ماف نیوز: عثمان سیلکه از اهالی اشنویه و آکام قادری از اهالی بوکان، پس از اتمام بازجوییها به صورت موقت از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات آزاد شدند. همزمان چهار فعال کارگری محبوس در زندان کامیاران به نامهای شاهو صادقی، آرام محمدی، مهرداد صبوری و امید احمدی هم به صورت زودهنگام آزاد شدند. همچنین یک شهروند به نام مجید تیباش در ارومیه به پنج سال حبس و امید شاه‌محمدی هم در سنندج به یک سال حبس محکوم شد.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، “عثمان سیلکه” ازاهالی اشنویه، با پایان بازجوییها موقتا تا هنگام اتمام مراحل دادرسی آزاد شده است.

تلگرام ماف نیوز
عثمان سیلکه روز چهارشنبه، ۲۶ دی ماه ۱۳۹۷ به اتهام “همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام” از سوی مامورین وزارت اطلاعات در اشنویه بازداشت شدە بود.

در خبری دیگر “آکام قادری” ۳۱ ساله فرزند رستم با تودیع وثیقه‌ی ۱۳۰ میلیون تومانی به صورت موقت از بازداشتگاه اطلاعات ارومیه آزاد شده است. او تا هنگام درخواست وثیقه نتوانسته بود خانواده‌اش را ببیند و به وکیل نیز دسترسی نداشته است.

آکام قادری روز دوشنبه ۱ بهمن‌ماه در بخش سیمینه از توابع بوکان به اتهام “همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام” پس از ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت و روز شنبه ۲۷ بهمن جهت تکمیل بازجوییها از بازداشتگاه اطلاعات شهرستان بوکان به بازداشتگاه اطلاعات ارومیه منتقل شد.

او یک بار دیگر هم سال ۱۳۹۱ هنگامی که در دانشگاهی در سنندج مشغول تحصیل بود، در رابطه با کمپین “آموزش به زبان مادری” از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و به مدت ۲۰ روز مورد بازجویی قرار گرفته و پس از اتمام بازجوییها آزاد شد.

همزمان چهار زندانی به نامهای “شاهو صادقی”، “آرام محمدی”، “مهرداد صبوری” و “امید احمدی” هم به صورت زودهنگام، از زندان کامیاران آزاد شدند. آنها در روزهای ۲۸ و ۲۹ آذرماه، برای اجرای احکام تعزیری‌شان به زندان منتقل شده بودند.

این افراد در تاریخ ۱۲ مهرماه ۹۵ توسط شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب سنندج بە ریاست قاضی سعیدی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به همراه دو تن دیگر، مجموعا به ۴ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند.

بر اساس حکم دادگاه تجدیدنظر، مهرداد صبوری و امید احمدی هر کدام به یک سال و آرام محمدی و شاهو صادقی هر کدام به سه ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

شهروندان مورد اشاره در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۹۵ به دلیل برگزاری و شرکت در مراسم روز جهانی کارگر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۷ روز با قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بودند.

این آزادی‌های زودهنگام به مناسبت ۲۲ بهمن و تحت عنوان عفو برای حدود ۵۰ هزار زندانی صورت می گیرد و شامل درصد بسیار کمی از زندانیان سیاسی یا امنیتی می شود.

همزمان از ارومیه گزارش شده است که “مجید تیباش” فرزند خالد از اهالی دیزج مرگور در شعبه‌ی سوم دادگاه انقلاب با ریاست قاضی نجفی با اتهاماتی مرتبط با احزاب کرد مخالف نظام با حضور وکیل اختیاری به پنج سال حبس محکوم شده است. او به حکم صادره اعتراض کرده است.

وی روز ۵ دی به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام» بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات منتقل شده بود و نهایتا روز پنجشنبه ۲۷ دی‌ماه با اتمام بازجوییها موقتا آزاد شد.

مجید تیباش سال ٩١ هم به علت فعالیتهای سیاسی از دانشگاه علمی – کاربردی ارومیه اخراج شده و در سالهای اخیر چندین بار دیگر بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

در خبری دیگر هرانا گزارش داده است که روز ۲ اسفندماه، “امید شاه‌محمدی” معلم و فعال صنفی از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج با طرح اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

امید شاه‌محمدی در تاریخ ۲۱ آبان‌ماه، یک روز پیش از تحصن سراسری معلمان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و روز پنجشنبه ۲۹ آذرماه، با تودیع قرار وثیقه ی ۱۰۰ میلیون تومانی موقتا تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

این منبع در گزارشی دیگر نوشته است که روز شنبه ۴ اسفندماه، “صلاح‌الدین شریف‌زاده” متهم سیاسی محبوس در زندان ارومیه به مکان نامعلومی منتقل شد.

این زندانی در تاریخ ۱۴ تیرماه ۹۷، در جریان یک درگیری در جاده ارومیه-میاندوآب که منجر به کشته‌شدن چند نفر شده بود به اتهام “همکاری با احزاب مخالف نظام” توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات ارومیه منتقل شده بود.

وی ۴ ماه پس از بازداشت در آبان ماه جاری، از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات ارومیه به بوکان و در تاریخ ۱۴ دی‌ماه با وجود عدم محاکمه به بند ۳-۴ عمومی زندان ارومیه منتقل شده بود.

همان روز “محمدصابر موسوی” پس از ۴۰ روز بازداشت از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات اشنویه به بند سیاسی زندان ارومیه منتقل شده است.

وی که به سرطان خون مبتلا است احتمالا با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی به صورت موقت آزاد شود.

محمدصابر موسوی روز ۲۴ دی‌ماه توسط نیروهای امنیتی در شهرستان اشنویه بازداشت شده بود.

صلاح‌الدین شریف‌زاده

«مجید تیباش»

«امید احمدی»

«مهرداد صبوری»

«شاهو صادقی»

+++++++++++++++++++
جهت همکاری با بخش فارسی ماف نیوز و یا به اطلاع رساندن موارد نقض حقوق بشری، میتوانید به تلگرام و یا ایمیل زیر پیام ارسال کنید:
info@mafnews.de

ارتباط با ادمین تلگرام:

https://t.me/mafnews2

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com