به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۲۲ دی تا روز جمعه ۲۸ دی ماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، موج گسترده ای از بازداشتهای خودسرانه و صدور احکام حبس و اذیت و آزار زندانیان بودیم.

اعدام:
در هفته‌ای که گذشت دست‌کم ۵ زندانی به دار آویخته شدند. ۴ نفر از این زندانیان در ملاء عام اعدام شدند.
صبح روز یکشنبه ۲۳ دی ماه ۹۷، سه زندانی به اتهام سرقت در یکی از میادین شهر یاسوج در ملاء‌عام به دار آویخته شدند. کیکاووس جمال سیرت، رستم رضایی و عبدالله جوهری سه زندانی هستند که به اتهام سرقت مسلحانه در یاسوج اعدام شدند.
سحرگاه روز سه‌شنبه ۲۵ دی‌ماه نیز یک زندانی به نام محمدجواد شمس، به اتهام قتل در یکی از میادین اصلی فلاورجان و در ملاءعام اعدام ‌شد.
صبح روز چهارشنبه ۲۶ دی‌ماه یک زندانی ۲۹ ساله در مکانی نامعلوم در شهر بابل به دار آویخته شد.

شایان ذکر است که روز یک شنبه ٢٣ دی ماه۹۷ جسد یک زندانی با نام بهروز زینالی زاده از سوی هم بندیانش در دستشویی زندان مرکزی خوی کشف شد. این زندانی در اعتراض به عدم موافقت مسولین زندان با درخواست مرخصی‌اش، از سه روز پیش با دوختن لب های خود اقدام به اعتصاب غذا کرده بود. اتهام وی سرقت بوده و در زندان خوی محبوس بوده است. مسئولین زندان علت مرگ وی را خودکشی اعلام کردند.
همان روز نیز یک زندانی دیگر به نام حسین فیضی پور در زندان مرکزی بوکان به دلایل نامعلومی خود را حلق آویز کرده بود.

بازداشت ها:
روز دوشنبه ۲۴ دی ماه، فعالان محیط زیست و شهروندان اهوازی در اعتراض به انتقال آب کارون به شهرهای مرکزی، در کیانپارس اهواز جنب کتابخانه مرکزی تجمع کردند. مأموران نیروی انتظامی از ادامه و گسترش تجمع آنها جلوگیری کرده و شماری از معترضان را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
صبح روز یکشنبه ۲۳ دی ماه۹۷، زندانی سیاسی سابق ایرج محمدی پس از مراجعه به اداره اطلاعات میاندوآب دستگیر و به اداره اطلاعات منتقل شد.
روز یکشنبه ۲۳ دی‌ماه تعدادی از شهروندان اهل امیدیه که گفته می‌شود ادمین های یک کانال تلگرامی در این شهر بوده اند بازداشت شدند. دادستان شهرستان امیدیه در استان خوزستان نیز این خبر را تأیید کرد.
روز یکشنبه ۲۳ دی‌ماه دو شهروند ساکن اهواز توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند. این شهروندان به نام‌های سامی صگوری ۳۱ ساله و عبدالقادر دلفی از اهالی کوی علوی اهواز می‌باشند.
روز دوشنبه ۲۴ دی‌ماه نیروهای امنیتی یک شهروند اهل جوانرود به نام انور سعیدی را به اتهام همکاری با احزاب کردی بازداشت کردند. وی هنگام بازداشت از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
روز دوشنبه ۲۴ دی‌ماه نیروهای امنیتی امیر امیرقلی را در منزل شخصی اش در بابلسر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
روز دوشنبه ۲۴ دی‌ماه یک شهروند کرد به نام عبدالله ادوایی اهل روستای سلین از توابع بخش هورامان سروآباد پس از احضار به ستاد خبری اطلاعات سپاه در سروآباد بازداشت شد.
روز سه شنبه ۲۵ دی‌ماه عباس لسانی فعال آذربایجانی پس از جلسه دادگاه در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
روز پنج‌شنبه ۲۷ دی‌ماه عطا رحمان زاده ۵۰ ساله از شهروندان ساکن سقز که به اتهام تبلیغ علیه نظام و حمایت از برگزاری همه پرسی برای استقلال حکومت اقلیم کردستان به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

