گردهمایی گرفته شد. در مورد باشور کردستان و عراق، به ویژه مناطق مورد منازعه اقلیم کردستان، تلاش برای تغییر دمگرافی این مناطق و هم زمان حمایت کردستانیان از این مناطق، همچنین دستگیر شدگان شیلادزه و بادینان و حمایت از آنها گفتگوی جدی انجام شد. وضعیت شنگال و مناطق اطراف موصل نیز جزء مباحث مورد مذاکره بود و تصمیم گرفته شد تا به شیوه‌ای همه جانبه از پیروان آئین و باورهای مختلف مانند ایزدیها و آسوریه-سریانیها-کلدانیها حمایت شود.

همچنین در مورد وضعیت باکور کردستان، حملات و اشغالگری دولت ترکیه به روژاوا و باشور کردستان، همچنین حصر آقای عبدالله اوجالان مورد بحث ویژه قرار گرفت. وضعیت روژهلات کردستان و ایران نیز بخش دیگری از گفتگوها بود. به ویژه وضعیت زندانیان و اعدام و حمله به کولبرها و بحرانهای داخلی و خارجی ایران.

در بخش دیگری وضعیت خاورمیانه و تغییرات آن تشریح شد.

حاضرین دیدگاههای خود را در قطعنامه‌ای مشتمل بر ٢۶ ماده با افکار عمومی در میان گذاشتند:

۱-لیلا گوون و صدها اعتصاب کننده در شرایط خطرناکی قرار دارند و مرحله‌ی حساسی را پشت سر می‌گذارند. صدها زندانی سیاسی نیز دست به اعتصاب غذا زده‌اند. حاضرین این مسئله را بسیار مهم و حساس می‌دانند و به آنها درود می‌فرستند. برای آنکه این تلاشها بدون قربانی به نتیجه برسد و پیروز شود، شرکت کنندگان در گردهمایی برنامه‌ریزی فوری انجام داده و فورا آنرا به اجرا خواهند گذاشت.

۲-حاضرین حصر عبدالله اوجالان را به شدت محکوم می‌کنند. همچنین به مسئولین ترکیه هشدار می‌دهند که هر چه سریعتر پاسخ درخواستهای اعتصاب کنندگان را بدهند و حصر را پایان دهند.

۳-شرکت‌کنندگان از کمیته‌ی منع شکنجه‌ی کمیسیون اروپا و کلیه‌ی سازمانهای زیربط بین‌المللی می‌خواهند که به وظایف خود پایبند بوده و از درخواستهای اعتصاب کننذگان پشتیبانی کنند.

۴-شرکت‌کنندگان از نیروهای کردستانی و خلق کردستان و دوستان خلق کرد می‌خواهند با هر شیوه‌ای از فعالین حمایت کنند، با انجام فعالیتهای گوناگون حمایت خود را نشان دهند.

۵-انتخابات منطقه‌ای که در ۳۱ مارس در ترکیه و باکور کردستان انجام می‌شوند، این مقطع برای خارج کردن شهرداری‌های غصب شده از دست دشمن و تحقق خودمدیریتی خلق بسیار مهم است. در این زمینه ما به هم پیمانیهای کردستانی درود می‌فرستیم که در زیر چتر ه.د.پ گرد هم آمده‌اند. از خلق کردستان و دمکراسی خواهان می‌خواهیم که از لیست ه.دپ حمایت کنند.

۶-از همه‌ی نیروهای کردستانی و خلق کرد می‌خواهیم تا از باکور کردستان حمایت کنند. باید دولت ترکیه به شیوه‌ای همه جانبه از لحاظ دیپلماتیک در تنگنا قرار گیرد. اکنون چنین شرایطی مهیا است. پیروزی باکور پیروزی سراسر کردستان است.

۷-فشارها و حملات گوناگون رژیم ایران به حلق کرد همچنان ادامه دارد. روزانه زندانیان سیاسی اعدام می‌شوند و کولبرها کشته می‌شوند. سیاست سرکوب و امحای فرهنگی به کار گرفته می‌شود. ما حملات دولت ایران را به شدت محکوم می‌کتیم. حمایت خود را برای خلق و نیروهای مبارز روژهلات کردستان اعلام می‌کنیم.

۸-در این زمینه یک بار دیگر از همه‌ی احزاب و سازمانهای روژهلاتی می‌خواهیم اختلافات خود را کنار بگذارند و اتحاد داخلی ایجاد کنند. همزمان از خلق کردستان می‌خواهیم از خلق روژهلات حمایت کنند.

۹-باشور کردستان شرایط حساسی را می‌گذراند. باشور کردستان به یک آلترناتیو نیاز دارد. به حکومتی شجاع و پارلمانی صاحب اراده نیاز دارد تا سیستمی دمکراتیک را اجرایی کند.

