عید آمد و ما ….! / صد بار بهتون گفتیم؟؟

 آره گفتیم، آره همین پارسال بود گفتیم . گفتیم این بار بهار میآد و حاجی فیروزم میاد ولی حیف بهار اومد و حاجی فیروزه عزیزمون نیومد . آخه ما چیمون از این برادران خارجکی کمتره. آخه چرا ما نباید شب بخوابیم و صبح پاشیم و بدَویم جلوی کاج همیشه گوگولی و ببینیم اووه! چه کرده این پاپا نوئل… بعد اولیای محترمه بگن دیدی دیشب گفتیم پاپا نوئل می آد تو خوابت، بعد کادوهات رو میزاره به پای کاج همیشه گوگولی.. بعد ما فکر کنیم ببینیم ما که پاپا نوئل رو تو خواب ندیدبم؟ اینا چی می گن؟ بعد بگیم شاید دیدیم ولی اون موقع وضعیتمون اضطراری بوده و چشمون هیچ جا رو جز … نمی دیده و قبول کنیم! و این روال همیشه زیبا و جذاب تا ۹-۱۰ سالگی مون ادامه داشته باشه و همیشه منتظر کریسمس و پاپا نوئل باشیم . تازه وقتی بزرگتر شدیم یاد اون حال دوران بچگی بیفتیم و خاطرات شیرینش و بازم منتظره پاپا نوئل بمونیم!! واقعا حسودیمون می شه به این خارجکی های گوگولی!

 ولی حسادتمون وقتی بیشتر میشه که می بینیم چرا ما بچگیامون حاجی فیروز رو نمی شناختیم؟ چرا حالا بعد از بوقی سال تازه فهمیدیم حاجی فیروز چیه؟! چرا کسی به ما نگفت شب بخواب و خواب حاجی فیروز ببین؟ چرا خاطره از نوروز جز عیدی گرفتن از بابا بزرگ و مامان بزرگ نداریم.. اصلن چرا از انفوان کودکی پاپانوئل رو بهتر از حاجی فیروز می شناختیم و الانم بیشتر از حاجی فیروز چهره ی پاپا نوئل رو دوست داریم . آخه اون سفبده،شبیه بابابزرگای مهربون، با صدای نرم و نازک، جاش تو ابراست با اون گراز های قشنگ و آسمونی ولی حاجی فیروز چی؟ سفیده؟ صداش نرم و نازکه یا چست و چابکه؟ جاش تو ابراست یا سر چها راه ها؟ به بچه ها و بزرگتراشون چیزی می ده یا از اونا چیزی رو طلب می کنه؟ هان الان فهمیدم چرا پدر و مادران محترم این حاجی فیروز رو به بچه هاشون معرفی نمی کنن . چرا نمی گن میاد به خوابت . بنده خداها مگه از جونه بچشون سیر شدن که این حرفو بزنن!

 آقا ما اصلن می سوزیم از اینکه چرا مجبور شدیم این شعر بالا رو با نقطه چین عرض کنیم . می دونی چیه مگه الان همه بضاعت دارن که برن و خرید عید کنن؟ آقا این شعر زبان حال مردمه . چرا نقطه چین . چرا پاپا نوئل آری و حاجی فیروز اه اه! چرا ما بر نمی گردیم به گذشته. چرا حاجی فیروز رو از سر چها راه جمع می کنیم و بهشون می گیم متکدی؟

 آقا اجازه ما می خوایم یه دعا کنیم : الهی آخر این ننه سرما بعد از این همه سال پیگیری جواب بعله رو به این پاپا نوئل بده و از سال بعد اجازه بهش نده تا نصفه شب بیدار باشه و بره به خواب این و اون!! (شاید اینجوری دلمون خنک شه!)

* پی نوشت: باز نشر از مجموعه مقالات قدیمی من اندر احوالات عید بی بخار امسال!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com