سازمان حقوق بشر ایران، ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۷: محمدرضا جلالی، پژوهشگر زندانی که به اعدام محکوم شده،‌علی‌رغم بیماری‌های شدید که در زندان به آنها مبتلا شده، از خدمات درمانی مناسب محروم است.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر زندانی که از مشکلات عدیده جسمی رنج میبرد، همچنان در زندان اوین از خدمات درمانی مناسب محروم است. در ۱۴ بهمن ماه اخباری مبنی بر احتمال ابتلای جلالی به سرطان منتشر شد، ولی با وجود گذشت حدود ۴۰ روز همچنان از اعزام وی به مراکز درمانی مجهز خارج از زندان جهت تشخیص بیماری ممانعت به عمل میاید.

ویدا مهران‌نیا، همسر جلالی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «در مورد وضعیت جسمانی‌اش، به شدت بیمار است. شدیدا لاغر شده و وزنش از ۸۱ به ۵۱ کیلو رسیده است. علیرغم ویزیت و تشخیص متخصص داخلی و تایید پزشکی قانونی مبنی بر اعزام به بیمارستان و بستری در بخش خون و سرطان، مسئولان زندان اوین کماکان از اعزام وی به بیمارستان جلوگیری می‌کنند. احمدرضا دچار مشکلات دستگاه گوارشی و نیز ضعف شدید مغز استخوان شده است و باید مورد بررسی سریع و دقیق تشخیصی قرار گیرد و درمان شود».

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: «احمدرضا دچار مشکل جراحی هم است. در آبان ماه به علت انسداد روده ناشی از فتق اینگوینال به صورت اورژانسی به بیمارستان طالقانی اعزام و تحت جراحی قرار گرفت ولی چون اجازه استراحت بیشتر در بیمارستان ندادند و کمتر از ۴۸ ساعت بعد از جراحی به زندان بازگرداندند متاسفانه عمل جراحی با شکست مواجه شد و فتق عود نمود. الان نیازمند جراحی مجدد است ولی مثل دفعه قبل، مسئولان زندان مانع اعزام وی به بیمارستان شده‌اند. عود فتق باعث ایجاد مشکلات زیادی در حرکت و حتی استراحت شده است. با ادامه این روند، احتمالا مجبور خواهند شد مجددا به صورت اورژانسی به بیمارستان اعزام کنند».

همسر این پژوهشگر زندانی با اشاره به وضعیت روحی او گفت: «با توجه به دروغ‌پردازی‌ها، فشارهای روانی، شکنجه‌های روحی ادامه‌دار، محدودیت‌های متعدد و به ویژه اینکه نزدیک به ۳ سال است که همسر و فرزندان خود را ندیده است، به شدت دچار افسردگی، استرس و ناراحتی عصبی است. روزانه ۴ داروی اعصاب و ضدافسردگی مصرف می‌کند‌».

گفتنی است، پیشتر نیز بستگان زندانیان به سازمان حقوق بشر ایران گفته بودند که در زندان اوین برخوردها با زندانیان بیمار کاملا سلیقه‌ای صورت می‌گیرد و مسوولان میانی زندان -که هیچ تخصص پزشکی ندارند- تصمیم می‌گیرند کدام زندانی باید مورد درمان قرار بگیرد و کدام زندانی نیاز به درمان پزشکی ندارد.

احمدرضا جلالی که بنا به دعوت رسمی دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ در حال رانندگی به سمت کرج توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و سه ماه را در بازداشتگاه این وزارتخانه بسر برد. اتهامی که مقامات در ابتدا به وی وارد کردند «همکاری با دول متخاصم» عنوان شده بود.

این پزشک و پژوهشگر ایرانی در دادگاه انقلاب به اتهام «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم شده و این حکم در دیوان عالی کشور به تایید رسیده است.

احمدرضا جلالی، از سال ۱۳۸۸ ساکن سوئد بود، و در این کشور مدرک اقامت دائم داشت. او در حوزه مدیریت بحران پژوهش و فعالیت می‌کرد و در دانشگاه کارولیسنکا، نزدیک استکهلم به کار مشغول بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com