بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی که اخیرا منتشر کرده به زندگی ترنسجندرهای افغانستان پرداخته است. بنا به مصاحبه‌های این گزارش ترنسجندرها در افغانستان با طردی اجتماعی روبه‌رو هستند، از سنین کودکی تا بزرگسالی با تمسخر در مدرسه و تا سایر مشکلات اجتماعی روبه‌رو می‌شوند.

رویین رهنوش، گزارشگر بی‌بی‌سی، اما به دنبال دانستن قوانین موجود در این حوزه است. وزارت عدلیه این موضوع را حساسیت‌برانگیز خوانده و هیچکس حاضر به صحبت در این باره نمی‌شد، در نهایت معاون قانونگذاری وزارت عدلیه مصاحبه کرده و توضیح داد که در این کشور، جنس سوم در این قوانین افغانستان تعریف نشده و جایگاه مشخصی برای این افراد در نظر گرفته نشده است.

قوانین جاری افغانستان تنها در بخش قوانین وراثت حکم شرعی ارث را برای افراد بیناجنسی را مشخص کرده است. قانونی که به موجب آن سهم‌الارث این افراد کمتر از زنان و مردان است.

رویین رهنوش، به مکان‌های محل معاشرت ترنسجندرها رفته و با دو تن از آنها که به دانشگاه رفته و در تلاش برای تغییر وضع موجود هستند، گفت‌وگو می‌کند. آنها خواهان یک نماینده مستقل در مجلس برای ترنسجندرها هستند. به همین منظور با یکی از اعضای کمیسیون حقوق بشر مجلس نمایندگان دیدار داشته و مسعوده کروخی  قول مساعدت در این زمینه را داد.

متاسفانه در این جلسه، نمایندگان علاقه‌ای به پرداختن به این مسئله نشان نمی‌دهند و خانم کروخی نیز ترنسجندرها را افرادی با جنس خنثی تعریف می‌کند اما قانونگذاری و حمایت از افراد ترنسجندر بدون شناخت و رسمیت دادن به هویت مستقل ترنسجندرها امری ناممکن است.

این گزارش را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com