آلن ایر، سخن‌گوی فارسی‌زبان وزارت خارجه امریکا، شب پیش در جریان کنفرانس «سانسور اینترنت» در واشنگتن اعلام کرد که دولت اوباما قصد دارد از اول خردادماه آینده (۲۲ماه می‌)، نهایتاً طرحی مشابه با «اینترنت چمدانی» را برای بخش‌هایی از ایران به اجرا بگذارد.

به نظر می‌رسد که این طرح، که از سال‌ها پیش تحت عنوان «اینترنت چدانی» صحبتش شده بود و عملی نشد، ممکن است دوباره با فناوری‌های جدید و با شکلی متفاوت ممکن شود.

با توجه به سرکوب شدید فضای اینترنت در ایران و نیز نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴خردادماه، مسأله آزادی اینترنت برای بار دیگر در دستور کار مقامات کاخ سفید قرار گرفته است.

هنوز مقامات ایرانی نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند. بر اساس این طرح، شهروندانی ایرانی قادر خواهند بود از طریق دستگاه‌هایی شبیه به رسیورهای خانگی از طریق ماهواره، به صورت رایگان و بدون فیل‌تر به شبکه جهانی اینترنت متصل شوند. سرعت این اینترنت بسیار کمتر از سرعت اینترنت کابلی خواهد بود اما مزیت آن آزادی استفاده از شبکه جهانی اینترنت است.

گفته می‌شود دولت امریکا، با اختصاص بودجه‌ای قابل ملاحظه، قصد دارد قیمت تمام شده این دستگاه‌ها که شبیه به یک چمدان کوچک است در بازار ایران بسیار پایین نگاه دارد. به گفته برخی از منابع، قیمت تمام شده این دستگاه‌ها برای ایرانیان تنها ۵۵ دلار خواهد بود. انتظار می‌رود ظرف هفته‌ها یا ماه‌های آینده در بازار سیاه قیمتش بالای پنج میلیون تومان برسد اما پیش بینی می‌شود که قیمت دسترسی به ریسیور، به سرعت پایین خواهد آمد.

از نگرانی دست اندر کاران این پروژه، مسأله برخورد‌های امنیتی حکومت ایران است. پیش بینی می‌شود که در مراحل اولیه توزیع ریسیور و وارد کرد آن به ایران، مقامات امنیتی با این فناوری جدید به شدت برخورد کنند.

در این کنفرانس، متخصصان نوید دادند که با ویدئوهای آموزشی شاید بتوان ریسور را در داخل ایران نیز تولید کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com