احضاریه ها و تهدیدها:
در هفته ای که گذشت رحیم غلامی، شاعر، نویسنده و فعال آذربایجانی ساکن اردبیل و سه تن دیگر از فعالان آذربایجانی به نام‌های علی واثقی، سعید صادقی فر و عسگر اکبرزاده توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب اردبیل احضار شدند. بر اساس این احضاریه آنها باید صبح روز ۳ بهمن به اتهام تشکیل دسته غیر قانونی جهت بر هم زدن امنیت کشور به این شعبه مراجعه کنند.
روز سه‌شنبه ۲۵ دی‌ماه حسین احمدی نیاز، وکیل دادگستری طی ابلاغیه‌ای به شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری دو سنندج احضار شد. در این احضاریه از وی خواسته شده در تاریخ ۱۶ بهمن ماه در این دادگاه حاضر شود. اتهام مطرح شده علیه وی «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» عنوان شده است.
یدالله صمدی تودار، نیز از فعالان کارگری ایران در سنندج با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه ۴ دادگاه تجدید نظر استان کردستان احضار شد. شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان کردستان طی ابلاغیه ای از یدالله صمدی تودار خواست تا در تاریخ ۶ اسفند ماه ۹۷ به خاطر شکایت دادسرای عمومی و انقلاب سنندج به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه‌‌های مخالف نظام جهت رسیدگی حاضر شود.
علاوه بر این برزو نادری، احسان دارابی و فهیم ناصری از شهروندان اهل سنقر به اداره اطلاعات کرمانشاه احضار شده و درباره فعالیت‌هایشان در فضای مجازی تحت بازجویی قرار گرفتند.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان:
جلسه رسیدگی به یکی دیگر از پرونده‌های محمد نجفی وکیل دادگستری همراه با تشنج و درگیری قبل از برگزاری دادگاه برگزار شد. پیش از برگزاری جلسه دادگاه مامور لباس شخصی بر خلاف ضوابط به هر دو دست محمد نجفی دستبند زده بود و وی را به دنبال خود می‌کشاند.
روز چهارشنبه ۲۶دی ماه، زندانی سیاسی مهدی خانی پور (حلفی) در اعتراض به ممانعت وی از شرکت در مراسم تدفین پدرش، اقدام به اعتصاب غذا کرد. بعد از فوت پدر زندانی سیاسی مهدی خانی پور، خانواده او درخواست مرخصی جهت شرکت در مراسم تدفین کردند اما مقامات قضائی و امنیتی از دادن مرخصی به این زندانی ممانعت نمودند.
روز چهارشنبه ۲۶دی ماه، دو تن از بازداشت شدگان اهوازی احمد امین(قیس) غزی و سیدعلیرضا نظاری (سیدصادق نزاری) به شعبه ۱۲بازپرسی دادسرای انقلاب اهواز منتقل شدند. در این جلسه که بدون اطلاع قبلی خانواده های آنها و حضور وکلای آنها تشکیل شد، بازپرس پرونده بعد از اتمام جلسه بدون اجرای قرار وثیقه قبلی، بنا به خواسته اداره اطلاعات قرار بازداشت آنها را تمدید کرد در حال حاضر این دو زندانی در معرض بازجویی و شکنجه قرار دارند.
روز دوشنبه ۲۴ دی ماه زندانیان سیاسی بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه با تهدید و اجبار به بند جدید حسینیه سابق منتقل شدند. دوشنبه شب مدیرکل زندان با ورود به این بند با تهدید و اجبار کلیه زندانیان این بند را به محل جدید منتقل کرد. بند جدید فاقد سیستم گرمایشی و آب گرم و هواکش است. هواخوری بند بسیار کوچک است. تخت خواب ها کهنه و پر سروصدا بوده و سرو صدای تختها مانع خوابیدن و آسایش زندانیان است.
روز سه شنبه ۲۵ دی‌ماه ۹۷، دو زندانی بلوچ به نام های علیرضا بمپوری و ذبیح الله ریگی پس از ضرب و شتم شدید توسط حفاظت زندان مرکزی زاهدان به قرنطینه این زندان منتقل شدند. این دو زندانی بلوج به دلیل آنچه که از آن تحت عنوان درگیری و بحث با نماینده بند، محمد قهرمانی خوانده شده با ضرب و شتم شدید توسط سرگزی حفاظت زندان زاهدان به قرنطینه منتقل شدند.
محمد قهرمانی نماینده بند ۲ به عقاید اهل سنت توهین کرد و این دو زندانی با وی درگیر شدند. اما مسئولان زندان به جای اینکه به مسئله رسیدگی کنند، دو زندانی بلوچ اهل سنت را با ضرب و شتم به زندان منتقل کردند.
دستگاه قضایی ایران از اعزام سهیل عربی به بیمارستان ممانعت به عمل می‌آورد وی پس از گذشت ماهها از شکستگی بینی‌اش بر اثر شکنجه همچنان به صورت مستمر خونریزی دارد و به علت خونریزی مستمر در وضعیت جسمی وخیمی به‌سر می برد. سهیل عربی بطور مستمر علاوه بر خونریزی با درد کشنده از ناحیه بینی شکسته شده نیز مواجه است. وی بارها برای مداوا، درخواست اعزام به بیمارستان خارج از زندان را داده اما مسئولان زندان تهران بزرگ برای شکنجه کردن این زندانی، به درخواست او پاسخی نمی دهند.
دو زندانی محبوس در زندان مرکزی زاهدان به نام‌های خلیل شه بخش و اسماعیل فقیر زهی در بند قرنطینه زندان مرکزی زاهدان مورد شکنجه وحشیانه زندانبانان قرار گرفتند. شدت شکنجه به صورتی بود که دنده های آنها شکسته و دچار آسیب دیدگی در کمر شده اند. درساق پای زندانی خلیل شه‌بخش میله پلاتین قرار دارد که در اثر ضربه یکی از ماموران زندان به ساق پای وی قسمتی که پلاتین در آن قرار دارد، از حالت معمول خارج شده است.
به‌رغم آسیب‌های شدید در اثر شکنجه های وحشیانه این ۲ زندانی همچنان در سلولهای انفرادی بند قرنطینه بدون هر گونه درمانی به حال خویش رها شده و از دردهای طاقت فرسا رنج می برند.

