نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ ۳۰ دی ماه ۹۷ ؛ اخبار نقض حقوق بشر در دی ماه با اعدام،, بازداشت‌ های گسترده, کشته و زخمی شدن کاسبکاران و (کولبران ), ، بازداشتیهای بی پایه و اساس در پوشش (اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با احزاب کرد مخالف نظام ) در شهر های مختلف کردستان ، و نقض حقوق بشر در این ماه را در بر خواهد گرفت.این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

اعدام

به گزارش نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

در دی ماه نود و هفت ،میتوان به شهرهای فلاورجان یک مورد و سه مورد در شهر یاسوج و یک مورد در شهر کازرون اشاره داشت که تمامی این افراد در ملاءعام و در بیشتر موارد خردسالان و کودکان نیز شاهد این مراسم بوده اند.

در دی ماه  میتوان به شهرهای بابل ،فلاورجان ،یاسوج،کازرون،نوشهر،مشهد،ارومیه ،و اصفهان اشاره نمود.که در دی ماه ( پنج نفر در ملاءعام و جمعا یازده زندانی در این شهرها اعدام شد اند ) که بسیاری از این افراد به اتهام قتل عمد قصاص شده و در قوانین اجرای ایران این نگرانی وجود دارد عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

کولبران

 

به گزارش نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ سخنان و اظهارات سردمداران و مسئولین امنیتی و نظامی مبنی بر قاچاقچی بودن کولبران و کاسبکاران کُرد، موجب شده تا موج تازه ای از کشتار کولبران در مناطق مرزی کردستان توسط نیروهای مسلح اعمال شود.

دردی ماه در مناطق مرزی کردستان و مناطق مرزی سردشت، پیرانشهر،قطور،چالدران،نوسود، ارومیه ،خوی ،پیرانشهر ،بانه ،(تعداد بیست و دو کولبر زخمی و تعداد ده  نفر توسط نیروهای هنگ مرزی و سقوط از ارتفاع و غرق شدن ) در آب رودخانه های مرزی جان خود را از دست داده اند.و همچنین یک کولبر در بانه و یک تن دیگر در سرشت در آب رودخانه های مرزی جان خود را از دست داده و تعدادسه کولبر از ارتفاعات سقوط کرده و جان سپرده اند و این در حالی است که سه تن دیگر از سرما جان خود را از دست داده اند.این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

بازداشتی 

به گزارش نگاهی به حقوق بشر کردستان ایران ؛ با نگاهی اجمالی در دی ماه به این مورد می توان اشاره داشت : شهروندان شهرهای مختلف کردستان را به اتهامهای واهی از جمله ( اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با احزاب کرد مخالف نظام) بازداشت و تحت بازجویی و در اکثر مواقع نیز محکوم به حبس و یا فراتر از آن به اعدام محکوم می شوند .این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

در دیماه در شهرهای سنندج ،اشنویه ،سروآباد،بانه،جوانرود ،میاندوآب،ارومیه ،کامیاران ،پاوه ،پیرانشهر،ایلام،سرپل ذهاب،بوکان و کرمانشاه، تعداد ( پنجاه) نفر بازداشت شده اند که اکثر این افراد هنوز تحت بازجویهای غیر قانونی بوده و حتی از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده ی خود محروم شده و این افراد تحت شکنجه قرار گرفته و هر آنچه که خواسته ی دستگاه های مربوطه باشد باید به انجام رسیده و صرفا این افراد قربانی سیاستهای غلط دولت شده اند. در بسیاری از مواقع این افراد به حبسهای طویل المدت محکوم شده و از خدمات اجتماعی نیز محروم میباشند.

این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com