۱۰-مناطق جدا شده‌ی باشور کردستان در شرایط خطرناکی قرار دارند. در بسیاری جاها تلاش برای تغییر دمگرافی این مناطق وجود دارد و مردم آواره می‌شوند. ما به حکومت عراق هشدار می‌دهیم دست از سیاست تعریب و تغییر دموگرافی کرکوک و سایر مناطق ماده‌ی ۱۴۰ بردارد و در این زمینه سیاست بعث را بکار نگیرند. باید آواره‌ها به خانه‌هایشان بازگردند و زیانهایشان جبران شود.

۱۱-اشغالگری دولت ترکیه در باشور کردستان روز به روز افزایش می‌یابد. وجود نیروی نظامی ترکیه در باشور، تهدید بزرگی برای دستاوردهای خلق کرد است. باید این نیروها فورا از خاک باشور اخراج شوند. در این زمینه ما به قیام و مقاومت مردم شیلادزه و اطراف آن درود می‌فرستیم. سیاست حکومت اقلیم در این زمینه را درست نمی‌دانیم. این سیاست به نفع خلق کردستان نیست. خواستار آزادی سریع زندانیان هستیم و باید به خواست مردم احترام بگذارند.

۱۲-خلق باشور کردستان صاحب چندین قیام بزرگ است. ما به مناسبت ۵ مارس که ۲٨مین سالگرد قیام ۱۹۹۱ باشور کردستان علیه حکومت بعث است را به خلق باشور تبریک میگوییم. یاد همه‌ی شهدای آزادی و شهدای آن قیام را گرامی می‌داریم.

۱۳-ما اشغالگری و تهدیدهای دولت ترکیه علیه روژاوای کردستان را محکوم می‌کنیم. با هر شیوه‌ای همراه خودمدیریتی روژاوا در سنگر هستیم. به همه‌ی نیروهای مدافع روژاوا به ویژه مقاومتگران عفرین درود می‌فرستیم.

١۴-تلاشهای دولت ترکیه و هم پیمانانش برای تغییر دموگرافی عفرین را به شدت محکوم می‌کنیم. از نیروهای زیربط می‌خواهیم در این مورد واکنش نشان دهند. همچنین با آوارگان عفرینی به خصوص آنهایی که در کمپ شهبا هستند، همکاری کنند. باید یکی از وظایف اصلیمان جمع‌آوری همکاریها و پشتیبانی بین‌المللی برای آنها باشد.

۱۵- هجدهم مارس/ ٢٧ اسفند سالگرد اشغال عفرین است. از خلق کرد و دوستانش می‌خواهیم در سالگرد اشغال عفرین به میدان بیایند. اشغال عفرین را محکوم کنند و از نیروهای رهایی‌بخش عفرین حمایت کنند.

۱۶-گردهمایان بر اتحاد داخلی کردها تاکید نموده و از هر تلاشی در این زمینه حمایت می‌کنند. همچنین از کنگره‌ی ملی کردستان که در تلاش است تا سازمانها و احزاب روژاوا را به هم نزدیک کند، پشتیبانی خود را اعلام می‌دارند.

۱۷-حملات دولت ترکیه به روژاوای کردستان در صدر کارهای دیپلماتیک ما قرار دارد و برای پیشگیری از این حملات کارهای مهمی انجام می‌دهیم. در این زمینه باید با هر روشی از مدیریت شمال سوریه حمایت کرد و به طور جدی تلاش شود تا به رسمیت شناخته شود.

۱۸-باید روژاوا و کل شمال سوریه محافظت شود. با این هدف بر ضد حملات ترکیه و همه‌ی حملات دیگر، سپری دفاعی برای این منطقه ایجاد شود. برای آنکه روژاوا به منطقه‌ای آرام (پرواز ممنوع) مبدل شود، نیاز به تلاش جدی و گسترده است.

۱۹-در مورد مسئله‌ی سوریه در ژنو و آستانه مذاکراتی میان رژیم و نیروهای مخالفش انجام شد. اما تا کنون مدیریت شمال سوریه و نیروهای کرد به این نشستها دعوت نشده‌اند. هر تلاش اینچنینی بدون حضور کردها و نهادهای شمال سوریه بدون نتیجه خواهد بود و شکست خواهد خورد.

۲۰-در همین روزها ۲ منطقه‌ی تحت کنترل داعش آزاد شده و پاکسازی می‌شوند. این پیروزی بزرگیست. پیروزی ی.پ.گ و ی.پ.ژ و ق.س.د و نیروهای ائتلاف است. پیروزی روژاوا و شمال سوریه و همه‌ی خلقهای منطقه و کردستان است. به همین دلیل به خلقمان و همه‌ی بشریت تبریک می‌گوییم. ما در این جنگ با دادن قربانی بسیاری پیروز شدیم. از خلق کردستان می‌خواهیم روز اعلام این پیروزی با هیجان و شور و اشتیاق از آن استقبال کنند.