رضا ملک، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین که به اتهاماتی همچون “تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری” در حال تحمل محکومیت ۵ ساله خود در این زندان است از درد شدید کمر رنج می برد. به گفته پزشکان، این زندانی باید در بیمارستان خارج از زندان تحت درمان قرار گیرد. با این حال به‌رغم درخواست های مکرر با اعزام وی به بیمارستان موافقت نمی شود.
فرزاد دل‌آرام و همسرش روحیه نریمان دو تن از شهروندان بهایی ساکن شیراز که از سوی دادگاه تجدیدنظر شعبه ۱۷ این شهر، مجموعا به سه سال و نیم حبس تعزیری در زندان عادل‌آباد شیراز محکوم شده‌‌‌اند، از ملاقات با خانواده‌های خود محروم شدند. آنها حتی اجازه ملاقات با یکدیگر را نیز ندارند.
مصطفی دانشجو، وکیل دادگستری و از فعالان حقوق دراویش گنابادی که در زندان اوین تحمل حبس می‌کند روز یکشنبه ۲۳ دی‌ماه در پی بیماری به بیمارستان بقیه الله تهران منتقل شد. به‌رغم بیماری و توصیه پزشکان، این درویش زندانی بدون رسیدگی پزشکی کافی به زندان بازگردانده شد. ممانعت از بستری شدن این زندانی در حالی صورت گرفت که پزشکان بهداری زندان بر ضرورت انجام عمل جراحی وی تاکید می کنند.
شکوفه یداللهی، الهام احمدی و سپیده مرادی سه زن درویش محبوس در زندان قرچک به اتهام اخلال در نظم زندان، تمرد از دستور ماموران در حین انجام وظیفه و توهین به ماموران در حین انجام وظیفه به شعبه ۷ بازپرسی دادسرای اوین احضار شده‌اند.

صدور احکام:
روز شنبه ۲۲ دی‌ماه دستگاه قضاییه، دو شهروند بهایی ساکن یزد به نام‌های مهران بندی امیرآبادی و مهران اسلامی امیرآبادی را جمعا به دو سال حبس تعزیری محکوم کرد. این شهروندان پیشتر از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام هر کدام به ۱ سال و شش ماه حبس تعزیری و یک سال تبعید به دیواندره و سراوان محکوم شده بودند.
آریاسب باوند و مهی زاده پشت پناه دو زندانی محبوس در زندان اوین، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ترتیب به ۲۲ سال و ۶ ماه و ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد.
شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب آریاسب باوند را به اتهام تشکیل و اداره گروه مخالف نظام به ۱۵ سال حبس، فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱۸ ماه حبس و به اتهام ورود و خروج غیرقانونی به کشور به سه سال حبس و به اتهام توهین به رهبری به ۳ سال حبس محکوم کرده است که جمعاً ۲۲ سال و ۶ ماه می‌شود.

گزارش های شکنجه
گفتنی است که طی روزهای گذشته، موجی از افشاگریها در مورد شکنجه توسط جلادان وابسته به حاکمیت، فضای مجازی را پر کرده است. این امر، نشان همه گیر و سیستماتیک بودن شکنجه در همه زندانها و بازداشتگاههای این حکومت است.
لذا از همه زنان و مردانی که خود در معرض مستقیم شکنجه بوده و یا شاهد شکنجه دیگران بوده اند و یا در خانواده و دوستان خود کسانی را سراغ دارند که روزی در معرض شکنجه قرار گرفته‌اند، درخواست داریم که مشاهدات و دانسته های خود را برای ما به آدرس های زیر ارسال نمایند.
خواهشمندیم برای هر چه مستندتر بودن گزارشها، زمان و مکان و مشخصات فرد شکنجه شده و ارگان یا فرد شکنجه کننده را حتی الامکان با جزئیات شرح دهید. این گزارش‌ها علنی و منتشر نخواهند شد و فقط جهت پیگیری به ارگانها و مجامع حقوق بشری جهانی ارسال می‌گردند.
اینک زمان آن رسیده، که مردم ایران لب به سخن بگشایند و پرونده نقض حقوق بشر در ایران و شکنجه گران و عاملان سرکوب به دادگاههای بین المللی و شورای امنیت ارجاع داده شود.
هرگونه مشخصات و اطلاعات و اسنادی درباره شکنجه و اسناد مربوط به شکنجه گران و آدرس محل زندگی و کار آنها را برای ما ارسال کنید.

هرگونه مشخصات و اطلاعات و اسنادی درباره شکنجه و اسناد مربوط به شکنجه گران و آدرس محل زندگی و کار آنها را به آدرس‌های ما ارسال کنید. 

ایمیل سایت جوانه ها: info@javanehha.com
ادمین کانال و گروه در جستجوی بازداشت شدگان:
@salehamiri1396
ادمین کانال و گروه نه به زندان نه به اعدام:
@MaryamHashemai

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com