مفهوم اعتیاد به مواد مخدر از استفاده نامناسب و یا افراط در مصرف داروهای پزشکی تا مصرف مواد مخدر را شامل می‌شود. متأسفانه سوءمصرف مواد مخدر و داروها پدیده‌ای معمول است و احتمال اینکه شما در اطراف خود شخصی را که دچار این مشکل هست، بشناسید زیاد است.
در مواجه با مسئله اعتیاد بسیار مهم است درک کنید که شما به‌عنوان فرد غیرمتخصص صلاحیت این را ندارید که خودسرانه با ارائه پیشنهادهای غیرتخصصی برای رفع اعتیاد دوست یا عضو خانواده خود اقدام کنید. این کار بر عهده فرد متخصص در حوزه بهداشت است. اعتیاد بیماری پیچیده و مزمنی است که نیاز به مداخله پزشکی دارد. آیا طبیعی است که فرد غیرمتخصص برای درمان دیابت و سرطان عزیز خود شخصاً اقدام کند؟ همین مسئله در مورد اعتیاد نیز وجود دارد و هرگونه اقدامی باید تحت نظر متخصص این حوزه صورت بگیرد.
یکی از اولین قدم‌ها برای کمک به فرد معتاد این است که بفهمید درجه این اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر یا داروها تا چه اندازه است؟ بهترین کار برای انجام این مرحله رجوع به پزشک است تا شخص را مورد غربالگری اعتیاد انجام دهد و در صورت تائید اعتیاد در حین مداخله کوتاه برای کنترل اعتیاد، شخص را به متخصص جهت درمان معرفی کند.
در بسیاری از موارد شناسایی مشکل و دریافت کمک حرفه‌ای برای درمان کافی نیست. فردی که دچار اعتیاد است ممکن نگرانی‌های زیادی داشته باشد ازجمله تأثیری که درمان بر جنبه‌های گوناگون زندگی‌اش (کار، تحصیل، روابط شخصی) خواهد گذاشت و این نگرانی‌ها ممکن است مانع از این شود که واقعاً به دنبال درمان برود. به‌عنوان یک دوست و پشتیبان بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که دوست خود را تشویق کنید تا در مورد نگرانی‌های خود با مشاور صحبت کند و خود نیز گوش شنوایی برای او باشید. قطعاً هرگز پیشنهاد نمی‌شود که شخصی را مجبور به ترک اعتیاد کنید زیرا اراده و خواست فرد بسیار مهم است تا زمانی که خودش نخواهد، نمی‌توان کمک زیادی به او کرد اما با صحبت کردن و نشان دادن حمایت خود می‌توانید به او کمک کنید تا تصمیم درست را بگیرد.

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com