۲۱-هزاران اسیر داعش اکنون در دست مدیریت شمال و شرق سوریه است. کسانی که جرایم ضد بشری مرتکب شده‌اند باید محاکمه شوند. ما پیشنهاد می‌کنیم مدیریت شمال و شرق سوریه دادگاهی بین‌المللی در کوبانی ایجاد کند و در آنجا مجرمان را محاکمه کند. همچنین از ائتلاف ضد داعش و سازمان ملل و دستگاههای زیربط می‌خواهیم، با مدیریت شمال و شرق سوریه همکاری کنند تا دادگاهی بین‌المللی در کوبانی تاسیس کنند.

۲۲-نسل‌کشی ایزدیها به عنوان ژینوساید در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شود، از کیش ایزدی‌ها حمایت می‌کنیم. همچنین باید همه‌ی نیروهای کردستانی علیه هر حمله‌ای به شنگال بایستند و از شنگال دفاع کنند. تلاش کنند آبادانی شنگال عملی شود و آوارگان به خانه‌هایشان بازگردند. نباید دموگرافی شنگال تغییر کند. برای این هدف باید شنگال خود را اداره کند.

۲۳-دروازه‌ی مرزی میان شنگال و روژاوای کردستان برای مردم شنگال بسیار مهم است. از‌حکومت عراق می‌خواهیم این دروازه باز بماند.

۲۴-ما یک بار دیگر پشتیبانی خود را از همه‌ی حقوق خلق آسوری-سریانی-کلدانی تکرار می‌کنیم. آنها ساکنین قدیمی این مناطق هستند. باید حقوق اتنیکی و فرهنگی و سیاسی و اداری و اجتماعی آنها حفظ شود و آواره‌هایشان به خانه‌های خود باز گردند.

۲۵-باید همه‌ی احزاب و سازمانهای کردستانی بر اساس پرنسیبهای دمکراتیک خود را سازماندهی کنند. به یکدیگر احترام بگذارند و در کارهای دیپلماتیک خط قرمز منافع ملی و میهنی را حفظ کنند.

۲۶-ما مانند یک کمیته همه‌ی احزاب و سازمانهای کردستانی را دعوت می‌کنیم تا در کمیته‌ی دیپلماسی مشترک شرکت کنند و با هم کارهای دیپلماتیک را انجام دهند.

در پایان گردهمایی اطلاعاتی در مورد کارها و تلاشهای بین‌المللی که در زمینه‌ی دیپلماسی در فصل گذشته انجام شده بودند، ارائه شد. سپس در مورد شیوه‌ی سازماندهی کمیته و ایجاد کمیته‌ی مشابه در کشورهای گوناگون بحث شد و تصمیم به ایجاد آنها در این کشورها گرفته شد. محور پایانی مباحث گردهمایی برنامه ریزی برای کار و فعالیت‌های فصل آینده بود.

کمیته ی دیپلماسی مشترک احزاب و سازمانهای سیاسی کردستان
۵ /۳ / ۲۰۱۹ بروکسل

۱-کمیسیون امور خارجه ک.ن.ک
۲-اتحاد میهنی کردستان
۳-حزب اتحاد دمکراتیک پ.ی.د
۴-جنبش تغییر
۵-کنگره‌ی جوامع دمکراتیک اروپا (ک.ج.د.ک اروپا)
۶-اتحاد سریانی اروپا
۷-کومله- سازمان کردستانی حزب کومونیست ایران
۸-حزب سوسیال دمکرات کردستان
۹-جنبش زنان کردستان -اروپا
۱۰-فدراسیون ایزدیهای کردستان
۱۱-کودار
۱۲-حزب اتحاد سریانی- روژاوا
۱۳-حزب حیات آزاد کردستان- پژاک
۱۴-حزب اسلامی کردستان
۱۵-نمایندگی ه.د.پ در اروپا
۱۶-حزب دمکراتیک کرد سوریه
۱۷-حزب چپ دمکرات کرد-سوریه
۱۸-حزب چپ کرد-سوریه
۱۹-حزب دمکرات کرد- الپارتی-سوریه
۲۰-حزب دمکرات کرد سوریه
۲۱-حزب رزگاری کردستان
۲۲-حزب سبز کردستان (سازمان سبز اروپا-کردستانی)
۲۳-انستیتوی کرد در بروکسل
۲۴-سازمان دمکراتیک یارسان
۲۵-جماعت اسلامی کردستان
۲۶-جنبش مدرنیزه کردن کردستان-سوریه
۲۷-انجمن شنگال خارج از وطن
۲۸-حزب کمونیست کردستان
۲۹-حزب اتحاد دمکراتیک کردستان- الوحده روژوا
۳۰-حزب زحمتکشان کردستان
۳۱-حزب سبز کردستان روژاوا
۳۲-حزب استقلال کردستان
۳۳- ائتلاف ایزدیهای سوریه

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com